Jihlava - Kraj Vysočina poprvé s Českými drahami (ČD) vyjednal možnost penalizace za zpoždění vlaků. Nové ustanovení je součástí smlouvy, kterou za týden projednají krajští radní. Jak dnes ČTK řekl náměstek hejtmana Václav Kodet, v příštím týdnu by také mělo padnout rozhodnutí o tom, jaké vlakové spoje na Vysočině budou od března zrušeny. Omezení regionální dopravy prosazují dráhy, protože nejsou spokojeny s částkou, kterou od kraje letos dostanou na ztrátové osobní spoje.
Penále je součástí letošního dodatku k dlouhodobé smlouvě s ČD. Kraj bude moci dráhy pokutovat, pokud se vlak zpozdí o více než 15 minut. "Myslím si, že v radě je silná vůle tu smlouvu schválit a podepsat," uvedl Kodet. Jednání o redukci spojů budou zřejmě obtížnější. V příštím týdnu se kvůli tomu sejdou zástupci kraje, ČD a obcí, které by měly o část vlaků přijít.
Letošní rozsah vlakové dopravy na Vysočině by se měl snížit o 70.000 kilometrů, tedy asi o 1,6 procenta. Konečné rozhodnutí podle Kodeta závisí na ČD. Vlakové spoje, jejichž zrušení by obyvatelům přineslo největší problémy, je kraj připraven nahradit autobusy. Na autobusovou dopravu totiž doplácí podstatně méně než na vlaky.
Kodet dodal, že na financování ztráty některých vlaků, které nejsou součástí základní dopravní obslužnosti, by mohly začít přispívat také obce v kraji, stejně jako to už dělají u autobusů. Autobusoví dopravci od obcí ročně dostávají kolem 25 milionů korun.
Doplatek na osobní vlaky v tomto roce kraj Vysočina meziročně zvýší přibližně o deset milionů na 263,6 milionu korun. ČD by chtěly asi o 15 milionů korun více. Celkem kraj letos kvůli ztrátovým autobusovým a vlakovým spojům vydá zhruba půl miliardy korun, dalšími 30 miliony bude dotovat žákovské jízdné.
zdroj: ČT24


Pokud jde o trať 230, tak je to obdobné. První aspekt je, že pokud zrušíte zastavování vlaků na mezilehlých zastávkách, začnou řvát starostové dotčených obcí (viz analogie s někdejší 120) a nakonec to skončí tak, že začnou rychlíky zastavovat i v některých mezilehlých řitích (Os už nebudou a stát se dá vydírat celkem jednoduše). Tím se zabije rychlíková doprava na trati 250, která by kromě spojení do Brna měla též zajistit dopravu pro Ždár nad Sázavou (autobusů tam jezdí málo a pro nedotovanou dopravu do Prahy to nikdy lukrativní destinace nebude), Velké Meziříčí (dtto) a HB. Z těchto důvodů by měly rychlíky zastavovat pouze v Kutné Hoře, Čáslavi, HB, Žďáru, Křižanově a možná v Tišnově. Od HB do Středních Čech není časová ztráta vzniklá Os oproti R tak významná, aby kompenzovala delší jízdní doby pro cestující do uvedených vzdálenějších relací. Ti jaksi jiné možnosti spojení nemají, na rozdíl od Golčova Jeníkova... A jen na okraj: použití derivátů 810 na Posázavském Pacifiku je tristní a na elektrizované hlavní trati dokonce do nebe volající!
Jo to jsou tak silné přepravní proudy,že i ta regína zeje prázdnotou,co tam teď byla nově nasazena.Jak dostat lidi na posázavskej pacific jsem,psal a to jest přímými spoji z HB.Jinak se zbytkem nesouhlasím.V osobákové přepravě je za Světlou na 230 menší potenciál než na Slavonické.Neuvažuju G.Jeníkov,ten má spojení s R.Rušení zastavování v GJ a SnS považuji za nešťastné a nic neřešící.
Pokud jde o "hlavní" tratě, tak je tu základní problém, že neexistuje malokapacitní elektrické vozidlo. Bmto s BDS za "plecháčem" nejsou z nákladového hlediska to pravé ořechové a 810 spolehlivě potenciál dopravy na těchto tratích likviduje. Ale speciálně v úseku H. Cerekev- J. Hradec vzniká otázka, jestli by nebylo vůbec nejlepší zrušit některé zastávky, zrušit dnešní osobáky i rychlíky a v celé trase vést zrychlené vlaky (nejlépe elktrickým Desirem) v trase ČB- HB
Některé zastávky zrušit??A panebože proč??A nahradit rychlíky??Tak tímto jste definitivně zabil dálkovou dopravu na Vysočině.Považuji to za přinejmenším hloupý nápad.Tímto vlastně zlikvidujete i relaci Brno-čb,protože relace Br-Ji je silně oslabena autobusy.Prostě NE.Jo a k tomu,aby jste v létě převezl lidi z čb do ji byste potřeboval cca 3 Desira
Pokud jde o "hlavní" tratě, tak je tu základní problém, že neexistuje malokapacitní elektrické vozidlo. Bmto s BDS za "plecháčem" nejsou z nákladového hlediska to pravé ořechové a 810 spolehlivě potenciál dopravy na těchto tratích likviduje. Ale speciálně v úseku H. Cerekev- J. Hradec vzniká otázka, jestli by nebylo vůbec nejlepší zrušit některé zastávky, zrušit dnešní osobáky i rychlíky a v celé trase vést zrychlené vlaky (nejlépe elktrickým Desirem) v trase ČB- HB. Z hlediska provozních nákladů by to bylo optimum, ale nejdrříve by se tam muselo investovat do trati i do vozidel a kromě toho by bylo třeba koordinace kraje a státu, což je problém nejen na Vysočině. A pokud jde o 230, tak existují dost výrazné přepravní proudy od Golčova Jeníkova do Středních Čech a stejně je potřeba dopravit lidi na Posázavský Pacifik, takže bych tam viděl nejraději dvouhodinový takt "klasických" Os (nejlépe Bymee) v kombinaci s nezastavováním rychlíků mezi Čáslaví a HB. Ale zase stejný problém jako výše.
