Ittigen / Bern — Kalendář ukazoval prosinec 2014, když začaly probíhat zkoušky nové elektrické dvoupodlažní jednotky, kterou výrobce Bombardier pojmenoval TWINDEXX Swiss Express. Dalším mezníkem v životopise této jednotky se stal 30. listopad 2017. V tento den švýcarské Federální ministerstvo dopravy (BAV) vydalo povolení pro komerční použití pro TWINDEXX Swiss Express. Tato licence je zatím omezena do 30. listopadu 2018. Bombardier předložil všechny potřebné doklady, v listopadu navíc ještě aktualizoval software vozidel. Časové omezení licence je proto, že momentálně nejsou v provoz všechny plánované funkce vozidel. Před vydáním neomezené provozní licence BAV tudíž ještě provede závěrečnou kontrolu.
BAV posoudilo bezpečnost vozidel a soulad s příslušnými předpisy. Na provozovateli – SBB – už pak je posouzení provozní spolehlivosti a komfortu vybavení.
SBB má u Bombarideru objednáno 59 vlakových souprav. Jedná se o nevětší investici do jednoho projektu v historii SBB. Objednávka byla uskutečněna již v roce 2010, ale trvalo téměř sedm let, než se dokončil návrh, vyladily všechny detaily a proběhly zkoušky potřebné k vydání provozního certifikátu. Nakonec se ale objednatel s dodavatelem dohodli, že Bombardier dodá navíc tři jednotky jako kompenzaci za penále, takže SBB bude mít tím pádem k dispozci 62 souprav.
Jsou objednány tři provedení jednotek. Ty budou označeny následovně:
- RABDE 502 001-023: 23 osmičlánkových jednotek IC 200 včetně restauračního vozu pro mezinárodní provoz,
- RABe 502 201-230: 30 osmičlánkových jednotek IR 200 bez restauračního vozu, budou nasazeny na vlacích Interregio,
- RAB 502 401-409: 9 čtyřčlánkových souprav IR 100, budou nasazeny na vlacích Interregio.
Nové dvoupodlažní vlaky jsou řešeny tak, že je možný průchod z vozu do vozu v horním podlaží. Kapacita sedadel je oproti dřívějším typům zvýšena o cca 10 % – v obou třídách je celkem 625 míst. Oblouky může vlak projíždět o 15 % vyšší rychlostí bez omezení komfortu cestujících. Maximální rychlost je 200 km/h.
První jednotky se na švýcarských tratích v běžném provozu objeví již v roce 2018, poslední by měly být dodány počátkem roku 2020.
Zdroje: Bahnonline, Railcolor News, Railway Pro, Wikimedia Commons


WaKo je určitě použito, ARS se zkoušelo, ale nevím, jak to s ním nakonec dopadlo. Vývojový tým se dost měnil, já jsem z tohohle projektu už několik let pryč.
Mne osobně to vozidlo stálo asi půl roku života :-)
Tak Ty bys to tedy mohl vědět... ;-) Pokud vím, tak WaKo (Wankkompensation) tedy na tomhle TWINDEXXu je (o čemž ostatně svědčí i ta zmínka v článku o 15% navýšení rychlosti v obloucích, tedy o zařazení vlaků do "Zugreihe W"). Ale jak to tady nakonec dopadlo s myšlenkou ARS (aktive Radsatzsteuerung)? Bombardier o tom dost mluvil, ale zřejmě to bylo nakonec definitivně odpískáno, co? Tipnul bych si na potíže s prokazováním bezpečnosti, resp. obecně se "schvalitelností" takového hi-tech řešení...
Za informaci dekuji.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
