Praha - Projekt nákladového nádraží Žižkov vypracovali inženýři M. Chlumecký a K. Caivas a architekt Vladimír Weiss ve 30. letech 20. století. Než bylo nádraží zřízeno, byla vybudována výhybna v Praze Malešicích na spojce Libeň horní nádraží - Vršovice v roce 1927. Stavba skladišť a ramp byla započata v roce 1931, o 3 roky později vznikla i správní budova. Provoz na nádraží byl zahájen před 70 lety, 1. 3. 1936.
V současné době je areál nákladového nádraží v podstatě prázdný a využíváno je jen několik kolejí. Tyto pozemky jsou proto vhodné pro další rozvoj. Pokusy o zastavení této třicetihektarové plochy probíhají již 10 let. Včera podepsali zástupci ČD, SŽDC a hl. m. Prahy smlouvu, podle které budou postupovat v dalším rozvoji této lokality. Začít stavět by se zde mělo za 3 až 5 let.
V územním plánu je plocha zanesena jako drážní pozemek a zpracovává se studie, která bude podkladem pro změnu územního plánu. Pokud bude nad změnou shoda, projedná ji zastupitelstvo za rok a půl. Dalším důležitým krokem je výběr strategického partnera, který bude probíhat formou výběrového řízení. Až na konci všech jednání budou ČD zvažovat prodej tohoto území vybrané firmě, se kterou založí společný podnik.
Podobné dohody uzavřely dráhy a město i na nevyužité drážní pozemky v Praze 5 a v Praze 9.
Zdroj: MF DNES z 5.1.2006, M. Polák - Praha a železnice, Foto: Archiv ŽelPage

1 2 | Zpráv na stránku: |
Jinak se v budoucnu stejně zrealizuje i likvidace Společného nádraží ( pro neznalé, byť název Společné nádraží je uveden v SJŘ, je to v jízdním řádu Smíchov severní nástupiště ), takže dojde k přepojení Semerinku na Smíchov. Ale to se už opakuji. Mimo jiné současnýstav trochu komplikuje i případné jízdy parních vlaků ze Smíchovského nádraží na Semerink, musí se udělat posun s dvojí úvratí, lidé si Společné nádraží pro nástup do parních vlaků nějak neoblíbili, ani se jim nedivím, ale to už jsem hóóódně odbočil.
Bohužel to samé se stalo na Smíchově. Obrat vozů i zde je minimální a průmysl zde zcela zanikl. Nádraží se používá jako odstavné kolejiště. I mne mrzí, že se obě nádraží nevyužívají pro překládku zboží z železnice na automobily ( vyjma překládání kontejnerů, to do města nepatří ). Ale tato situace se asi už nikdy nezmění.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
