Praha — České dráhy od 1. května výrazně mění tarifní podmínky pro přepravu v náhradní autobusové dopravě (NAD). Důvodem je podle dopravce rostoucí počet výluk, které na jarní a letní měsíce správce infrastruktury, Správa železniční dopravní cesty, plánuje. Zatímco nyní probíhala kontrola a nákup jízdenek stejně jako ve vlaku, tedy na výzvu vlakového doprovodu, nyní dostane větší množství pravomocí samotný řidič autobusu a více odpovědnosti bude na cestujících. Cílem je podle drah zefektivnění celého modelu odbavení a zřejmě také nezanedbatelný počet cestujících bez jízdenky například v případech, kdy jede více autobusů náhradní dopravy, ale průvodčí je pouze v jednom z nich.
Jízdné v NAD
Cenová úroveň 1: 10,– Kč (5,– Kč)
Cenová úroveň 2: 15,– Kč (7,– Kč)
Cenová úroveň 3: 20,– Kč (10,– Kč)
Ve většině případů tak bude nově jízdenku po cestujících požadovat již řidič autobusu při nástupu. Je tedy nutné nastupovat předními dveřmi. Pokud cestující jízdenku nebude mít, prodá řidič lidem jednotlivou jízdenku sám, a to ve třech cenových relacích podle ujeté vzdálenosti. Pokud bude náhradní autobusová doprava pro delší trasu, mohou se jednotlivé částky i sčítat. Jestliže poté člověk použije po autobusu ještě dále vlak, průvodčí mu vydá jízdenku z původní nástupní stanice a cenu za NAD z celkové ceny odečte. Kromě běžného jízdného náhradní dopravy České dráhy z těchto cen poskytnou ještě přibližně poloviční slevu pro děti do 15 let, důchodce, držitele jakékoliv zákaznické aplikace na In-kartě (vyjma IN 100 a IN Business) a cestující s průkazkami ZTP a ZTP/P. Konkrétní ceny pro danou výluku se zákazníci dozví vždy při vyhlášení výluky.
V některých případech mohou zaměstnanci ČD provádět kontrolu již před nástupem, během jízdy nebo při výstupu z autobusu. Odbavení při výstupu je pak ovšem možné pouze na základě tzv. „Potvrzení o nástupu do NAD“, které cestující obdrží bezplatně od řidiče při nástupu a na kterém bude zřejmě vyznačena stanice nástupu. Pokud cestující toto potvrzení nedoloží, bude odbaven z výchozí stanice autobusu s přirážkou k jízdnému.
Zdroj: Železničář 9/2014


Zajištění odbavení cestujících a kontrola jízdních dokladů bude probíhat v několika variantách podle rozsahu a podmínek dané výluky. Může být zajištěno odbavení řidičem ND, vlakovou četou, případně jiným pověřeným zaměstnancem ČD např. pokladníky ČD nebo vlakovými revizory. Vhodnou variantu vybere vždy KCOD a zveřejní ji ve zpracovávaném výlukovém rozkazu k dané výluce. Řidič ND neprovádí fyzickou kontrolu jízdních dokladů, pouze se cestujících dotáže, zda mají jízdní doklad. Pokud ne, odbaví cestujícího na psané jízdenky, které předem obdrží, vyplní na jízdenku nástupní a cílovou stanici, cenu a druh dle zvláštního ceníku pro NAD. Nespotřebované jízdenky, průpisy vydaných jízdenek a tržbu pak odvede na stanoveném místě. Řidiči obdrží manuál pro práci s tiskopisy a budou proškoleni. Řidiči nebudou vybaveni žádnými čtečkami, doklady z eShopu tedy načítat nebudou. Nicméně v NAD budou probíhat namátkové kontroly vlakovými revizory nebo jinými pověřenými zaměstnanci, kteří jízdenky, včetně eshopových a elektronických mohou kontrolovat. Standardní kontrola probíhá také v případném dalším spoji, takže bude jasné, zda se cestující nastupující v rámci NAD o jízdenku přihlásil, nebo ne. Přesnější postupy se nyní zapracovávají do příslušných předpisů.
Petr Šťáhlavský, mluvčí ČD
poloviční slevu pro .... držitele jakékoliv zákaznické aplikace na In-kartě
On existuje i zákon 239/2000 Sb. o integrovaném záchranném systému (nemám ho u sebe, nebudu proto z něho nic uvádět), kde jsou řešeny (mj.) obdobné situace.
Nepuštění lidí ven na širé trati je v souladu s legislativou.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
