Praha – České dráhy v průběhu dubna obdržely již 47. jednotku řady 471, známou pod obchodním jménem CityElefant. Stroj s číslem 050 byl předán zaměstnancům drah přímo v hale podniku Škoda Vagonka v Ostravě. V následujících dnech pak jednotka podstoupila standardní sérii zkoušek v rámci schvalovacího procesu pro pravidelný provoz. Téměř desetiletí trvající objednávka sa tak dostává do své poslední fáze, na jejimž konci bude národní dopravce disponovat šedesáti kusy bez mezer v číslování.
Dráhy se snaží těmito jednotkami nahradit letité pantografy řady 451. Soupravy vlaků v režii jednotek řady 471, patřící pod DKV Praha, pravidelně jezdí nejen v metropoli a jejím okolí, ale také Ústeckém, Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Tři další kusy jsou deponovány a provozovány v Ostravě, kde se má jejich počet postupně navyšovat, přestože někdejší optimistické předpoklady o patnácti jednotkách pro severní Moravu se pravděpodobně v brzké době nenaplní. Podle zástupců drah se totiž tyto vlaky v pražské oblasti podílejí jen asi na 55 % všech výkonů elektrických jednotek. Rozšiřování Eska a zvyšování počtu spojů ovšem zatím kompenzuje nákupy nových vozidel, díky čemuž se ani po téměř deseti letech CityElefanty nestaly na pohled dominantním vozidlem v pražském uzlu. Paradoxně tak nastává situace, kdy se tyto jednotky na mnohé tratě podívají jen během víkendů, kdy je celkový počet párů osobních vlaků na síti menší.
ČD si doposud u Škody Vagonka objednaly na 60 kusů těchto vozidel. Původní zakázka byla sestavena již v roce 2000, čímž by poslední kus měl výrobní prostory v Ostravě opustit během příštího roku. Celková hodnota kontraktu se pohybuje nad hranicí 12 miliard korun. Kuriózní mezera v číslování mezi jednotkami 027 a 031 přitom vznikla při rozšíření původní třicetikusové objednávky o stejné množství nových vozidel, ovšem s odlišnými smluvními podmínkami, včetně nižší ceny a přísnějších termínů dodání. Soupravy s řadovým označením 028, 029 a 030 proto budou dodány až mezi posledními.
Zdroj: ČD; námět: city.elefant


Mozna, ze v ramci prestavby Smichova by se mohl nekdo ulakomit na vysoky plot a kamery, ale takove reseni je na CD dost sofistikovane, tak nevim...
Mimo jiné, vlak směrem HLN zjevně nahrazován nebude, cestující z HLN mohou být přepraveni na Smíchov "zpožděným" rychlíkem, který jede zpravidla o 5 minut před Os podobně místní frekvence ze Smíchova místo Os rychlíkem, který jede o pět minut později.
Koukal jsem, že ve Vršovicích osobním by se taky pro žabotlam kolej našla. Samozřejmě ne u peronů.
Moznost odstaveni muze souviset i s tim, ze nast. 1a se uz prakticky nepouziva a ptg. se odstavuji v oblasti mezi 1a a radotinskym zhlavim.
Nicmene je urcite naivni se domnivat, ze CD "samy od sebe" plosne zmodernizuji cely park. Od podobnych socialistickych molochu nic podobneho necekejte, Praha je vystavni skrin a vyjimka, i s mimoradne velkym objemem primestskych preprav (nemam statistiky, ale 40-50% objemu cele republiky to klidne muze byt) a z toho plynouciho postaveni Ropidu.
Jen se nebojte a hezky panu hejtmanovi napiste. Celositovy efekt je podprahova komunikace CD na drzitele rezijek. Prodej jizdenek do koncovych bodu bude urcite mozny, nehlede k tomu, ze do 5 let se to bude delat predevsim mobilem (GPRS/NFC)...
At tak ci tak, ja jsem jiz nekolikrat na techto strankach tvrdil ze VR je dobra vec a melo by se jich vypisovat vic.
Takze se asi budu muset zamyslet sam nad sebou a svoji lenosti jestli ji neprekonam a nevznesu nejaky formalnejsi podnet svemu krajskemu zastupiteli(-um) aby urychlili vypsani VR na zajisteni ZDO v ramci IDSJMK.
Jen aby tu nekdo pak nerval ze trhame jednotneho dopravce a rusime "celositovy efekt" kvuli takove prkotine jako je (ne)nasazovani modernich vozidel...
A stejne zustane otazka proc se CD chovaji tak jak se chovaji. ZDO objednavaji vsechny kraje stejne, ze by stredocesky kraj lepe platil aby mel lepsi vozidla??
Proc si vsichni nestezujete doma? Vykony v regionalni doprave objednavaji kraje a uz se mnohokrat ukazalo (naposledy nedavno v Liberci), ze jedinou cestou ke zvyseni kvality prepravy je vyberove rizeni. Nic tedy nebrani jinym krajum vyhlasit rizeni s kriterii, na nez stare sroty (alias standardni vozovy park CD) nestaci.
Je tu CD, OeBB (kdyby si troufly lezt soudruhum z CD do zeli), Arriva, mozna i Jancura a rozhodne bych se toho, ze jejich cena bude vyrazne vyssi nez cena CD. Sazka CD na radu 471 je slapnutim do hovna, nakupuji to za evropske ceny, ale ma podle vseho vyssi poruchovost (= mene vykonu na vozidlo a vyssi provozni naklady). V soucasne dobe jim naklady na kilometr snizuje amortizovany srot, v okamziku diferenciace plateb podle vozidla to konkurence nemuze neumet levneji nez CD se 471.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
