Benešov - Cestující na benešovském vlakovém nádraží jsou zmatení. Polovina kolejí je vytrhaná, funkční je jen 2. nástupiště. Pracovníci ČD neustále vysvětlují, odkud vlaky jezdí. Začala totiž rekonstrukce nádraží, která je součástí IV. koridoru v části Benešov u Prahy – Strančice a bude trvat asi 6 měsíců.
„Je to hrůza, všude prach nebo bahno. Nejdřív jsem ani nevěděl, kudy se na druhé nástupiště dostanu, ale pak jsem si všiml cedule. Ještě že sem jezdím jen jednou za měsíc,“ říká si Petr Sýkora z Prahy. „Nejezdím vlakem často, tak mi nějaké zpoždění nevadí. Když pak bude nádraží lepší, tak se to musí vydržet,“ doplňuje ho cestující, která do Benešova přijela z Prahy.
Některé vlaky nejezdí
U téměř každého spoje na nádraží zní: „Vlak z Tábora má asi 10 minut zpoždění.“ Podchod na 2. nástupiště je uzavřený a na peronu chybí stříška a některé vlaky nejezdí vůbec. Dva rychlíky naopak mimořádně zastavují i v Čerčanech, aby nahradily osobní spoje. „Bohužel nejsme schopní rekonstruovat nádraží bez výluk. Každý měsíc tu bude kontrolní den, cestující budou o výlukách informováni, jak na nádraží, tak prostřednictvím svých starostů,“ uvádí Jan Komárek, ředitel SŽDC, která projekt platí. Rekonstrukce nádraží bude rozdělena do 2 etap, aby se provoz na železnici nezastavil úplně. Nové pak budou 4 hlavní dopravní koleje, zabezpečovací zařízení, opraví se výhybky, trakční vedení, překládají se inženýrské sítě. „Pro cestující pak bude nádraží moderní, cestovat se jim bude pohodlněji, protože bude především bezbariérové a upravené i pro nevidomé,“ vysvětluje Miroslav Rykl, zástupce ředitele SŽDC. Nástupiště zůstanou na svých místech, jen budou zvýšena a zastřešena. Nový bude také i informační systém a osvětlení nádraží. Rekonstrukce nádraží komplikuje život i řidičům, kteří kolem projíždějí. Podél tratě se totiž staví protihlukové stěny a některé silnice musí být na čas uzavřené. „Odbor dopravy umožňuje objížďky a snažíme se, aby silnice nebyly uzavřené celé, ale aby jeden směr fungoval,“ uvádí starosta Benešova Petr Kouba.
Chtějí prodloužit podchod
Město chce v budoucnu na bezbariérové nádraží navázat prodloužením podchodu pod kolejemi a pod silnicí až na autobusové nádraží. Cestující by tak nemuseli přecházet frekventovanou silnici. „Provoz na silnici je velký, většina lidí nejde ani po přechodu. Myslím, že by podchod přivítali,“ poznamenává Kouba. Město si akci začlenilo do výhledu investic na dobu 6 let s tím, že by na několikamilionovou stavbu využilo dotace z EU. Železniční koridor Benešov – Strančice bude letos upraven od Benešova k Čerčanům, což vyjde asi na miliardu korun, z toho je asi 700 milionů na nádraží. Celý koridor až do Strančic vyjde na 4,6 miliardy korun. Náklady hradí Státní fond dopravní infrastruktury, ale mohla by i EU. „Čekáme na schválení nového evropského operačního programu Doprava, ze kterého bychom mohli získat 2,5 miliardy korun. Zřejmě to bude na konci srpna,“ říká Jiří Novák ze Státního fondu dopravní infrastruktury s tím, že letos mají na stavbu 1,6 miliardy korun. Modernizace trati Benešov - Strančice potrvá do května 2010.
zdroj: Mladá fronta DNES


no, tak za prvé, čtyřkoly jsou pouze zastávka a né stanice. za druhé nástupiště nevyhovala normám, výška nad tk byla pouze 0,3 m, desky nebyly délky 2,3 m ale pouze 1,45 m, atd.... spíše by se dalo říci, že to byla samo doma.... narozdíl od zastávek ostrá, čelákovice-jiřina.....
Ta protihluková vyhláška dovedená do absurdna je úlet. Pokud se bez toho nedá udělat ta "bezodkladná" údržba, tak se asi budeme muset s velkou částí železnic rozloučit. Kolik měsíců bezúdržbového provozu ty zdi vydržej? Nebo se po rekonstrukci nechaj tiše rozpadnout?
Taková maličkost - stanice Čtyřkoly byla otevřena v roce 1995. To byl také takový neudržovaný stavební zmetek, že se musí po 12 letech zbourat a postavit o kousek jinde?
poborskii: ano i před strančicema, ale v benešově pouze jeden...:-)
„Nové spojení považuji za nejhloupější investici, jaká tu kdy byla,“ prohlásil rezolutně předseda OSŽ Ing. Jaromír Dušek. Podle Duška nemá miliardová investice pro České dráhy žádný přínos, respektive její přínos je nulový. „Hrozně rád bych viděl ty desítky schválených projektů, které mají přínos pro České dráhy, které mají skutečný přínos v ušetřených nákladech, v jízdních dobách, respektive v lepším tranzitu do budoucna. Vždyť je to k smíchu,“ řekl doslova. Jak dodal, mají stavby typu Nové spojení největší přínos pro stavební firmy. „Dnes si výluky diktují stavební firmy, které pouze touto cestou chtějí proinvestovat miliardy korun. Vůbec jim nejde o to, co potřebují České dráhy, a. s.“
S nulovým přínosem NS je mimo, no z hlediska odborů a modré zaměstnanosti vychází jakákoliv modernizace vždy superzáporně. Ale dodělat na 221 peróny a dát nové zab. zařízení jako kdysi Praha - Kralupy by možná v přepočtu na peníze (pravda bez penězovodu z EU) bylo efektivnější.
Ale samozřejmě jsem jen laik, odborník jako vy mi vysvětlí, že jedině tak je to správně.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
