..: First Group získala trasu Londýn - Edinburgh, Virgin Rail končí :..

Virgin Trains Super Voyager, foto: Virgin Trains Londýn — Virgin Rail vlastněná sirem Richardem Bransonem 8. prosince 2012 končí s provozováním vlaků Intercity na důležité trase West Coast Main Line mezi Londýnem a destinacemi Liverpool, Manchester, Glasgow či Edinburgh. V rozhodnutí z 15. srpna britské ministerstvo dopravy (Department of Transport - DoT) vybralo pro nadcházející období nabídku na provozování vlaků konkurenční společnosti First Group. Společnost Virgin Trains zpropagovala i elektronickou petici založenou Rossem McKillopem, kterou za 10 dní podepsalo přes 150.000 signatářů. Námitky podané k DoT byly zamítnuty a nedošlo ani k rozpravě v parlamentu, ani k nezávislému auditu rozhodnutí, po jehož revizi volají labouristé. Virgin Trains zastavují prodej předplatních dokladů a připravují se na ukončení provozu britské společnosti.

Připomeňme, že West Coast Main Line (WCML) je z pohledu britského ministerstva dopravy považována za komerční trať. DoT přesto jednotlivé trasy nenabízí volně ke konkurenčnímu boji, jak můžeme v České republice pozorovat u linky Ex 1 Praha - Ostrava, ale vypisuje soutěž o franšízu. Výherce nezíská dotace, ale výhradní právo provozovat na trati komerční vlaky, a za tuto výhradu patřičně zaplatí. Virgin Rail nabízel za 13 let provozu na WCML cca 4,8 mld. liber. Výtězná First Group předstihla rivala s nabídkou 5,5 mld. liber a 15% snížení standardního jízdného v prvních dvou letech. Slibují také investice do stanic, instalaci wi-fi připojení ve vlacích, nové soupravy a inovovaný catering. First Group bude muset k 9. prosinci také převzít personál Virgin Trains. Protesty Virgin Rail označují nabídku společnosti za reálnější, poukazují na nadhodnocení konkurenční nabídky a srovnávají ji s případem soutěže o East Cost Main Line, kde sice zvýtězil GNER, ale po finančních těžkostech firmy během provozu muselo dojít k opětovnému tendru a DoT přidělila franšízu společnosti National Express. First Group naopak mluví proti Virginu v číslech - West Coast Mainline byla firma s údajně nejnižší přesností na celé síti National Rail Enquiries. Chlubí se i přesností nad 90 % u každého ze svých dopravců. Stejně tak pro Virgin vychází nepříznivě i statistika zákaznických stížností, kdy jejich počet má být větší než součet všech stížností na vlaky First Group.

Virgin Rail uvedl, že zvažuje své další působení v železniční dopravě ve Spojeném království. Zpracování a podání nabídky na WCML stálo společnost 14 mil. liber. Konkurent označil reakci Virgin za pochopitelnou po prohře v soutěži a označil tendr za validní, když nedošlo k žádným připomínkám v jeho průběhu. Labouristé v parlamentu volají po přešetření celého tendru, ale DoT nehodlá odkládat podpis kontraktu s First Group - smlouva na franšízu se má uzavřít během dneška, středy 29. srpna 2012. Britská ministryně dopravy Justine Greening označila nabídku First Group za dobrý obchod pro daňové poplatníky. Virgin Trains tak zřejmě definitivně nahradí nově založená dceřiná společnost First West Coast Limited. Kontrakt vyprší v prosinci 2026. Podle BBC poslední dny před podpisem kontraktu provází lobbying obou stran. Branson požaduje od DoT odpovědi na cca. 40 z jeho pohledu zásadních otázek a pokud by veřejná debata měla zpozdit nástup nového dopravce na WCML, nabízí za rámcem současného kontraktu veškerý zisk z dočasného provozu Virgin Trains darovat na charitu.

Zdroj: Virgin Rail, First Group, Department of Transport, BBC


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 29.8.2012 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Spojené království


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Raquac 
01.09.2012 (12:23)  
cest: Diky.
registrovaný uživatel rpet  mail  
31.08.2012 (19:31)  
@ Robert-Antonio:

jo, a jeste, jak zminil Keprt:

prestal jsem litat WizzAirem, nebot ty nevychovany vychodoevropsky kreatury uz me proste neskutecne iritovaly. a tak jsem zacal litat s GermanWings - sice komplikovane pres Kolin/Bonn, a za mirne vyssi cenu, ale za to s vyssim komfortem, cenou bez priplatku a spolehlivosti docela tvrde hlidanou "maminkou" v podobe Lufthansy. ma to svy kouzlo - stejne jako autobusy v UK, ktery jsou zase pro zmenu nepochopitelne levny (ve srovnani s vlakem), ale taky bych byl opatrnej na nejaky nadseny vyskani nad kvalitou - ony ty vehikly nejsou uz ty z nejnovejsich. velmi je vyuzivaji kuprikladu seniori, pro ktere uz je - diky uzasnym duchodum - vlak za hodne silnou hranicni carou financni dostupnosti.

