..: First Group získala trasu Londýn - Edinburgh, Virgin Rail končí :..

Virgin Trains Super Voyager, foto: Virgin Trains Londýn — Virgin Rail vlastněná sirem Richardem Bransonem 8. prosince 2012 končí s provozováním vlaků Intercity na důležité trase West Coast Main Line mezi Londýnem a destinacemi Liverpool, Manchester, Glasgow či Edinburgh. V rozhodnutí z 15. srpna britské ministerstvo dopravy (Department of Transport - DoT) vybralo pro nadcházející období nabídku na provozování vlaků konkurenční společnosti First Group. Společnost Virgin Trains zpropagovala i elektronickou petici založenou Rossem McKillopem, kterou za 10 dní podepsalo přes 150.000 signatářů. Námitky podané k DoT byly zamítnuty a nedošlo ani k rozpravě v parlamentu, ani k nezávislému auditu rozhodnutí, po jehož revizi volají labouristé. Virgin Trains zastavují prodej předplatních dokladů a připravují se na ukončení provozu britské společnosti.

Připomeňme, že West Coast Main Line (WCML) je z pohledu britského ministerstva dopravy považována za komerční trať. DoT přesto jednotlivé trasy nenabízí volně ke konkurenčnímu boji, jak můžeme v České republice pozorovat u linky Ex 1 Praha - Ostrava, ale vypisuje soutěž o franšízu. Výherce nezíská dotace, ale výhradní právo provozovat na trati komerční vlaky, a za tuto výhradu patřičně zaplatí. Virgin Rail nabízel za 13 let provozu na WCML cca 4,8 mld. liber. Výtězná First Group předstihla rivala s nabídkou 5,5 mld. liber a 15% snížení standardního jízdného v prvních dvou letech. Slibují také investice do stanic, instalaci wi-fi připojení ve vlacích, nové soupravy a inovovaný catering. First Group bude muset k 9. prosinci také převzít personál Virgin Trains. Protesty Virgin Rail označují nabídku společnosti za reálnější, poukazují na nadhodnocení konkurenční nabídky a srovnávají ji s případem soutěže o East Cost Main Line, kde sice zvýtězil GNER, ale po finančních těžkostech firmy během provozu muselo dojít k opětovnému tendru a DoT přidělila franšízu společnosti National Express. First Group naopak mluví proti Virginu v číslech - West Coast Mainline byla firma s údajně nejnižší přesností na celé síti National Rail Enquiries. Chlubí se i přesností nad 90 % u každého ze svých dopravců. Stejně tak pro Virgin vychází nepříznivě i statistika zákaznických stížností, kdy jejich počet má být větší než součet všech stížností na vlaky First Group.

Virgin Rail uvedl, že zvažuje své další působení v železniční dopravě ve Spojeném království. Zpracování a podání nabídky na WCML stálo společnost 14 mil. liber. Konkurent označil reakci Virgin za pochopitelnou po prohře v soutěži a označil tendr za validní, když nedošlo k žádným připomínkám v jeho průběhu. Labouristé v parlamentu volají po přešetření celého tendru, ale DoT nehodlá odkládat podpis kontraktu s First Group - smlouva na franšízu se má uzavřít během dneška, středy 29. srpna 2012. Britská ministryně dopravy Justine Greening označila nabídku First Group za dobrý obchod pro daňové poplatníky. Virgin Trains tak zřejmě definitivně nahradí nově založená dceřiná společnost First West Coast Limited. Kontrakt vyprší v prosinci 2026. Podle BBC poslední dny před podpisem kontraktu provází lobbying obou stran. Branson požaduje od DoT odpovědi na cca. 40 z jeho pohledu zásadních otázek a pokud by veřejná debata měla zpozdit nástup nového dopravce na WCML, nabízí za rámcem současného kontraktu veškerý zisk z dočasného provozu Virgin Trains darovat na charitu.

