Praha — Od slavnostního otevření Království železnic, které proběhlo 1. července 2009, navštívilo tento malý svět vlaků, aut i lidí již několik desítek tisíc návštěvníků. Postupně se zde buduje největší modelové kolejiště nejen v Čechách, ale i ve střední Evropě. Prozatím jsou v provozu tři kolejiště o celkové ploše 115 m2, na kterých jezdí nejen vlaky, ale i některá auta. V září byly již zahájeny práce na výstavbě první části modelu České republiky - Ústeckého kraje, který je právě dokončován a bude slavnostně otevřen 14. ledna 2010. Součástí Království železnic je také prodejna železničních modelů a modelářkých potřeb a od září se zde také konají pravidelné workshopy, tématicky zaměřené semináře, kde se zájemci seznamují s různými technologiemi používanými v modelářství. Workshopy proběhly zatím dva, v září a v říjnu. Říjnového workshopu jsme se zúčastnili, tak si dnes řekneme, jak takový workshop probíhá.
Workshop
První workshop proběhl již 19. září 2009 a tématem bylo patinovaní modelů, konkrétně lokomotiv a vagónů. Zúčastnilo se jej necelých 60 zájemců, většinou již zkušených modelářů, kteří si zde rozšířili své znalosti. Workshopu přednášel Michal Dalecký spolu s Janem Vackem, přezdívaným "Houmr", významným odborníkem na patinování u nás. Workshop začal krátkou přednáškou, po níž následovaly praktické ukázky jednotlivých technik a postupů, které si účastníci mohli následně vlastnoručně vyzkoušet.
S ohledem na omezený volný čas se mi podařilo zúčastnit až druhého workshopu, který proběhl 17. října a tématem bylo použití travních foliáží v kolejišti a dioramatech. Zde jsme se seznámili s výrobky české firmy Model Scene a také si vyzkoušeli, jak se s nimi pracuje. Pro některé modeláře to samozřejmě není žádná novinka, ale ne každý s těmito materiály pracuje a zná je. Dříve se většinou používaly pilinové posypy, které se dodnes vyrábějí a jsou používány zejména začátečníky pro svou jednoduchost a zejména cenovou dostupnost. Nicméně nejsou modelově věrné, jejich barvy nejsou odolné vůči slunečnímu záření (UV) a po čase blednou, resp. hnědnou. K mání jsou i jiné druhy travních posypů, například molitanové, nebo tzv. statická tráva (polyamidové vlákno), které jsou již modelovější a UV záření odolnější. Zejména polyamidová vlákna jsou velmi modelově věrná, ale pro dosažení plnohodnotného výsledku je zapotřebí přístroj, kterým trávu "postavíme". Tento proces se nazývá flokování, kdy se vlákna za pomoci elektrostatického náboje staví přímo do lepidla. Potřebné zařízení, které vyžaduje určitou investici, samozřejmě nemá každý a práce s ním také není nejjednodušší.
Foliáže, ať již zmíněné firmy Model Scene, nebo i jiných (např. také česká firma Polák), jsou sice o něco dražší, ale není k nim potřeba žádné složité zařízení a pracuje se s nimi velmi jednoduše a rychle. Výsledkem jsou úžasné a velmi modelově věrné části krajin.
Workshop vedl Dan Buchtela z firmy Model Scene spolu s Michalem Daleckým, vedoucím prodejny Království železnic. Po krátkém uvítání nám byly představeny zmíněné foliáže, včetně ukázek již hotových diorámat. Jak vidíte na fotografiích, foliáže se vyrábí nejen v různých odstínech, ale také s různou strukturou, od udržovaného trávníku až po lesní houští a křoviny. Výjimkou nejsou ani foliáže již osazené kamením, nebo drny.
Práce s foliážemi je velice jednoduchá. Tento materiál lze lepit na jakýkoli pevný a bezprašný povrch (dřevo, překližka, sololit, plast, pěnový polystyren, aj.). Jako lepidlo lze použít běžné disperzní lepidlo používané na lepení dřeva, papíru (Herkules, Duvilax, …), nebo také tavnou pistoli, univerzální lepidla (např. UHU power), nebo na rovných plochách lze s úspěchem použít i oboustrannou lepicí pásku. Před lepením se doporučuje nabarvit podklad, například zelenou, či hnědou barvou. Pokud by podklad zůstal bílý, foliáží by pak prosvítal a výsledný dojem by působil nepřirozeně. To samozřejmě platí i u jiných druhů posypů, či flokování.
