Londýn — Virgin Rail vlastněná sirem Richardem Bransonem 8. prosince 2012 končí s provozováním vlaků Intercity na důležité trase West Coast Main Line mezi Londýnem a destinacemi Liverpool, Manchester, Glasgow či Edinburgh. V rozhodnutí z 15. srpna britské ministerstvo dopravy (Department of Transport - DoT) vybralo pro nadcházející období nabídku na provozování vlaků konkurenční společnosti First Group. Společnost Virgin Trains zpropagovala i elektronickou petici založenou Rossem McKillopem, kterou za 10 dní podepsalo přes 150.000 signatářů. Námitky podané k DoT byly zamítnuty a nedošlo ani k rozpravě v parlamentu, ani k nezávislému auditu rozhodnutí, po jehož revizi volají labouristé. Virgin Trains zastavují prodej předplatních dokladů a připravují se na ukončení provozu britské společnosti.
Připomeňme, že West Coast Main Line (WCML) je z pohledu britského ministerstva dopravy považována za komerční trať. DoT přesto jednotlivé trasy nenabízí volně ke konkurenčnímu boji, jak můžeme v České republice pozorovat u linky Ex 1 Praha - Ostrava, ale vypisuje soutěž o franšízu. Výherce nezíská dotace, ale výhradní právo provozovat na trati komerční vlaky, a za tuto výhradu patřičně zaplatí. Virgin Rail nabízel za 13 let provozu na WCML cca 4,8 mld. liber. Výtězná First Group předstihla rivala s nabídkou 5,5 mld. liber a 15% snížení standardního jízdného v prvních dvou letech. Slibují také investice do stanic, instalaci wi-fi připojení ve vlacích, nové soupravy a inovovaný catering. First Group bude muset k 9. prosinci také převzít personál Virgin Trains. Protesty Virgin Rail označují nabídku společnosti za reálnější, poukazují na nadhodnocení konkurenční nabídky a srovnávají ji s případem soutěže o East Cost Main Line, kde sice zvýtězil GNER, ale po finančních těžkostech firmy během provozu muselo dojít k opětovnému tendru a DoT přidělila franšízu společnosti National Express. First Group naopak mluví proti Virginu v číslech - West Coast Mainline byla firma s údajně nejnižší přesností na celé síti National Rail Enquiries. Chlubí se i přesností nad 90 % u každého ze svých dopravců. Stejně tak pro Virgin vychází nepříznivě i statistika zákaznických stížností, kdy jejich počet má být větší než součet všech stížností na vlaky First Group.
Virgin Rail uvedl, že zvažuje své další působení v železniční dopravě ve Spojeném království. Zpracování a podání nabídky na WCML stálo společnost 14 mil. liber. Konkurent označil reakci Virgin za pochopitelnou po prohře v soutěži a označil tendr za validní, když nedošlo k žádným připomínkám v jeho průběhu. Labouristé v parlamentu volají po přešetření celého tendru, ale DoT nehodlá odkládat podpis kontraktu s First Group - smlouva na franšízu se má uzavřít během dneška, středy 29. srpna 2012. Britská ministryně dopravy Justine Greening označila nabídku First Group za dobrý obchod pro daňové poplatníky. Virgin Trains tak zřejmě definitivně nahradí nově založená dceřiná společnost First West Coast Limited. Kontrakt vyprší v prosinci 2026. Podle BBC poslední dny před podpisem kontraktu provází lobbying obou stran. Branson požaduje od DoT odpovědi na cca. 40 z jeho pohledu zásadních otázek a pokud by veřejná debata měla zpozdit nástup nového dopravce na WCML, nabízí za rámcem současného kontraktu veškerý zisk z dočasného provozu Virgin Trains darovat na charitu.
