Paříž - Rok 2006 je bohatý na výročí vysokorychlostních vlaků - 15 let oslavily spoje ICE, 10 let vlaky Thalys a dnes jsou v provozu soupravy TGV přesně čtvrtstoletí. První souprava TGV vyjela 22.9.1981 na trase Paříž - Lyon a o 5 dní později již vezla i cestující. U TGV se před lety předpokládala ztrátovost a jejich neschopnost čelit konkurenci aerolinek. Opak je pravdou - tento týden byla dokončena trať do Štrasburku, která je ve Francii osmou v pořadí.
TGV - první evropský rychlovlak
Prvním rychlovlakem na světě byl japonský Shinkansen, ale v Evropě je Francie dodnes díky TGV na prvním místě. Dnešní oslavy výročí potěší také cestující - SNCF daly do prodeje 50.000 tisíc jízdenek, z nichž každá stojí jen 5€. Během svého provozu přepravily spoje TGV 1,2 mld. cestujících (200 tis. osob denně) a do 4 let chtějí SNCF přepravit rychlovlaky TGV 2 miliardy lidí. Z nedávné analýzy francouzských drah také vyplývá, že lidé dávají přednost rychlovlaku před letadlem většinou jen, pokud cesta netrvá déle než 4 hodiny.
V jedné české studii se hovoří o tom, že vzroste využívání vysokorychlostních železnic, které tak převezmou vysoký podíl přepravy cestujících v současné letecké dopravě. "Do roku 2020 by se měla délka tratí vysokorychlostních vlaků v Evropě ztrojnásobit. Stavějí se ve Francii, Španělsku, Itálii, Švýcarsku, Itálii, Německu, Dánsku a dalších zemích. Je reálné, že za 15 let vás dopraví rychlovlak pohodlně například z Amsterodamu do Madridu," tvrdí představitel Francouzských drah Guillaume Pepy. Francouzské státní dráhy SNCF mají největší konkurenci v nízkonákladových leteckých společnostech. Ale zdá se, že neprohrávají. Po otevření tratě do Štrasburku předpokládají, že jejích podíl na přepravě lidí mezi Paříží a Štrasburkem bude činit 80 procent. Společnost Air France už oznámila, že plánuje snížit počet letů mezi oběma městy. TGV urazí cestu za dvě hodiny a dvacet minut namísto dosavadních čtyř hodin. Pokud se vezmou v úvahu bezpečnostní kontroly a čekání na letištích, řada lidí dá podle SNCF přednost pohodlnému rychlovlaku. Renesanci zažívá železnice, mnohými odepisovaná jako "dopravní prostředek 19. století," i v jiných částech světa.
TGV mají různé barvy
Trains á grande vitesse (TGV) mají různé barvy - klasickou oranžovou, poštovní žlutou a například šedomodrá jednotka dosáhla rychlosti 515,3 km/h (světový rychlostní rekord pro kolejová vozidla z 18.5.1990). Spotřeba energie na přepravu jednoho pasažéra je čtvrtinová ve srovnání s airbusem. Na tratích jezdí 500 osobních souprav, přičemž jejich kapacita nestačí. V 8 oranžových vozech 1. a 2. třídy nabízí jednotky 386 míst k sezení. Proto se zvyšuje podíl patrových expresů, jejichž kapacita je o 130 míst vyšší. Poštovní expresy vyrážejí zejména v nočních hodinách s kapacitou až 250 pojízdných poštovních kontejnerů. Další pozoruhodný výkon předvedla souprava TGV č. 531 dne 26.5.2001, kdy překonala vzdálenost napříč Francií z Calais do Marseille (1 067,2 km) za 3 hodiny a 29 minut. Na překonání 1 000 km tak potřebovala pouhé 3 hodiny a 9 minut. Za stejnou dobu urazí od prosince spoje ČD SC Pendolino trasu z Prahy do Ostravy, která je však o 709 km kratší.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
