Nábřeží — Současný neúplný počet jednotek Pendolino výrazně komplikuje oběhy souprav. Nutnost nasazení vozů klasické stavby posouvá značku „SC“ v očích veřejnosti níže, než by marketingoví pracovníci ČD očekávali. Souprava, která byla výrazně poškozena po střetu s nákladním vozidlem přepravujícím ocelové plechy na železničním přejezdu ve Studénce, se vrátí do provozu nejdříve v závěru roku 2017 nebo během jara 2018. Rovněž nelze počítat s tím, že by se v nejbližší době rozšířil počet souprav railjet. Nemalé problémy totiž Českým drahám působí měnová politika České národní banky, kdy je uměle držen velmi vysoký kurz koruny; jak vůči dolaru, tak i vůči euru. (Někteří ekonomové tvrdí, že správně nastavený kurz koruny by měl níže než 20 Kč za 1 americký dolar a euro by nemělo být výše, než za 24 Kč.) Zdánlivě nesmyslný a již delší dobu držený kurz 1 EUR = 27 CZK výrazně prodražuje Českými drahami emitované dluhopisy v eurech a komplikuje nákup či leasing strojů ze západní Evropy. Vedením ČD byla proto 29. února ustavena pracovní skupina, která měla za úkol posoudit stávající využití jednotek Pendolino a případně navrhnout nová řešení. Přesto, že na tiskovou konferenci k těmto závěrům pracovní skupiny se teprve čeká, přinášíme vám exkluzivně, nač se můžete nejbližším období těšit. Znáte to – vše, co se v Česku označí jako „tajné“, se stejně hned vykecá.
Pendolinem z Jihlavy do Ústí nad Labem
Jak naše kotlina a Vysočina roste, roste i počet cestujících. České dráhy sice nezveřejňují, kolik cestujících ve svých vlacích přepraví, ale zkusme jim aspoň dnes věřit. Pracovní skupina proto přišla s návrhem zcela nového vozebního ramene pro spoje SC: Jihlava – Praha – Ústí nad Labem hl.n. Původní varianta, kdy měly soupravy vyjíždět do Jihlavy z pražského hlavního nádraží byla odmítnuta, protože nedostatek nástupních hran výrazně omezuje pobyt vlaků ve stanici. Zavžovalo se v Praze zastavovat jen v Holešovicích a Libni na tangenciální trase kolem centra města, ale to by komplikovalo přestup z SC na další linky. Spoje vedené soupravou řady 680 směřující na Vysočinu budou sice kategorie SC, ale budou nést označení „Prezidentský expres". (Když může mít jeden lanovku, proč by druhý nemohl mít vlak.)
Zajímavá byla myšlenka některých členů pracovní skupiny trasovat SC z Jihlavy nikoliv klasicky přes Kolín, ale ve Světlé nad Sázavou odbočit a vést spoje přes Zruč nad Sázavou, Český Šternberk a Čerčany. Většina spojů by pak do Prahy pokračovala přes Říčany, cestujcí by mohli využít i nové bezbariérové nádraží Hostivař. Vybrané spoje pak pojedou přes Vrané nad Vltavou. Toto trasování má jednu obrovskou výhodu – není vedeno přes Českou Třebovou, a proto odpadnou debaty, zda v Městečku u Nádraží zastavovat či nikoliv.
Tratě 210 a 212 jsou pro většinu Pražanů vůbec ty nejdůležitější v celém Česku, a proto by se mělo Ministerstvo dopravy společně s europoslanci zasadit o to, aby byly zařazeny do mezinárodní sítě TEN-T. Pak by bylo možno čerpat dotace ze strukturálních fondů Evropské unie, obě tratě zdvojkolejnit, elektrizovat a zvýšit na nich rychlost minimálně na 160 km/h. Do té doby by byly soupravy Pendolino v tomto úseku doplněny o motorové lokomotivy řady 757. Jak ve zprávě uvádí pan Petr Svetr: „Všimli jsme si, že slovenské vlaky InterCity jsou v úseku Košice – Humenné, a nejen tam, taženy pouze jednou lokomotivou řady 757. Jelikož si však nebereme příklad z východu, nasadíme lokomotivy dvě.“ Po několikahodinovém dohadování nakonec tento nápad spadl se stolu – České dráhy lokomotivy řady 757 nevlastní a jejich zapůjčení ze Slovenska zase naráží na podhodnocený kurz koruny vůči euru. Toto řešení, byť zajímavé a pro cestující jistě přínosné, bylo nakonec odmítnuto z ekonomických důvodů.
Pendolinem z Plzně do Hradce Králové a Olomouce
Druhá větev, na které budete Pendolino se změnou jízdních řádů potkávat, bude linka Plzeň – Praha – Pardubice – Hradec Králové. Některé spoje pak budou pokračovat přes Borohrádek do Olomouce. Zde se asi zastavování v Městečku u Nádraží nevyhneme. Na druhou stranu zajímavé bude zastavování v Bezpráví – bude to zastávka na znamení, podmínkou bude požádání o zastavení s předstihem minimálně 24 hodin na webu ČD. Bude zde snaha získat do vlaku zpět cestující mezi Plzní a Prahou. A stesky na rychlíky mezi Prahou a Hradcem Králové by za posledních několik let zaplnily rovněž spoustu šanonů. Cestující se budou ale muset připravit na jedno omezení – nebude možná přeprava cestujcích jen v úseku Pardubice – Hradec Králové (a naopak). U spojů jedoucích z Prahy do Hradce Králové bude v Pardubicích povolen jen výstup cestujcích. Stejným způsobem, jako je nyní omezena přeprava cestujícíh mezi stanicemi Ostrava hl.n. a Ostrava-Svinov. Údajně ještě probíhá velmi tvrdé vyjednávání o tom, jaké pivo bude nabízet bistrovůz. Pivo z Plzně, kde veškerý zisk jde do zahraničí, by rádi nahradili českobudějovičtí. O tom ale Plzeňané nechtějí ani slyšet. Celé jednání ale zkomplikoval svijanský pivovar, který přišel s velmi zajímavou cenovou nabídkou. Nechejme se tedy překvapit.
Pendolino se nepodívá do Ostravy ani pod Tatry
Omezení počtu nasazovaných jednotek ale přinese změny i do některých současných destinací. Zcela skončí zajíždění souprav řady 680 do Ostravy, protože většina cestujcích dává přednost vlakům soukromých dopravců. A než aby vedení Českých drah stále řešilo, zda cena za jízdenku, kterou nyní po cestujcích požaduje, je dumpingová či nikoliv, rozhodlo se tuto destinaci zcela opustit. Navíc poslance KSČM ze severu Moravy se zatím nepodařilo přesvědčit, aby na své cesty z domova do Prahy začali používat vlak, stále dávají přednost letadlu (a navíc si letenky nechávají pravidelně proplácet, přesto že cesty s ČD mají ze zákona zdarma). Druhou destinací, kam se Pendolino již nepodívá, jsou Košice. Rozdíl jízdních dob mezi elektrickou jednotkou a klasickou soupravou činí jen několik minut, takže se na trať vypraví opět vlak v řazení, jak ho znáte z dob minulých, včetně autovozu. Jak říká klasik: „Nelze jít jen cestami, které někam vedou, ale je nutno jít i cestami které nevedou vůbec nikam.“ Nasazení Pendolina do Košic bylo takovou „slepou uličkou“. Vídeň, Bratislava i Brno si již na absenci Pendolin zvykly. Teď jsou na řadě Ostrava, Žilina a Košice.
Návrhy, které neprošly
Členem pracovní skupiny byl i zástupce Asociace krajů, v tomto případě známý sběratel funkcí z jižní Moravy. Snažil se prosadit, aby Pendolino zajíždělo do všech krajských měst. Jak vidíte z výše uvedeného přehledu, zcela se mu to nepodařilo. Linka Ostrava – Olomouc – Brno – Jihlava narazila na vyčerpané kapacitní možnosti tratě mezi Nezamyslicemi a Brnem. K tomuto návrhu se pracovní skupina vrátí až po vybudování nové dvojkolejné trati mezi Brnem a Přerovem. Rovněž neprošel návrh na linku Jihlava – České Budějovice – Plzeň – Karlovy Vary – Ústí nad Labem. Nepodařilo se oběhy sestavit tak, aby se soupravy na této lince alespoň jednou za týden dostaly na noc na ONJ na základní servis a důkladný úklid. Zcela nebyla zavržena linka České Budějovice – Praha. Její start byl odložen do doby dobudování 4. tranzitního koridoru. Vlaky by pak měly končit u Letiště Václava Havla na Nádraží Václava Klause. Pozitivem by mělo být, že se pak všechny soupravy projíždějící Prahou sjedou ve stejný moment na jednom z pražských nádraží a bude umožněn přestup. Takovou lahůdku pro fotografy nemá ani SNCF se svými vlaky TGV.
Zdůrazněme ale, že v tomto článku publikujeme zatím jen neoficální informace a do doby prezentace závěrů pracovní skupiny na avizované tiskové konferenci může ještě dojít k dílčím změnám. Nebo také k vůbec žádným změnám.
Že k vám Pendolino nejezdí a v dohledné době ani jezdit nebude? Nebuďte smutní! Můžete se na něj podívat alespoň v naší galerii.
Lehké aprílové počtení.

1 2 | Zpráv na stránku: |
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