Zdroj: Virgin Rail, First Group, Department of Transport, BBC
pro zacatek bych doporucil novym diskutujicim, aby si precetli moji trilogii tady na zelpage o tom, jak funguje zeleznice v UK. a taky diskusi, kde se informace jeste vice upresnili dle otazek diskuteru.
pak muzeme plynule prejit k faktum:
ano, je pravda, ze za licenci dopravce zaplati balik a ziska prava k provozu na danem segmentu. jak to funguje najdete v tech clancich.
ano, je pravda, ze dopravce jde po zisku - na druhou stranu, chtel bych videt blba, kterej by sel provozovat sluzbu s vidinou miliardovych ztrat.
ano, je pravda, ze ceny za zeleznicni dopravu jsou UKRUTNE vysoke. a ano, je pravda, ze soupravy jezdi - brano pohledem prumeru - skutecne velmi slusne vytizene. zde si vsak dovolim poznamenat, ze prumerny plat v GB je ?18500 rocne hrubeho, coz je cca 1200 liber mesicne cistych. zaplatit tedy RailCard a k tomu mesicni jizdenku do hodnoty rekneme 100 liber neni az zas tak bolestive. a z toho logicky plyne, ze pravidelnym cestujicim urcite neni imigrant pracujici za minimalni mzdu, ale obcan, ktery je diky sve mzde situovany blize ke stredni vrstve.
ano, je pravda, ze soupravy jsou velmi dobre udrzovane, byt v mnoha pripadech velmi unifikovane (Class 444/450).
ano, je pravda ze snahy znarodnit zeleznici zaznivaji z Guardianu uz asi dva roky - proto jsem o tom ani nepsal, byt o tom vim a clanek je dokonce mezi rozpracovanymi tady na zelpage. ale s narustajici praxi ze zivota v UK vim, ze to tedy fakt neni nijak zhavy tema. alespon tady v GB.
ano, obcane jsou nasrani na ceny jizdneho v zeleznicni doprave. a ano, zaroven si moc dobre uvedomuji, ze tim sanuji desetitisice pracovnich mist, zjevne zbytecnych (proboha k cemu je na kazdym peronu na Victoria RailStation zamestnanec National Rail, kterej sleduje, jak lidi lezou do vlaku???? nekdy je dokonce v double??????). nic mene si taky vsichni tak nejak uvedomujeme, ze 6 000 000 milionu nezamestnanych (a mnohdy nezamestnatelnych) je urcite lepsi cislo, nez treba 9 000 000. tak to proste tak nejak berem. solidarita. konec koncu, to, ze UK je dokonalej mix kapitalisticko-socialisticke mocnosti, tady na zelpage nezminuji poprve a urcite ne naposledy (jak znam svuj sarkasmus...).
ano. je pravda, ze letecka doprava je v UK stupidne levna - ale to urcite neni chyba zeleznice a DoT. zrak bych obratil jinym smerem (MOL). to vse pri vedomi, ze to stejne nikdo nezmeni, dokud nezacne opet do dusi logistiku promlouvat jakasi zrudna sopka s jeste zrudnejsim jmenem, ktere se ani neopovazuji vyslovit.
a ted to zjednodusim:
zeleznicni doprava v UK ma svoje mouchy, jako kazda doprava vsude na svete. urcite neni nejdokonalejsi ze vsech a urcite neni ta ekonomicky nejvyhodnejsi.
ALE:
jako cestujiciho je mi opravdu jedno, jestli pojedu s Virgin Trains, nebo First Connect, nebo National Express. je mi to jedno proto, ze si proste na netu koupim jizdenku se slevou v predstihu za cenu snizenou (treba o 50%), nebo si ji koupim v automatu na nadrazi. neresim, s kym pojedu, protoze je mi to jedno - vetsina souprav je modernich, pohodlnych, s velmi usluznym personalem (coz je v UK standard), bez ohledu na dopravce. spoje maji minimalni spozdeni, coz ja osobne kolikrat obdivuju, zejmena kdyz sleduju cvrkot mezi Basingstoke a London Waterloo. jeste vetsi grady ma pak metro na Victoria Line, kde na jednom konci peronu souprava stanici opousti, zatimco druhym koncem do stanice dalsi souprava vjizdi - monstrozni zazitek.
