Brno - Cestování v integrovaných dopravních systémech kromě zvýšeného komfortu spojeného s koordinovanými přestupy mezi různými druhy dopravy zákazníkům zpravidla přináší i úsporu na jízdném. V jihomoravském kraji tohle kvůli požadavku Dopravního podniku města Brna od roku 2009 platit nemusí. DPmB chce nejpoužívanější hodinovou jízdenku po Brně zdražit z nynějších 15 korun na 22 nebo 24 korun a krátkodobou přestupní jízdenku z nynějších 10 na 16 korun. U nejčastějších jízdenek je tedy v návrhu zdražení o závratných 50 procent.
Pozitivní efekty integrovaných dopravních systémů zvyšují poptávku po hromadné dopravě a je tudíž v zájmu státní správy takovou hromadnou dopravu podporovat. Skrze příspěvky od krajů a měst tak jízdné v rámci IDS může být nižší, než-li jízdné Českých drah, které platí i v méně atraktivních oblastech. V jihomoravském kraji, který často slouží jako vzor integrovaných systémů v Česku, to dosud vesměs platí. Lze to dokázat na čtyřech vybraných významných stanicích v okolí centra IDS, Brna. Jízdenka IDS z Brna hl.n. do Kuřimi nyní stojí 21 Kč, zatímco jízdenka Českých drah 32/24 Kč (obyčejná/zákaznická). Blansko přijde na 26, resp. 33/25 Kč, Rajhrad na 21, resp. 21/16 Kč a Slavkov na 32, resp. 40/30 Kč. Je tedy zřejmé, že jízdenky v rámci IDS se vesměs pohybují na úrovni zákaznického jízdného ČD.
Problém může nastat v okamžiku, kdy se z nějakého důvodu zvýší jízdné IDS v některém z pásem. Přesně takový účinek může mít požadavek Dopravního podniku města Brna (DPmB), který navrhl zvýšení jízdného. Předplatní jízdenky pak zdraží zhruba o 20 %, přičemž cena jednodenního lístku se v návrhu nemění (její cena 60 korun z ní ovšem v současnosti stejně činí nezajímavý produkt).
Je nutno dodat, že zmíněná hodinová jízdenka neplatí pouze v Brně. IDS jihomoravského kraje nerozlišuje jízdenky podle místa platnosti, ale výhradně podle počtu zón, což znamená, že požadavek brněnského dopravního podniku zdraží dvoupásmovou jízdenku na 22 až 24 korun v celém IDS JMK. Současně by to znamenalo zdražení všech ostatních jednorázových jízdenek. Vyjdeme-li z toho, že zdražení by bylo o 50 %, tak relace uvedené výše by vypadaly následovně: Kuřim za 32 korun s IDS, za 32/24 korun s ČD, Blansko 39 - 33/25, Rajhrad 32 - 21/16 a Slavkov 48 - 40/30. Je-li cestující majitelem předplatního kupónu pro Brno ("šalinkarty"), ušetří za dvě zóny (v takovém případě si cestující musí zakoupit lístek pouze pro zóny, v něm neplatí jeho předplatní jízdenka a takovou "kombinovanou" jízdenku je možné označit již ve výchozí stanici), což systém jízdného v IDS činí výhodnějším, ale totéž je částečně pravdou i v případě jízdenek ČD (ty lze koupit z poslední stanice v rámci platnosti předplacené jízdenky).
Výhody jízdenek IDS by tak zůstaly pouze v situacích, kdy cestující musí přestupovat nebo se v Brně dopravit na nádraží (v takovém případě ale musí být doma předzásoben jízdenkami všech typů). Primární výhoda IDS, tedy nižší jízdné, by z rozhodnutí DPmB zmizela v nenávratnu. Vše by navíc mohlo mít vliv i na přehodnocení subvencí pro České dráhy.
Zdroj: Moderní Brno

Mimochodem zdrazeni predplatnich mesicnich az rocnich (co bylo ted) kuponu cini vcelku rovnomernych 18-19% pres vsechny kategorie, rozhodne nejvetsi zdrazeni za poslednich nekolik let...
Zajimalo by mne ale, kterym smerem se ta jednodenni pohne. Uz ted je nezajimava a pokud by se mela jeste zdrazit, tak se nevyplati ani tem pizzarum:-))
Od 1. prosince 2008 dochází ke změnám u cen předplatních jízdenek pro tarifní zóny 100+101. U základní měsíční jízdenky nepřenosné dochází ke zvýšení ceny o 80,- Kč, u čtvrtletní o 210,- Kč a u roční o 730,- Kč. Roční předplatní jízdenka pro studenty a děti bude stát 2215,- Kč. Nově se zavádí roční předplatní jízdenky pro seniory do 70 let za 2.750,- Kč.
Od 1. prosince 2008 dochází rovněž ke změně cen u jízdenek předplatních přenosných (s platností 1, 3, 7, 14 a 30 dnů), které jsou rovněž platné pouze pro zóny 100 a 101.