Sečteno- podtrženo: bez investic a v krátkém čase rušení spojů na lokálkách napáchá relativně nejmenší škody. A v dlouhém horizontu musí prostě železnice kraje přesvědčit, že na ní není ani stopa po drsné "trampské" romantice, jíž jsme dnes svědky, a je to moderní ekologický dopravní prostředek, bez kterého se kraje neobejdou (ani za vyšší ceny než v autobusové dopravě). Ale než se tam dostaneme, mnoho let uplyne....
Je sice fakt, že spojení z Telče do Jihlavy je přímější busem, ale co jsem tak vypozoroval, tak je poměrně významný proud i mezi jednotlivými městy jako Třešť, Telč a Dačice. Úsek do Slavonic neznám. Navíc když se podívám na přípoje v Kostelci, tak je to fakt bída. Za současné situace by šlo některé spoje jednoduše ukončit v Třešti než vézt až na Kostelecká pole.
Co se týká ostatních tratí, tak je poměrně vytížený úsek Jihlava-H.Brod, zejména však proto, že rychlíků zde jezdí minimum. Jinak souhlasím, že vedení klasických souprav z H.Brodu do Čáslavi je šílenství.
Naproti tomu nevím, jaký potenciál má trať do Humpolce, jak tu někdo psal. Beru jí prostě jako normální trať, která lze narozdíl od jiných snadno nahradit busem. Stejně tak i trať do Jemnice.
1.regionální trať do Slavonic je nejvytíženější a nejpřínosnější lokálkou v kraji.
2.Pokud omezit nějakou lokálku tak nejblíž k tomu je jemnická,která lze 100% nahradit busem
3.Pokud chci někde skutečně šetřit,potom je to rozhodně na hlavních tratích,v některých úsecích
3a)úsek Horní Cerekev-Počátky jezdit pouze v letní sezoně,v zimě busy a ty stejně budou jezdit prázdné
3b)na trati 250 jezdit pouze v úseku Brod-Žďár-VelMez
3c)Na 230 raději směřovat vlaky z Brodu do Ledče nad Sázavou,než ke Čáslavi,tam to pobere spíše R.Vlaky v úseku Světlá-hranice kraje raději nahradit busem.
Pozn:Uvažuji pouze vlaky osobní dopravy v místech,kde význam pro kraj je malý a počet cestujících je obdobný jak třeba na humpolecké trati.
Takto do budoucna mohu řešit i úsporu peněz.Peníze pak smysluplně využít třeba v podpoře nového vozového parku.Rušit spoje plošně je nesmysl,který povede k velkým ztrátám cestujících.
Je to dobře vidět na Slovensku: ačkoliv ZSSK nabízí velmi slušný cestovní standard, omezují dopravu i na hlavních tratích a výsledek je, že jim výrazně ubývají cestující. Naopak Maďaři ruší lokálky ve velkém, ale na páteřních tratích zavádějí hodinový takt, takže i při zhruba stejných výkonech jim počty cestujících rostou. O tom, že mohou nabízet stále vyšší kvalitu cestování díky tomu, že podnikají jenom na tratích, které jsou nezbytně nutné (a mohou si tedy říci o reálnou cenu za své výkony), ani nemluvě...
Pokud jde o Vysočinu, tak se mi ale výše popsaná perspektiva příliš nelíbí, protože tam klasické lokálky skoro nejsou (a ta jediná do Humpolce má solidní potenciál) a omezovat dopravu na hlavních tartích v okrajových částech dne a týdne (večery, víkendy) po vzoru autobusové dopravy je cesta do pekel. Asi nejmenší škody by způsobila redukce dopravy do Telče a Slavonic (není to přímá doprava do Jihlavy, na rozdíl od busu), ale tam bych v redukce nevěřil s ohledem na krajsou fantasmagorii ohledně prodloužení do Rakouska.
No samozřejmě, dojde-li k nějakému omezení, tak to bude u nějakého vlaku, co jej vozí 810 motor. Zato nějaký z tratě 230, který naprosto neefektivně vozí lok. 363+2x Bdmtee, zůstane.
Jediné, v co doufám, je, aby mi zůstalo večerní spojení do Třebíče, kdy se dostanu aspoň v neděli půl hodiny před půlnocí od Jihlavy domů. Ale mám takový divný tušení...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