Zdroj: Virgin Rail, First Group, Department of Transport, BBC


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 29.8.2012 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Spojené království


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Bakiy 
30.08.2012 (8:34)  
turista: Závěr: i když jsem ignoroval In-kartu, tak je u nás jízdné cca 6x levnější. A čisté mzdy? Ty máme nižší jen 2.4x ...
Zaver: Kdyz budu chtit jet vlakem v Britanii, zaplatim proste 6x vic, nez kdyz budu chtit jet vlakem v CR. A je uplne jedno, jestli penize vydelavam v Britanii, CR, nebo treba na Ukrajine! S platem to nijak nesouvisi!
registrovaný uživatel cest 
29.08.2012 (23:58)  
Raquac: Vlaky mají železniční operátoři v Británii pronajaté, připadnou novému franšízistovi, stejně jako všichni zaměstnanci. Jediné co se změní je logo společnosti na vlacích a ke komu půjdou peníze z provozu vlaků.
R: Cestující z franšízování tratí soukromníkům evidentně nic nemá, jediné co získá je vyšší ceny, které pokryjí poplatek za franšízu a nového monopolního operátora.
registrovaný uživatel R 
29.08.2012 (23:46)  
turista:

Závěr: i když jsem ignoroval In-kartu, tak je u nás jízdné cca 6x levnější. A čisté mzdy? Ty máme nižší jen 2.4x ...

Pěkná analýza jízdného v ČR, 2.4x dražší než u nás je podle té tabulky zhruba v té Francii...

Nechtěl jste doufám snad náhodou naznačit, že máme prostor kam zdražovat, tak abychom taky privatizovali ...?
29.08.2012 (23:27)  
Bordel je v tom, že si vláda nechá zaplatit ranec peněz, ale neví co bude. Pak se můžou jenom modlit, aby to First Group dobře spočítal a nedopadl třeba jako Malev v letecké dopravě.
29.08.2012 (23:26)  
R:

Ano, ta tabulka pro UK je zajímavá:

Day Return : 26
Restricted Day Return : 17
Season Ticket : 14
Long Distance : 49
Advance Long Distance : 15

Zkusil jsem to spočítat pro ČD:

Day Return : 4.5 (počítám zpáteční obyčejné při 40 km)
Restricted Day Return : 3.2 (nejlevnější SporoTiket Praha-Nymburk)
Season Ticket : 2.9 (obyč čtvrtletní traťovka na 40 km a 60 prac. dní)
Long Distance : 5.9 (obyčejné jízdné Praha-Ostrava a SC místenka)
Advance Long Distance : 2.9 (totéž jako SporoTiket a akční místenka)

Závěr: i když jsem ignoroval In-kartu, tak je u nás jízdné cca 6x levnější. A čisté mzdy? Ty máme nižší jen 2.4x ...

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_in_Europe_by_monthly_average_wage
registrovaný uživatel R 
29.08.2012 (22:55)  
cest:

V Británii je skutečně nejdražší železnice v Evropě, viz tabulka na str. 24

http://www.transportforqualityoflife.com/u/files/120630_Rebuilding_Rail_Final_Report_print_version.pdf

A co vlastně za ty ceny cestující dostanou?
29.08.2012 (22:51)  
R: Výcuc v češtině.

http://www.blisty.cz/art/64699.html
registrovaný uživatel Raquac 
29.08.2012 (22:40)  
Je zajimave, ze Virgin drzi jedinou fransizu, bylo jasne, ze soucasna licence skonci koncem tohoto roku, pokracovani ve hvezdach a pritom si jeste letos na jare koupili nova Pendolina, nemluve o prodluzovani starsich jednotek. Nevi nekdo, jestli ma novy fransizant povinnost odkoupit i vozidla? Zda se mi to divne, ale pokud to tak neni, vypada to jako by ekonomickeho reditele u Virgin Trains delal Jarda Tvrdiku...
registrovaný uživatel cest 
29.08.2012 (22:35)  
V Británii si cestující stěžují, že mají nejdražší jízdné v celé Evropě a přeplněné vlaky, stát na tom také nevydělal, protože platí soukromým dopravcům více než, když byla doprava provozována před privatizací. Dopravci za frančízu platí státu peníze, které prý chybí na vlaky. Když společnost začnou chybět peníze vláda ji musí zachránit a začít dotovat, protože má výhradní právo provozovat dopravu.
registrovaný uživatel R 
29.08.2012 (22:20)  
Martin99:
To jen naší odboráři straší neznalé anglickým systémem....

Neřekl bych, že se systém anglické železnice nelíbí jen našim odborářům...

Přečtěte si tenhle článek:

"Železnice [britská] je gigantický podvod na odčerpávání veřejných peněz"

zde:

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/aug/28/rail-branson-firstgroup-public-ownership
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko