Praha (aktualizováno 29. dubna 10:00) — Když České dráhy na podzim zveřejnily nová pravidla pro přepravu skupin, spustily tím malou bouři, zejména v řadách vedoucích různých dětských oddílů či menších skupin. O problému, o kterém informovala s naším komentářem například Česká televize, se začaly vést široké diskuze, které mírnil pouze fakt, že nové podmínky měly v dokumentech poznámku „platí ode dne vyhlášení“. Někteří se tak už domnívali, že se nakonec slibované úpravy tarifu nezavedou. Jenže opak je pravdou. Již od 1. května totiž avizované novinky začínají platit naplno. A o co tedy ve zmiňovaných změnách vlastně jde? Je omezena tradiční skupinová sleva, která se bude nově vztahovat jen na skupiny do 5 osob. Větším skupinám bude sleva přiznána jen tehdy, pokud přepravu nahlásí alespoň tři dny předem, což je ale pro řadu skupin problémem.
České dráhy nová pravidla odůvodňují tím, že potřebují znát předem předpokládané počty cestujících ve vlacích, aby mohly případně spoje adekvátně posílit. Ale opravdu se budou vlaky posilovat kvůli skupinkám šesti nebo devíti lidí, byť by jich bylo několik najednou? Neměla by hranice pro nahlášení být stanovena třeba alespoň na deset, patnáct či dvacet cestujících? A nebylo by lepší místo restrikcí spíše skupiny k nahlášení dopředu motivovat pozitivně, například právě bezplatným vyhrazením míst? To jsou otázky, na které zatím dopravce nenašel uspokojivou odpověď a nedokázal je cestujícím srozumitelně vysvětlit.
Několik věcí je jistých. Předem plánovaným zájezdům, služebním cestám nebo výletům, kde je předem znám přesný počet cestujících, tato změna přinese jednoznačně větší pohodlí v podobně bezplatné rezervace v dálkové dopravě a vyhrazení míst i v osobních nebo spěšných vlacích. Dopravce bude o těchto pohybech skupin přesně vědět a bude na ně moci pružně reagovat, například u méně kapacitních nebo trvale vytížených vlaků, případně u náhradní autobusové dopravy. Neznámou ale zůstává, jestli tomu tak v praxi opravdu bude docházet a jestli změny nepovedou spíše k odlivu zákazníků od Českých drah k jiným druhům dopravy.
Aktualizace - změna pravidel pro návratky
Nakonec se České dráhy rozhodly vyjít skupinám alespoň trochu vstříc. Nově totiž zavedly možnost snížit počet cestujících v již zakoupené skupinové jízdence či zcela jízdenku vrátit beze srážky, a to i v případě důvodů na straně cestujícího. Lze si tak dopředu zakoupit vyšší odhadovaný počet jízdenek a následně část vrátit podle skutečného počtu cestujících. Vrácení proběhne ihned na pokladně v hotovosti či na účet vázaný k platební kartě (resp. na účet EP v případě platby elektronickou peněženkou ČD), výjimkou jsou případy, kdy by pokladník neměl dostatek hotovosti. V takovém případě se požadavek odešle na Odúčtovnu přepravních tržeb v Olomouci, která požadavek vyřídí.
Zdroje: Přepravní a tarifní věstník 07/2015, České dráhy


Pokud skupina cestujících nebude vyžadovat místenku, platí původní podmínky pro nákup skupinové jízdenky. Přesná formulace na stránkách ČD zní takto:
Při cestování skupin do 5 osob není nutné cestu objednávat předem, stejně tak pokud nechcete využít objednávkový systém. V takovém případě však nemůžete využít výhody plynoucí z objednání cesty předem.
Tohle je facku... :)
Naštěstí nám nevadí, když nám holky sedí na klíně a krosny, meče, a kostýmy se dovnitř dostanou oknem...
(a druhá půlka počká v hospodě na další vlak)
Jednotka 471 má 287 míst k sedění ve druhé a jen 23 v první třídě. To je 12,5:1, rozhodně ne, že "ze tří vozů je jeden jednička" ;-)
Vlastně ještě jednou trochu víc dávno si pamatuju na základní škole pani učitelku s obálkou plnou lepenkových jízdenek, kterou průvodčí jednu po druhé procvakával na naší cestě motoráčkem. Další výlety se pak řešili opět individuálním nákupem a přestože jsme si měli jízdenky koupit předem, spousta kamarádů tak činila v den odjezdu.
Na školní výlety se jinak později převážně jezdilo autobusy, které nám dokonce hradilo SRPŠ (na nás zůstaly vstupy do muzejí, divadel, výstavy atd.).
V době kdy jezdily 2x4 vozy žabotlamu nebo 10 rychlíkových vagónů nebyl žádný problém, aby se +/-30 dětí někam vlezlo. Dnes, kdy jezdí 471 (elefanty) ve třívozovém uspořádání (přičemž za tří vozů je jedna jednička) a rychlíky maji 3-5 vozů to už problém je. Pokud se na trasu, kam jezdil dlouhej elefant dá jen krátkej (např S9 v 8 hodin z Benešova), tak je to ještě docela dobrý (obsazenost nebývá tak velká, takže namísto 1,5 člověka na 4 sedačky jsou na ně 3 lidé - naštěstí s ním jezdím nejvýš jednou týdně), pokud nenastoupí několik dětských skupin. Nemyslim si, že by dráhy na základě takového ohlášení připojovaly další vozy (ostatně údajně je ani nemaji). Teda asi před měsícem jsem zažil, že ve strančicích byla připojena druhá souprava, ale to bylo poprvé a naposledy, asi proto, že lidé byli příliš nasardinkováni (napočítal jsem pět tříd), nebo jim prostě zbyla.
V pátek ráno já + dalších 11 lidí odjíždíme na prodloužený víkend do Jizerských hor, věděl jsem, že se tato šaráda chystá, tak jsem se v pondělí zastavil na nádraží, abych zjistil co a jak. Jestě v pondělí večer jsem online formulář vyplnil a odeslal, včera v 16:33 mi přišel e-mail, že si mám vyzvednout jízdenky na přepážce. Večer už se mi nikam nechtělo, protože nádraží mám cca 4km od domu a e-mail jsem si přečetl až kolem osmnácté hodiny. Dnes jsem se tedy zastavil na nádraží, kde mi bylo řečeno, že mi jízdenky propadly, protože nebyly zaplaceny 48 hodin před odjezdem... Krásná práce, už se teším na další novinku usnadňující cestování vlakem.....
Dnes to byl každodenní jev například na trati Solnice - Rychnov nad Kněžnou - Častolovice. Ve vlaku se vždy před odjezdem postaví jeden z pracovníků automobilky, obejde cestující jestli nechtějí ušetřit a nejedou do Rychnova/jinam, vybere drobné, které mají lidé už připravené, a následně zakoupí skupinové jízdné pro všechny. To už teď nepůjde, jestli je to dobře nebo špatně, je otázka.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
