Praha - Na počátku tohoto roku České dráhy uvažovaly o připojení se k projektu SMS jízdenek pražského MHD. Jeho případným uvedením do praxe by bylo možné přes SMS zprávu zakoupit i jízdenku na vlak, s platností na území celého hlavního města. Po půl roce však dráhy došly k závěru, že tato novinka by výrazně zpomalila kontrolu cestujících a proto nebude aplikována v praxi.
„Průvodčí by měl zkontrolovat jízdenky všem cestujícím ve vlaku, ale často na to má krátký čas. Pokud by se zdržel při kontrole SMS jízdenek, nestihl by toho tolik, jako nyní. Navíc má i jiné povinnosti, například dává pokyny strojvedoucímu,“ vysvětluje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Jako další argument dráhy uvedly nutnost vybavit každého průvodčího nákladným zařízením. Navíc, Filip Drápal ze společnosti Ropid připomíná, že metropole je řešená na různá pásma, ve kterých jsou rozdílné ceny. Zatím nikdo nevymyslel, jak by se toto vyřešilo. Cena by musela být trochu větší, než je u současných lístků a takovou ztrátu pro město si nemůžeme dovolit.
Cena SMS jízdenky je přitom stejná jako u klasické papírové, cestující za ni zaplatí 26 korun. Stačí zaslat SMS ve tvaru DPT a operátor Vám do 2 minut zašle na mobil zprávu s platností dokladu a kódem. Až poté by měl cestují nastoupit do vozu MHD. SMS jízdenka platí 90 minut (papírová jen 75 minut), zase ale neplatí ve vlacích a v příměstských autobusových linkách číselné řady 300 (a to ani v Praze v tzv. pásmech B a 0). Pomocí textové zprávy si lze koupit pouze základní přestupní jízdenku. V Praze cestující odešlou až 20 000 SMS zpráv denně, což představuje roční obrat téměř 200 milionů korun.
Další službu, kterou budou moci od srpna občané Prahy, kteří cestují MHD využívat je on-line kalkulačka, která vypočítá, zda se Vám vyplatí kupovat jednorázové jízdné nebo si pořídit "tramvajenku". Motoristé si zase budou moci vypočítat, zda bude jejich cesta nákladnější vozem či MHD. Pro pražský dopravní podnik tuto službu provozuje firma Crowsnest a technicky zaštiťuje společnost Erika. Po úspěchu v Praze už Erika technicky zaštiťuje i SMS jízdenky v Ústí nad Labem.
Zdroj: Pražský deník


K tomu plnit a vybirat to bude asi pracovnik drahy a ti jsou taky u koleji
Jinak podle mě nejsou SMS jízdenky nezbytné, spíše bych se přikláněl k těm prodejním automatům. Přitom by úplně stačilo, aby se v nich daly kupovat pouze jízdenky na krátké vzdálenosti, protože takových cestujících je stejně většina. A co se týká jejich umístění, nemusí být jen u nádraží, ale např. i v centru velkých měst...
Cestující si zakupují papírové jízdenky v automatech MHD, na každé zastávce je k mání takový automat.
Automaty na jízdenky umístěné v žst. umožňují nákup jízdnky i na autobusy, kdo nemá náhodou předem zakoupenou jízdenku tak si jí za stejou cenu zakupuje u řidiče. Výjimku tvoří několik "expresních linek", kde je v jízdním řádu poznámka, že u příslušného spoje se nedají jízdenky zakupovat.
Síťové jízdenky GENERALABO nebo průkazy na slevu HALBTAXABO mají formát plastikové karty, kde je velkými bílými písmeny na tmavém podkladu začátek a konec platnosti průkazu, takže průvodčí nepotřebuje žádnou čtečku. Jak jednoduché .... Na sedmivozové Pendolno s kapacitou 471 místo k sezení (ve špoičkách se vozí i stojící cestující) postačuje jeden průvodčí, České dráhy na stejně dlouhý vlak s kapacitou pouhé 331 místo potřebují dva původčí dva, tedy produktivita práce českého průvodčího činí 1/3 produktivity práce švýcarskho průvodčího. I jeden z důvodů ztrátovosti Pendolin.
Spolehlivost doručení SMS v přiměřeném čase odhaduji (na základě informací z akcí, kde se posílají tisíce SMS) na 99,5-99,9 %, výjimkou jsou Silvestry, hlasování v TV, apod. (dochází spíš k prodlevě než ke ztrátě SMS) - týká se to odesílání přes BMG. U odeslání z telefonu, přes internet, apod. to může být jinak.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
