Praha — České dráhy avizovaly nákup 33 motorových vozů od Stadleru teprve před třemi týdny; už v těchto dnech má však veřejnost možnost prohlédnout si jeden exemplář vozu Regio-Shuttle RS1 přímo v Česku. Kromě krajských prezentací na Vysočině a v Libereckém kraji navíc předváděcí kus, pronajatý od německého dopravce Erfurter Bahn, zavítal 5. května i na pražské hlavní nádraží, kde byl od 14 do 17 hodin k dispozici zájemcům na nástupišti 1b. Pražské představení následovalo poté, co se v úterý Regioshuttlem mohli poprvé svézt cestující v Jihlavě v rámci několika krátkých předváděcích jízd. Ve čtvrtek 6. května se pak motorový vůz představí veřejnosti v Liberci.
Jak zjistili kolegové z partnerského webu vlaky.net, nové motorové vozy by u ČD měly být označeny řadami 840 a 841, v závislosti od konkrétních úprav pro své cílové regiony. Cestujícím začnou naplno sloužit začátkem na přelomu podzimu a zimy 2011, načež budou dodávky pokračovat v průběhu roku 2012 v počtu 17 kusů pro Vysočinu a 16 pro Liberecký kraj. Na místních tratích nahradí především zastaralé dvounápravové vozy řady 810 z let 1973-1982 a odpovídající vozy přípojné, oproti kterým slibují razantní zvýšení komfortu cestování – a to i přesto, že od uvedení typu RS1 na trh uplynulo už více než 12 let. Obdobné motorové vozy jsou v současnosti využívány v Německu, a to jak u státní Deutsche Bahn, tak u řady lokálních dopravců, kde první vyrobené kusy slouží již od roku 1998.
Provozovatelem zapůjčeného prezentačního vozu VT 009 je místní dopravce Erfurter Bahn s působností na území spolkových zemí Bavorsko a Durýnsko. Společnost vlastní celkem 23 vozů řady 650, které operují na tratích normálního rozchodu 1435 mm. Délka vozu přes spřáhla činí 25,36 metrů, výška 4,1 metru a šířka 2,9 metru. Kapacita je závislá od zvolené konfigurace interiéru, běžně se ale pohybuje kolem 148 cestujících, z toho 71 sedících a 77 stojících. Prázdný vůz váží 42 tun, což je dvakrát více než motorový vůz řady 810 s nominální obsaditelností 95 osob, ovšem při stísněném příčném uspořádání 2+3. Z pohledu provozu naopak Regio-Shuttle oproti malým motoráčkům nabídne vyšší výkon, o 40 km/h vyšší maximální rychlost a lepší dynamické a chodové vlasnosti. V přímém porovnání s tzv. „šukafonem“ je dalším příjemným údajem klimatizace a uzavřený systém toalet. Vozy jsou navíc díky nízkopodlažnímu provedení snáze přístupné pro cestující na invalidním vozíku, kterým nabídnou i bezbariérové WC.
Zdroj: České dráhy, ErfurterBahn (Wikipedia)


Ano taky jsem první pocit měl jako z lepšího autobusu. Jenže vemte si kolik lidí jezdí autobusem jen z blbýho a taky podstatnýho důvodu že je 1,5-2,5x rychlejší. Tuhle jsem musel jet z Liberce do Prahy - tedy na tu konečnou metra B a bylo to strašné (nepohodlná socka - narvaný bus, narvané metro). Jenže jsem prostě MUSEL být v Praze na určeném místě za hodinuapůl a ne za 3 hodiny, které umožňuje železniční infrastrukturní muzeum.
RS je jediné levné vozidlo, které jezdí svižně a na regionálkách by mohlo příznivě ovlivnit jízdní řád, kde se 810 s přívěšákem dopotácí někam na křižování a ještě 10 min čeká. Při RS by se v optimálním případě dalo posunout křižování a hned máte úsporu na jízdní době 20-30 minut.
Samozřejmě je potřeba řešit každý případ samostatně. Je už ve studiích uděláno část sítě regionálek jak by GVD mohl vypadat s RS, nebo Itinem. Proto rozhodnutí koupit tato vozidla vítám a jen tak dál...
Spotřeba: ano bude vyšší. Ale v přepočtu na cestujícího zajisté nižší, protože pojede více cestujících. To je jako s VRT. Ano stavebně a provozně je o 50-100% dražší, ale odveze v průměru 8x více cestujících v přepočtu na sedadlo a kilometr, čímž vyjde nakonec stejně jako autobus (kdyby ten platil tržní mýtné na silniční infrastruktuře a nejezdil zadarmo jako dosud).
Nemůžu si pomoct, ale když sedím v 810, 471, 854, Bt... u okna, tak mi ten koš vadí - nemůžu dát koleno až ke stěně. A to jsem ještě nemluvil o tom, že ten koš, ke kterému mám přitisknuté koleno, je často opatlán od banánových šlupek :-)
Fotka je důkazem, že i v zemích s vysoko nastavenou laťkou kvality žel.dop. je toto uspořádání snesitelné.
Nejde o to, že je to pro mnohého daleko, ale o to, že si pošmáknete na banánu, požádáte vedle vás sedícího cestujícího, aby vstal a pustil vás, propletete se mezi stojícími cestujícímu k odpadkovému koši, případně zakopnete o několik kol - záleží kde sedíte ... - hodíte šlupku do příslušné nádoby a pak jdete (případně zakopáváte o kola) zpět a svého souseda požádáte, aby vás zase pustil na sedadlo ...
Našel jsem obrázek se sedačkami 2+3 v RS1 "WALDBAHN" http://rp.czweb.org/DB030329/obr030.htm
Hodnota 3 150 mm vychází z obrysu UIC 505-I a je to maximální možný, od tohoto rozměru je třeba odečíst nutné zúžení vozidla pro průjezd obloukem atd. Maximální šířka vozidla pak vyjde menší, záleží hodně na délce vozu a vzdálenosti mezi otočnými čepy / rozvorem náprav...
Výpočet není nějak složitý, kdysi jsem se tím zabýval při stuijích na VŠ
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