toz asi tak.
registrovaný uživatel rpet  mail  
31.08.2012 (19:24)  
@ Robert-Antonio:

tady jsou odpovedi:

1. Pokud je železnice v GB opravdu o tolik dražší nežli auto(bus) nebo letadlo, proč za posledních 20 let tak vzrostl počet naježděných osobokm, že překročil i historický rekord někdy z 40. let? To opravdu Angláni dobrovolně platí horentní sumy za vlak jen proto, aby zachránili pracovní místa přebytečným ajznboňákům?

demagogie byla vzdycky silnou strankou tech, kteri nemaji rozumny argument. proto si te dovolim pozadat, aby jsi nevytrhoval z kontextu vety jedno slovo v domeni, ze si sednu na zadek a zacnu brecet.

nikde jsem nerekl, ze platime horentni sumy radi JEN PROTO, abychom podporili zamestnanost obyvatelstva. ne. jezdime vlakem proto, ze je rychlej, spolehlivej, prijemnej, pohodlnej a MIMO JINE tim podporime zamestnanost, nebot vime, ze naklady na nezamestnane jsou vyssi, nez naklady na spokojeneho zamestnance, ktery MIMOCHODEM podpori nasi ekonomiku tim, ze cast svy vejplaty promeni kazdy tyden za brutalne drahej chlast (aka vysoka spotrebni dan) v nejaky putyce. a ze se pocet prepravenych osob prostrednictvim zeleznice zvysuje uz nekolik let po sobe i pres fakt, ze ceny jsou tu skutecne vrazedny? ja nevim - asi nam to za to stoji. tim myslim tu uroven a spolehlivost.

2. Neustále tu chválíte systém, že cestující si může koupit jízdenku na jednom místě a neřeší, kterým dopravcem pojede. Fajn. Proč však tuto službu musí nabízet ausgerechnet státní regulátor? V letecké dopravě máte také spoustu čistě soukromých vyhledávačů, kde si také koupíte letenku a neřešíte konkrétního dopravce.

a proc by ji -ausgerechnet - poskytovat nemohl, kdyz mu to evidentne jde docela dobre??? jsem sice pravicak, ale nemodlim se ke klausovi dnem a noci. navic si dokazu predstavit, ze kdyby se nebe nad albionem uzavrelo do podoby zeleznice, tak by stejny zpusob mohl fungovat i v letecke doprave (tedy jeden portal, castecne diktovana cena, pronajaty segment z Manchesteru do London by lital RyanAir a z London do Aberdeenu by lital pro zmenu EasyJet a nikdo jinej). ale to uz jsme za hranou toho, co je zavazek verejne sluzby a verejne hromadne dopravy.

3. Nikdy jsem nepochopil význam frančíz. Co má cestující z toho, že na dané trati jezdí jen jeden monopolní dopravce. Proč musí efektivitu dopravce posuzovat DoT a ne samotní cestující?
Ani si nechci představovat, jak by dopadlo, kdyby MD rozhodovalo, zdali vlaky Praha-Ostrava přidělí výhradně Jančurovi, Leošovi nebo ČD :-Q


nejprve si dovol9m povzdech: mam takove tuseni, ze spravne je to "franšíza", ale mozna se pletu. navic se ponekud pletes ve vyznamu. fransiza tu neni jen proto, aby nekomu zajistila monopol na dany trati - to je hodne brutalne zjednoduseny uhel pohledu. prvotnim cilem fransizi je, aby ve vsech KFC zradelnach v evrope (- na kazde trati, jez byla statem pronajata k fransizovemu modelu) mel hlady umirajici clovek vdy ten samy servis (- aby byal zarucena konzistenmtni uroven sluzeb poskytovanych v danem konkretnim segmentu podnikani).

jak moc je to dobry model ocenis ve chvili, kdy v cine v nejaky pobocce McDonald reknes anglicky jenom "BigMac" - a dostanes (kupodivu) BigMac. nemusis umet ani slovo mandarinstinou. proste vis, co mas cekat,a to taky dostanes.

tady to mame stejny. proste at pojedu odkudkoliv kamkoliv, dostanu zcela stejny servis, za stejnych podminek, ktere se v detailu lisi pouze dopravcem. kontinuita sluzeb je velmi prisne hlidana prave DfT (tedy ne uplne DfT, je to jina slozka - viz trilogie).

a ze to chvalim? no aby ne, kdyz po prijezdu do CR vidim nekonzistentni chaos napric republikou, ktera je dana zejmena IDOSy jednotlivych kraju. a to, ze se muzu dockat i prekvapeni kvalitativniho, o tom radeji ve vztahu k CR nemluvim, nebot jste na tuhle konkretni kritiku velmi, ale velmi haklivi - nevim proc, je to proste realita.

