Liberec - I přes pokračující snahu Českých drah a Drážní inspekce je počet neštěstí na železničních přejezdech i nadále alarmující. Jen v roce 2006 došlo k 288 nehodám, při nichž zahynulo 45 osob. Nejednou se přitom jako největší problém projevila špatná komunikace mezi záchrannými složkami a provozovatelem železniční dopravy. Tomu by měly nově zabránit informační samolepky obsahující základní údaje o přejezdu a můžou tak pomoci některým nehodám předcházet nebo umožnit záchranářům přijet na místo v kratším čase. V uplynulých dnech se tyto štítky objevily na přejezdech v Libereckém kraji. Díky nim budou odteď záchranáři i železničáři přesně vědět, kde se havárie odehrála. Účastníci nebo svědci si přečtou údaje o poloze přejezdu a při telefonování na tísňové linky nebudou muset zdlouhavě popisovat místa havárie.
"Samolepky jsou na všech 588 přejezdech v kraji a místo nehody mezi vlakem a automobilem snadno určí i lidé, kteří jsou z jiných částí Česka a nevyznají se tady," uvedla Stanislava Jakešová, vedoucí Odboru dopravy Libereckého kraje. Na území kraje se v současnosti nachází 290 přejezdů se zvukovou a světelnou signalizací. V loňském roce se na nich odehrálo devět nehod a stejný počet havárií se vyskytl i na 298 přejezdech s výstražnými kříži. Při těchto střetech zemřeli loni v Libereckém kraji dva lidé; v letošním roce přišel do konce září při osmi nehodách na přejezdech o život jeden člověk a další tři lidé utrpěli lehká zranění.
Nedostatky v komunikaci záchranářů s pracovníky železnice se v plné míře projevily už několikrát. Například při největším novodobém neštěstí v březnu 2007 přítomná policejní hlídka nahlásila výpravčímu žst. Vraňany chybnou polohu přejezdu a ten pak zastavil dopravu na nesprávné trati. Výsledkem bylo vykolejení celé soupravy rychlíku a poškození traťového úseku I. tranzitního koridoru. Jiný incident se odehrál jen o několik týdnů později na Vsetínsku, kde elektrická lokomotiva smetla uvízlý tahač na přejezdu nedaleko obce Jablůnka.
Od listopadu se s informačními samolepkami setkávájí i řidiči v Ústeckém kraji. V obou krajích bude nyní probíhat vyhodnocení účinnosti tohoto řešení a pokud se osvědčí, počítá se s jeho nasazením v celé republice. Za realizací projektu v obou vybraných krajích stojí Policie ČR, České dráhy, správci silnic a krajská samospráva.
Je paradoxní, že tragické nehody se často vyskytují na nejvíce přehledných železničních přejezdech. Může za to snížená opatrnost řidičů, ale i fakt, že se většinou jedná o úseky hlavních tratí, kde vlaky jezdí rychle. Vzhledem k brzdné dráze dosahující až několik stovek metrů má strojvedoucí jen minimální šanci střetu zabránit.
zdroj: ČTK, Drážní inspekce

1 2 | Zpráv na stránku: |
Sorry za offtopic.
Chtělo by to „rovnítkovou kampaň“: Vysvětlit veřejnosti, že dvě červené na přejezdu jsou totéž jako červená na křižovatce (při té příležitosti také objasnit význam předzváněcí doby) a zhaslé PZZ je totéž jako zhaslý semafor na křižovatce. A kříž je samozřejmě značka Dej přednost v jízdě vlaku.
"I přes pokračující snahu Českých drah a Drážní inspekce je počet neštěstí na železničních přejezdech i nadále alarmující." Slovíčko alarmující při srovnání s počtem mrtvých na silnicích je trochu neadekvátní, bulvární.
"Elektrická lokomotiva smetla uvízlý tahač na přejezdu nedaleko obce Jablůnka." Kdo koho smetl, kdo byl na špatném místě, auto nebo vlak?
Je to slovíčkaření, které ale vede k postupnému nepravdivému pohledu na danou věc, :-(.
Martin Chovanec - ty Vranany bych radsi nechal byt:-)
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
