Praha — Vysoká zpoždění či různé mimořádnosti doprovázejí železniční dopravu prakticky po celý rok. Cestující se může setkat například s vozem, který má porouchanou klimatizaci nebo s vozem nižší úrovně, než která je v současnosti na vlacích vyšších kategorií požadována. To vše bez nároku na jakékoliv odškodné; tomu je však zřejmě konec. Ačkoliv České dráhy nemají ze zákona povinnost odškodňovat cestující při výraznějším zpoždění vlaků nebo snížené kvalitě služeb ve vnitrostátní přepravě, od 20. září dopravce spustí nový pilotní projekt, díky němuž bude možné získat odškodnění za zpoždění nebo nepohodlí ve vlacích vyšších kategorií. Opatření se vztahují na šest oblastí souvisejících s přesností vlaků a jejich kvalitou. Zatímco u spojů EuroCity a InterCity bude mimořádnosti kompenzovat při zpoždění nad šedesát minut voucher v hodnotě 50 korun, resp. nad 120 minut v hodnotě 100 korun, u vlaků nadstardardní kategorie SuperCity bude poškozený odškodněn již při zdržení, které přesahuje půl hodiny. V takovém případě na vás čeká vrácení plné výše ceny rezervace, tedy 100, resp. 200 korun.
Tento nový projekt Českých drah má však jeden háček – odškodnění se týká pouze při zpožděních a mimořádnostech, které vzniknou důvodem výhradně na straně dopravce. Cestující tak nemá nárok například na kompenzaci zpožděného vlaku, jehož zdržení vzniklo v zahraničí nebo při nehodách, usmrcení osob v kolejišti, vichřicích a povodni. Stejně tak v případě zpoždění způsobeného jiným subjektem, například při poruše zabezpečovacího zařízení či závadě na trati, za kterou zodpovídá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
Vlaky kategorie InterCity a EuroCity | |
---|---|
Zpoždění | Výše odškodnění |
60 a více minut | 50 korun |
120 a více minut | 100 korun |
Další případy | Výše odškodnění |
Absence vozu 1. třídy | 50 korun |
Nefunkční klimatizace * | 100 korun |
Vlaky kategorie SuperCity | |
---|---|
Zpoždění | Výše odškodnění |
30 a více minut | 100/200 korun ** |
Další případy | Výše odškodnění |
Nasazení náhradní soupravy | 100/200 korun ** |
Nefunkční klimatizace * | 100 korun |
- * V zimním období je uvažováno nefunkční topení. Odškodnění bude vyplaceno pouze v případě, že nebylo možné využít jiného vozu s funkčním topením/klimatizací.
- ** Uvažována je plná cena místenky (200 korun obyčejná, 100 korun pro držitele slevy In–zákazník/Rail+).
Všichni cestující bez ohledu na kategorii vlaku a výši zaplaceného jízdného budou mít nárok na zajištění dopravy v případě ujetí posledního přípoje. V takové situaci České dráhy zajistí dopravu do cílové stanice buď náhradním vlakovým spojem, náhradním autobusem nebo umožní cestujícím využít spoje jiného dopravce. V takovém případě budou cestujícímu proplaceny náklady za cestu s jiným dopravcem. V mimořádných situacích tak lze dojet do svého cíle například i taxíkem. V současné době dráhy proplácejí také odškodné v mezistátní dopravě dle nařízení Evropské unie. Jedná se o kompenzace ve výši 25 % ceny mezistátní jízdenky v hodnotě nejméně 16 eur (cca 400 korun) při zpoždění nad 60 minut a 50 % z ceny mezistátní jízdenky v hodnotě nejméně 8 eur (cca 200 korun) při zpoždění nad 120 minut.
Nicméně o výši kompenzace za zpoždění a další mimořádnosti v dopravě lze vést dlouhé diskuze. Přivádí nás k tomu nejen fakt, že německý dopravce DB Bahn odškodnil své cestující po kolapsu ve vozech s nefunkční klimatizací částkou ve výši 500 eur, ale také to, že nařízení Evropského parlamentu a rady ze dne 23. října 2007 o právech a povinnostech cestujících v železniční dopravě (str. 7, články 17, 18) jasně říká, že cestující může požadovat – bez ztráty práva na přepravu – od železničního dopravce odškodné ve výši jedné čtvrtiny ceny jízdního dokladu při výši zpoždění 60 a více minut, resp. poloviny ceny jízdného při zpoždění, které přesahuje 120 minut. Článek 18 dále říká, že v případě zpoždění nad šedesát minut se cestujícímu nabídne zdarma například jídlo a občerstvení v množství odpovídajícím čekací době, pokud je ve vlaku nebo ve stanici k dispozici nebo může být za přiměřených okolností dodáno. Bohužel naši legislativci využili možnosti, kterou jim dává článek 2., odstavec 4. a udělili na průhledném a nediskriminačním základě výjimku na dobu nejvýše pěti let, kterou lze obnovit pouze jednou na dobu nejvýše pěti let. Takže nám, cestujícím, nezbývá nic jiného, než čekat, čekat, čekat.
Související články: Kterak Česko železničním eurozměnám utíká
Zdroj: České dráhy

Ja samozrejme netvrdim, ze je to timto zpusobem proveditelne, to v zadnem pripade. Jen jsem presvedceny, ze "by to nezvladl" je to posledni, proc by to nemelo jit...
Nemluve o tom, ze toto by nebyla jedina forma, jak o odskodneni zazadat...
PS: Co zaruky na zbozi? Taky zrusit, protoze jen zbytecne oblbuji lidi, kteri maji pocit, ze je neco ochranuje?
Od českého ministerstva dopravy, které žádalo "Brusel" o odklad bych očekával, že bruselskému ansámblu nalijí čeští úředníci čisté víno ...
Tohle je čistý populismus, nikoli nepodobný tomu jakým bylo české a slovenské občanstvo (a nejen ono) ohlupováno přes 40 let ...
Realizovat nějaké odškodnění přes "obsluhu vlaku" je nereálné, protože ten pracovník by to při většm počtu cestujících nestihl, nehledě na to, že je zájem provozovat vlaky štiplístků ... pak by tu byly dva režimy ...
Tak jako samozrejme, ze je to v dusledku presne takhle. CD prece zadne jine penize nemaji. Stejne jako kazda jina firma, ktera zaruku na jakykoliv vyrobek take zahrne do ceny zbozi.
Kdyz si nekdo koupi notebook urcite znacky vcetne zaruky provedene druhy pracovni den primo u nej doma (a bez nejakych blbych kecu "to jste pane spatne pouzival"), tak je to taky tak, ze tenhle zakrok si clovek predem zaplati v cene toho notebooku.
I kdyz uznavam, ze muzou byt lide, kterym tyhle "skryte vazby" nedojdou.
V tomhle pripade je blby to, ze "pojisteni" je povinne soucasti nakupu, ovsem "plneni z pojistne smlouvy" je tak nizke (ve spojitosti s transakcnimi naklady), ze se nevyplati "pojistnou udalost nahlasovat":(
Kdyby to bylo treba jak jsem psal (pruvodci bude mit moznost primo ve zpozdenem vlaku "dobit" EP), tak je to pojistne vyhodne. Takhle ani moc ne:(
Ono to "odškodné" cestujícím, případně taxíky, si v konečném důsledku zaplatí cestující sami. Stačí každou jízdenku pro jednotlivou jízdu zdražit o korunu nebo časové či síťové jízdenky o desetikačku - to cestujícího tak nezabolí a ČD budou mít dostatek finančních zdrojů pro "odškodňování".
Konec konců se to ani nemusí tajit. Tak jako při uzavírání pojistky se zpravidla sjedná nějaká spoluúčast pojištěnce, tak tady bude nárokovost na nějaké odškodnění kompenzována korunovým zvýšením jízdného ... no nekupte to za tu cenu ... za kačku zvýšeného jízdného máte nárok na stovku odškodného ...
To Semik: Vám (nebo prostě obecně) na Valašsku ujíždí tak často nějaký "poslední přípoj" bez následné abych tak řekl péče o cestujícího? Můžete prosím uvést konkrétní případ? Díky
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