ano. mame uniformni zeleznicni dopravu, hlidanou statem, ktera je provozovana soukromniky.

a znova to zopakuju: neni to samospasitelne, urcite je na tom co vylepsovat. ale jako jeden z moznych dopravnich modelu na zeleznici, si na nej nestezuju pri vedomi, ze byt tu jeden dopravce ala CD, tak bych nemel o cem psat, neb bych jezdil fakt vsude autem.
31.08.2012 (16:55)  
Karel Kovářík
Pokud tou "vámi popsanou situací" myslíte svazek vlaků v X:12,X:17,X:33, tak to je dané spíše snahou nacpat hromadu vlaků na omezenou kapacitu kolejí, než nějaké vyzobávání lukrativních časů, nicht wahr?
Bez ohledu na slovíčka je faktem, že taktový JŘ máte i na trati, kde si konkuruje více dopravců. K čemu tedy jsou ty frančízy a umělé monopoly?

Nápověda: ve vlakové dopravě tvoří odpisy vozidel podstatnou část nákladů. O dost větší, nežli u autobusů. Proto vlakoví dopravci jsou motivováni hoblovat se soupravou co nejvíce, místo toho, aby jeli jen v hrozinkových časech a po zbytek dne jim hnila v kopřivách.
registrovaný uživatel Kakov 
31.08.2012 (16:22)  
Robert-Antonio:
nezaměňujte prosím mé slovo zaručuje, za Vaše podmiňuje, tím jste totiž to co jsem napsal posunul do jiné roviny,

ale všiml jste si že několikrát z den mnou popsaná situace nastává i u té ostravy??
31.08.2012 (16:12)  
Karel Kovářík
Pokud je podle vás taktová doprava podmíněna monopolem, jak je možné, že z Prahy do Ostravy jezdí jeden operátor v L:12 a X:17 a jeho konkurent v S:33, místo toho, aby se všichni cpali do nejlukrativnějšího času?
registrovaný uživatel Kakov 
31.08.2012 (12:39)  
Robert-Antonio ad3:

co je pro cestujícího výhodnější?

a) vlak z bodu A do B jede 5:00; 6:00; 7:00

b) vlak jede 5:53; 6:05; 6:12

ad a) tuto variantu ten "monopol" zaručuje, pokud jsou správně nastaveny pravidla hry, samozřejmě, jde řešit i jinak než frančízou viz IDSJMK

ad b) každej si jezdí jak chce a tak se všichni nacpou do toho nejlukrativnějšího času
registrovaný uživatel Keprt 
31.08.2012 (11:13)  
Robert-Antonio ad 1: jezdí vlaky, protože jsou rychlé, pohodlné a jezdí často. Letecká doprava se samozřejmě nabízí až od nějaké vzdálenosti a vyšší rychlost je "kompenzována" dopravou na letiště a zdlouhavou "bezpečností". Ale jak vidno, uživí se všichni. Busů taky jezdí dost, jsou levnější a pomalejší, míří na jinou klientelu, než vlaky.
31.08.2012 (10:53)  
rpet
1. Pokud je železnice v GB opravdu o tolik dražší nežli auto(bus) nebo letadlo, proč za posledních 20 let tak vzrostl počet naježděných osobokm, že překročil i historický rekord někdy z 40. let? To opravdu Angláni dobrovolně platí horentní sumy za vlak jen proto, aby zachránili pracovní místa přebytečným ajznboňákům?

2. Neustále tu chválíte systém, že cestující si může koupit jízdenku na jednom místě a neřeší, kterým dopravcem pojede. Fajn. Proč však tuto službu musí nabízet ausgerechnet státní regulátor? V letecké dopravě máte také spoustu čistě soukromých vyhledávačů, kde si také koupíte letenku a neřešíte konkrétního dopravce.

3. Nikdy jsem nepochopil význam frančíz. Co má cestující z toho, že na dané trati jezdí jen jeden monopolní dopravce. Proč musí efektivitu dopravce posuzovat DoT a ne samotní cestující?
Ani si nechci představovat, jak by dopadlo, kdyby MD rozhodovalo, zdali vlaky Praha-Ostrava přidělí výhradně Jančurovi, Leošovi nebo ČD :-Q
registrovaný uživatel Indi  mail  
31.08.2012 (10:13)  
Turista: no, cena jakékoli komodity, není-li křivena regulacemi, je průsečíkem nabídky a poptávky. Z čehož plyne, že cena v gb není příliš drahá, neb je v rovnováze s poptávkou. Nemůžete srovnávat čr a gb právě kvůli zcela odlišné poptávce. A ta není dána pouze kupní silou, ale i mnoha dalšími parametry (pohodlí, dostupnost, možnosti ostatní dopravy...)
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko