Brno - Nepříjemného apríla chystají svým obyvatelům zastupitelé Jihomoravského kraje, od 1. dubna se totiž zvýší ceny jednorázových jízdenek IDS. MHD v Brně tak bude dražší než v Praze. Náměstek primátora Ladislav Macek říká, že např. základní jízdenka na 60 minut (2 zóny) zdraží o 7 na konečných 22 Kč a jízdenka na 10 minut bude stát místo 10 Kč 14. Změny už schválilo i představenstvo brněnského dopravního podniku.
Jednorázové jízdenky tak budou od dubna v Brně v přepočtu na minutu dražší než v Praze. V hlavním městě stojí totiž jízdenka na 75 minut (90 při využití SMS jízdenky) 26 korun, jízdenka na 20 minut potom 18 korun. Zástupci kraje prosadili navíc úplně novou jízdenku. „Razantní zdražení, které prosazovalo Brno, se nám zdálo pro zbytek regionu neúnosné. Po dlouhých diskuzích vznikla nová jízdenka za 18 korun, která bude platit v Brně 15 minut, jinde v regionu potom 45 minut,“ vysvětluje jihomoravský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil.
Dražší budou také jízdenky u řidiče. Základní jízdenka na 60 minut bude za 30 korun, zlevněná bude stát o 10 korun méně. „Chceme, aby lidé tuto možnost využívali opravdu jen výjimečně. Nákup u řidiče totiž jízdu zdržuje,“ podotýká Macek. Od dubna zdraží také jednorázové jízdenky na 3 a více zón, které platí po celém IDS JMK. Jejich cena se zvýší přibližně o 10%. Předplatní měsíční, čtvrtletní a roční jízdenky už město zdražilo v prosinci, ale i tyto jízdenky opět čeká další zdražení.
Podle primátora Romana Onderky je zdražení nevyhnutelné, pokud město nemá doplácet dopravnímu podniku ještě víc než dnes. Nynější roční subvence přesahuje miliardu korun, tvoří zhruba desetinu rozpočtu Brna. Brno už loni zdražilo asi o pětinu cenu předplatních kupónů.
ZÁKLADNÍ | ZLEVNĚNÁ | |
---|---|---|
2 zóny / 10 minut | 14 Kč (10 Kč) | 7 Kč (5 Kč) |
2 zóny / 15 (45) minut* | 18 Kč | 9 Kč |
2 zóny / 60 minut | 22 Kč (15 Kč) | 11 Kč (7 Kč) |
3 zóny / 90 minut | 24 Kč (21 Kč) | 12 Kč (10 Kč) |
4 zóny / 90 minut | 30 Kč (26 Kč) | 15 Kč (13 Kč) |
5 zón / 120 minut | 37 Kč (32 Kč) | 18 Kč (16 Kč) |
6 zón / 120 minut | 43 Kč (37 Kč) | 21 Kč (18 Kč) |
7 zón / 150 minut | 49 Kč (43 Kč) | 24 Kč (21 Kč) |
8 zón / 150 minut | 55 Kč (48 Kč) | 27 Kč (24 Kč) |
9 zón / 180 minut | 62 Kč (54 Kč) | 31 Kč (27 Kč) |
10 zón / 180 minut | 59 Kč (68 Kč) | 34 Kč (29 Kč) |
* jízdenka platí 15 minut v zónach 100 + 101 a 45 minut ve zbytku regionu


SYN: sorry, píšu nesmysly.. měl jsem na mysli 13T samozřejmě, ne VarioLF :)
Škoda, že Brno zdražilo tak moc. Zdražení 10-minutové nepřestupní jízdenky na 12 korun a té dvouzónové na 18 korun i v Brně by bylo daleko systematičtější s ohledem na celý JMK. Nemusel by se zavádět nový typ jízdenky, univerzální jízdenka by nadále zahrnovala všechny typy předprodejních jednotlivých jízdenek; a ta jízdenka za 18 korun mohla třeba platit těch 45 minut i v Brně. Když mívala základní jízdenka pro Brno až do konce roku 2007 platnost 40 minut, tak proč by se k tomu nedalo (téměř) vrátit?
Vzdyt wany (a dvojwany - kloubove) uz davno prekonaly "typicky" brnensky pocet 4 kusu a jezdi prakticky bez problemu. Kdybyste jmenoval rekneme vleky (VV60LF) nebo RT6 (ackoliv to nebyla vubec chyba DPMB, nakonec se zda ze se to dokonce dotahne do aspon polovicniho uspechu) pripadne snad i K3 (ty celkem bez problemu jezdi jen se holt v dalsich nepokracovalo) tak bych to pochopil ale proc se opirate do wan?
Jinak podle meho nazoru bylo (a vcelku stale je) porizovani alternativ vedeno snahou nalezt nejakou alternativu k nechutne drahym a nijak zvlast dobre vyhovujicim vyrobkum ktere jako jedine dneska vyrabi Skoda (13T). Tato tramvaj ma totiz natolik ubohe vnitrni usporadani ze to prebiji jakekoliv dalsi jeji moderni vlastnosti a prednosti, k cemu to vsechno je kdyz se v tom spatne cestuje...
Nebyt toho tak by tezko byla takova velka poptavka k jakekoliv rozumnejsi variante.
Kdyz to jen malinko prezenu, tak za jeden litr benzinu se u nas poridi jeden listek na MHD, ale ve Vidni to bude malo, protoze jeden listek stoji zhruba jeden a pul litru benzinu.
Z hlediska platu je v Rakousku levnejsi IAD i MHD, ale pokud to nebudeme srovnavat pres mzdy, ale cenu MHD vyjadrime cenou benzinu, tak je u nas MHD levnejsi.
Jestli lze jezdit bez dotaci nevim (spis si myslim, ze ne, ale to neni podstatne). Chtel jsem rict je to, ze ackoliv MHD zdrazuje, tak je stale celkem levna ve srovnani s IAD (jeden listek se da koupit za litr benzinu, spise jeste levneji). Cili ony cetne hlasky na tema "MHD zdrazila, zacnu jezdit autem" svedci o tom, jak jsme extremne bohaty narod (asi). Rakusaci maji benzin mnohem levnejsi (jak z hlediska mzdy, tak vyjadreno cenami MHD) a presto ne vsichni jezdi autem, spousta jich jezdi i MHD.
U nas? Sice si z platu koupi mnohem mene litru benzinu, nez Rakusaci a presto presedaji do aut, protoze je "MHD draha". Je to takovej paradox, rekl bych...
Je to stejny, jako kdyby jabka zdrazily za 20 na 30 korun a lidi si rekli "ty jabka, ty jsou priserne drahy, koupim si radsi ananas (ten nezdrazuje)". Ano, ananas nezdrazuje, ale porad je mnohem drazsi, protoze stoji 80. V cizine sice ananas stoji taky 80, ale jabka tam stoji 50 a presto si je cizinci kupuji, ackoliv maji vetsi platy a ananas si mohou dovolit. Proc? No protoze jsou furt jeste levnejsi nez ananas...
Cesi na to jsou jinak - maji 3x mensi platy, ale nakupuji ananasy, protoze jabka podrazily...
To si nemyslím, to je bohužel holý fakt. Stačí se podívat třeba na mánii v nakupování nevyzkoušených prototypů, nejlépe od krachujících výrobců, vozy které slouží jen jako zdroj náhradních dílů. V některých případech jako jsou slavné "vany" které bohudík aspoň jezdí, ještě DPMB vynakládá finanční prostředky na to, aby cestující přesvědčil jak jsou skvělé, i když každý kdo tím aspoň jednou jel, ví, že to stojí hned z několika důvodů za ... a že za stejnou cenu by byly dvě daleko lépe řešené šaliny.
No hlavně když jim to zaplatíme, buď na daních nebo jízdným.
MHD ma nejake konkurenty, predevsim IAD. IAD u nas stoji vicemene zcela stejne, jako v EU15. MHD je u nas ale levnejsi. Cili ano, MHD je drazsi, pokud budeme prepocitavat skrze mzdu (jakoukoliv), ale take je pravda, ze MHD je u nas levnejsi v porovnani s IAD.
Bylo by možné tohle tvrzení nějak doložit? Mě vychází běžná cena jízdenky busu v ČR asi 1 Kč / km, případně o něco méně. V zemích EU15 je to téměř všude dražší, běžně kolem 2 Kč / km. Za 22 / 18 Kč dotovanou jízdenku by tedy měl cestující ujet v průměru 22 km v Brně a 18 km mimo Brno. Je pravda, že v Brně MHD žádnou konkurenci nemá (kromě vlaků, které jsou ale de facto její součástí a drahé), ale těch 18 km v průměru (jde o přejetí z jedné zóny do druhé nebo jen v rámci jedné, pokud cesta trvá více než 10 minut) se mi zdá docela dost. Jinými slovy, IMHO je velmi pravděpodobné, že někteří dopravci by mohli po zdražení jezdit mimo IDS JMK bez dotací s levnějšími jízdenkami nebo aspoň za stejnou cenu.
Kdyz graf uvedeme na pravou miru, tzn. Nemcum dame jejich skutecne platy, tak ceska spojnice se nezmeni vubec, nemecka nezmeni sklon, ale cela se posune nahoru/doprava. Nemec si ted muze koupit za svou mzdu vice jednotek, nez Cech za ten svuj a z tohoto pohledu je ted MHD levnejsi pro Nemce. Jenze "jsme zapomneli", co se stalo na ose Y - tam se prihodilo to, ze "zlevnila" i IAD.
Takze ano, Nemec na mesicni jizdenku da mene procent sveho platu. Jenze to je proste dane tim, ze ma vetsi plat. Pokud se ma rozhodovat o tom, jestli IAD nebo MHD, tak porad plati, ze je pro nej MHD draha (ackoliv muze byt, z hlediska procent ze mzdy, levnejsi, nez pro Cecha).
Tak, krasne jsem si zafilozofoval a muzu jit:-)
Domnivam se, ze tam jsou nasledujici chyby - mozna by bylo lepsi srovnavat s cistou, nikoliv hrubou mzdou. Proc? Protoze zaplacene dane jdou prece mimojine i na dotace na tu dopravu. Takze pokud maji v Mnichove "levnejsi" jizdne, tak to ale nemusi plne vypovidat o tom, kolik ve skutecnosti z toho platu jde do dopravy (srkze kanal jizdneho i kanal dani).
Dalsi chybou je, ze cena prazske sitovky se srovnava s prumernou mzdou ceskou (na druhe strane, patrne i prumerna mnochovska mzda nebude rovna prumerne mzde nemecke)... Jako tohle je jako srovnavat ceny bytu na Manhattanu s prumernou americkou mzdou.
No a pak jde i o to, proc to srovnavat s hrubou mzdou, co tim ziskame, jaky bude vysledek. Je to diskutabilni z nasledujiciho duvodu: MHD ma nejake konkurenty, predevsim IAD. IAD u nas stoji vicemene zcela stejne, jako v EU15. MHD je u nas ale levnejsi. Cili ano, MHD je drazsi, pokud budeme prepocitavat skrze mzdu (jakoukoliv), ale take je pravda, ze MHD je u nas levnejsi v porovnani s IAD. Takze ano, MHD v Nemecku mozna muze byt levna vuci platu, ale je draha vuci IAD. Pokud by se mela dostat na cesky pomer, tak MHD bude skutecne luxusni statek.
Jednodusse lze rict to, co (mnohem jednoduseji, pravda:-)) naznacil DJ - prepocty dle mezd jsou fakt (a urcite na ne hodne lidi slysi), ale nejsou zcela na miste v momente, kdy v ostatnich cenach jaksi jsou i ceny jine... Fabia stoji v Cesku 10 platu, v Nemecku tri. Lze z toho vyvodit nejaky zaver o tom, ze Fabia je v Cesku draha? Ani omylem. Znamena to pouze to, ze Nemci maji vyssi plat. Nic vic.
Co se tyce nasobku jednoduche a denni jizdenky, tak ano, v tomto kontextu jsou ceske denni jizdenky velmi drahe. Jenze take je to o tom, ze v zahranici jsou ty jednoduche zpravidla celkem drahe (drazsi nez u nas) a proste maji jinak nastaveny ten pomer. Takze muzeme rict, ze u nas je denni jizdenka 4x drazsi (coz je spatne), ale soucasne lze rict i to, ze jednoducha jizdenka stoji pouhou ctvrtinu jizdenky denni.
Vsechno je proste takova hra s cisly - vesmes se daji upravit tak, aby to vyhovovalo presne, jak chceme a nebude mozne poprit, ze to vyslo spatne...
O zelenych pro MHD jsem slysel, ale jsou tam i negativa. Jednak to muze narusit zelenou vlnu (teda ne ze bych na ni nekdy v Brne narazil:-), dvak to muze rozhodit dopravu na te krizovatce. Jak? Pojedou tri saliny za sebou, na kolejich bude porad zelena, ale na kolmych bude porad cervena. Kolona se protahuje, saha az k dalsi krizovatce, ta se logicky ucpava. Cili jednomu pomuzeme, peti dalsim ublizime:-(
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