proste vsechno ma sve plusy a minusy. za sebe uz ponekolikate zopakuju, ze nepotrebuju k zivotu IDOS(y), kdyz je byrokraticka masinerie schopna mi zajistit vcelku luxusni dopravni moznosti, s minimem mimoradnosti, s prepeclivym personalem ve standardu, s neuveritelne jednoduchym systemem nakupu jizdenek s celositovou platnosti, jasne danymi pravidly hry, bez prekvapeni (ne, opravdu zadny B-cka se tu nekonaj) a s vedomim, ze ta sluzba je tu primarne pro mne, jako pro cestujiciho, a ne pro odbory, managery, zamestnance dopravce a teprve pote mozna prijde na radu nikoliv kouzelnik, ale cestujici.
za svy penize chci sluzbu. je-li dobra, jsem ochoten za ni platit. pokud je to shit, nemam problem zamenit vlak za automobil, pripadne letadlo, ci autobus.
nbelibi se vam to? nevadi. ani ja vam nezavidim, tak to mame 1:1...
tímto zdravím p.Petráka, co mě má tak rád...
To si ale nenápadně protiřečí. Zkracování soupravy na (extrém) loko+2 vozy určitě k maximalizaci zisku nepovede. A mít za cíl 100% a lepší obsazenost také ne. Pokud se neignoruje časové hledisko.
Všiml jsem si snahy udělat celoEU vyhledávač spojení na veškerou hromadnou dopravu. Doufám že to bude pokračovat dál a objeví se i éšop(y), kde se na všechna takový spojení bude moct koupit lístek (nebo klidně několik, ale najednou přes jednu éšopovou transakci). Pokud na to přistoupí jen většina dopravců, doufám, že to během let přesvědčí i ty "votočený ke zdi"... No, možná přehnaný optimismus. Ale to by byl pokrok.
Mimochodem, kdybych se měl řídit ohlasy v diskuzích, např. na Novinky.cz, tak by to bylo s úrovní české spol. hodně špatné... A teď to nemyslím jen co se týče vyjadřování a slušnosti, ale hlavně názorového spektra.
Ale upřímně, diskuzi jsem u toho článku nečetl, takže nevím, co tam kdo píše.
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/aug/28/rail-branson-firstgroup-public-ownership
Ale pozor je to trochu jiné kafe než se tu některými nadšeni z privatizace prezentuje :)
Mimochodem Řecko se svojí řídkou železniční sítí a tisíci ostrovy asi těžko v tomhle ukazateli někdy dožene Německo , i kdyby vlaky jezdily narvané k prasknutí.
Navíc ten výpočet je opravdu dost podivný.
Všechny známé zdroje uvádějí, že britští provozovatelé platí do veřejné kasy za licenci, vozidla atd., jen Guardian je bez bližšího vysvětlení označuje jako "heavily subsidised" a tvrdí cosi o zdvojnásobení "government funding". Zdrojem pak nejspíš bude analýza zpracovaná jakousi obskurní společností Transport For Quality Of Life Ltd, její autoři však příliš důvěry nebudí a stránky jsou nedostupné.
Nedokázal by prosím někdo lépe znalý britských poměrů nějak osvětlit jak to je doopravdy, především zda a za co přijímají provozovatelé peníze z veřejného? Případně se podělit o ten odkazovaný soubor Rebuilding_Rail_Final_Report.., pěstitelé trvale udržitelného rozvoje britské železnice asi při tom všem páchání dobra nezaplatili za hosting...
//edit
ad modal split - číslo je to sice zajímavé, jeho hodnotu však lehce devalvuje poznámka "Eurostat estimate" i nepříliš jasná metodika výpočtu. Omezení na pouhopouhé tři skupiny, které však v součtu dávají přesně 100% mi připadá taky poněkud podezřelé.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.