Bezplatná přeprava pro seniory nad 70 let a pro osoby, které doprovází dítě do 3 let, v tarifních zónách 100+101 zůstává i nadále zachována za stejných podmínek jako doposud.
Ceny jednorázových jízdenek, ceny mimobrněnských předplatních jízdenek a ceny předplatních jízdenek pro cestu mezi Brnem a ostatními zónami se nemění.
---
takže to nakonec DPMB s Kordisem vyřešili takhle
Jinak OK teda...
Já neříkám, že tohle se má udělat hned, ale že je to model, ke kterému by se mělo směřovat.
Problém totiž není, že bych chtěl zadarmo jezdit šalinou, aby mi to ostatní zaplatili, či co, to já si tu šalinkartu holt koupím, a dám za ní tolik co teď, tolik o kolik se má zdražit, a bude-li nutné, tak holt asi i víc. Budiž. Uvědomuju si dokonce i to, že ta „bezplatná“ přeprava by mě nakonec asi stála víc než ta co je teď.
Zrovna ta podrážděná reakce s těma příkladama je ukázkou toho, kde problém opravdu je. On totiž nestojí tak, že chci podporovat hromadnou dopravu na úkor aut abych si tím mohl jezdit zadarmo a ti imaginární druzí mi to zaplatili. Ale proto, že to jinak nejde. Ono prostě není docela dobře možné mít město které bude nakloněné hromadné dopravě, půjde tam ledaskam dojít pěšky a potřeba mít auto tam bude jen malá, a zároveň město kde, když si to auto koupím, tak si všude pohodlně dojedu.
Vylučuje se to, město pro auta je autodrom a Brno k tomu docela směřuje, v takovém městě je obtížné používat hromadnou dopravu, vše je roztahané, pro všechno musím letět na druhý konci (protože ve městě není pro dosažitelnost autem příliš důležité zdali je to kilometr nebo deset, ale jiné věci). Bez auta tam skutečně přežiju jen když nemám rodinu nebo tak, jinak je vše problém.
Jo, zase se těžko dá vybudovat ráj bez aut, to chápu. Ale prostě tu jde o problém složitější než kolik stojí jízdenka nebo nějaké mýto pro auto. Jde o problém rozvoje celého města, a není snadné ho nasměrovat žádoucím směrem. Dostatečná podpora městské dopravy bohužel není proveditelná tak, aby nebyla na úkor aut a lidí je používající (vyvraťte to). Takže jsem navrhnul realistický proveditelný krok, jeden, dílčí. Na který se musí vázat spousta dalších rozhodnutí, pochopitelně.
A to nedělám proto, že bych chtěl někoho utlačovat a jezdit zadarmo, ale protože autodromy považuju za špatný model města, ke kterému není dobré jít. A to pro všechny, ne jen nějakou zanedbatelnou menšinu. Ale pro to se musí realisticky něco dělat, ne při každém náznaku nějakého problému začít tvrdit, že musím dovézt děti na balet.
Tak to je potom jina...
V ramci argumentu (ktere tady "predkladas") bys mohl aspon nadhodit, jak to udelat s tema deckama. Nebo ten nakup a hokejku a vystroj a lyze budes vozit autobusem (ze ostatni lidi v autobusu na tvoji "bagaz" nejsou zvedavi ti nevadi)? Nebo mas tolik casu, ze pojedes na trikrat (akorat bacha, aby tim mezitim nezavreli...)? Prosim, zahrn mne argumenty. Ono je to totiz tak, ze ty si vezmes svuj kufricek a jdes si do jidelnaku balit baby. Ne kazdej je ale takovej (nekomu se uz nejakou tu babu podarilo i sbalit)...
Zatim tady ctu akorat tvoje prani a kdyz dojde na otazku (treba kde v rozpoctu vzit tu miliardu, pripadne jak presvedcit lidi, ze se v Brne za pouziti auta bude platit), jak to prani hodlas splnit, tak jaksi N/A...
Nejhorsi vec na svete totiz je, kdyz lidem, co potrebuji nekde bydlet a "hloupe" si berou hypoteku radi tricatnik, co bydli v hotelu Maminka a vi uplne presne, ze hypoteka je kravina, kdyz nemovitosti pujdou dolu. A presne takhle vypadaji tvoje rady... (poznamka - tim nerikam, ze bydlis v hotelu maminka - pokud bys mel problem s tim, co tim chci rict) Takze tvoje navrhy fajn - do spolku mladych muzu bez zavazku, co maji hruzu (nebo despekt k necemu tak nizkemu) z rizeni auta je to super. Pro "masy" je to ale o neco horsi...
Kdykoli někdo diskutuje o tématu a předkládá argumenty, ty osočuješ a urážíš, dovozuješ nesmysly, v lepším předvádíš to srážíš demagogií v podobě scestných příměrů.
Proto jsi samozřejmě nedostižný king každé diskuse a proto je taková "radost" tady diskutovat. Mně to teda zas na dlouhou dobu stačilo, můžeš si tu tedy dlouhé dny užívat pocit vlastní neomylnosti.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