Před vlastním lepením je vhodné foliáž ze spodu navlhčit, například pomocí mechanického rozprašovače. Protože krajina není rovná, ale různě zvlněná, foliáže nepokládáme vcelku, ale trháme si různé kousky. Určitě není dobré ji stříhat, neboť pak vznikají viditelné a nepřirozeně rovné spoje, které ve skutečnosti v krajině nenajdeme. Samozřejmě, že pro určitou část krajiny si vybíráme foliáže s různými odstíny, které při lepení různě kombinujeme, tak jako je tomu ve skutečné krajině. Pak již více méně záleží i na výtvarném cítění modeláře a jeho vnímání krajiny.
Spoje mezi kousky foliáží, zejména mezi jejími různými druhy, doplňujeme ručně trochou statické trávy, která zakryje vzniklé mezery a přechody. Spolu s foliážemi můžeme samozřemě lepit i štěrk a kamení. Ty lze vlepovat například i přímo do foliáže s drny, kdy tím znázorníme kamenitý povrch prorostlý drny. Štěrk a kamení se nejlépe lepí disperzním lepidlem zředěným v poměru 1:1 s vodou, kdy kamení přímo proléváme, například pomocí injekční stříkačky. Před tím je dobré povrch s již nasypaným kamením postříkat roztokem jarové vody. Saponát (Jar) způsobí, že lepidlo se nebude na kamení nabalovat, ale steče po jeho povrchu až na podklad.
Foliáže a další materiál potřebný ke stavbě krajiny je možné zakoupit v různých prodejnách a e–shopech nabízejích modelovou železnici včetně prodejny v Království železnic. Různé posypové materiály a foliáže vyrábí nejrůznější firmy, kromě výše zmíněných Model Scene a Polák to jsou NOCH, BUSCH, HEKI, Woodland Scenics, SILFLOR. Pilinové a molitanové posypy vyrábí i další česká firma Malá železnice.
Workshopy, neboli semináře, probíhají přímo v objektu Království železnic, v kinosále vedle modelové expozice. Jsou rozděleny do několika bloků po určitém počtu účastníků, kdy jeden blok trvá zpravidla 90 minut. Zájemce o účast musí být registrovaným členem Klubu Království železnic, nicméně registrace je zcela zdarma a lze ji jednoduše provést on–line na webu Království železnic. Členové klubu mají navíc i další výhody, jako je sleva na vstupném do expozice nebo na nákup v přilehlé prodejně pana Daleckého. Po registraci v klubu je možné se přihlásit k účasti na workshopu, kdy si zájemce vybere i volné místo v některém z bloků.
Expozice a novinky v Království železnic
14. ledna 2010 bude slavnostně otevřena první část modelu České republiky — Ústecký kraj. Práce na jeho stavbě zahájili modeláři Království železnic v září loňského roku. Království železnic se tak rozroste o dalších 54 m2 plochy, 121 metrů kolejí a 139 nejrůznějších staveb. Ústecký kraj je jedna ze stavebně nejsložitějších částí kolejiště, modelově ztvárňuje jak profilově komplikovanou krajinu v údolí Labe, tak hustou železniční síť v nejprůmyslovější oblasti ČR. Navržený úsek bude zachycovat města Děčín, Ústí nad Labem a Most a jejich zjednodušenou železniční síť. Například zmenšenina hory Říp bude zpracována v kolejišti odlišném měřítku „Z“ 1 : 220 a bude obsahovat věrný model okolní krajiny včetně funkční železniční tratě mezi Kostomlaty pod Řípem a Straškovem.
Z důvodu slavnostního otevření bude 14. 1. 2010 Království železnic otevřeno mimořádně až od 14 hodin. Nad výstavbou modelu Ústeckého kraje převzala záštitu hejtmanka Ústeckého kraje paní Jana Vaňhová, která se zúčastní i jeho otevření. V den otevření Ústeckého kraje proběhne i křest a autogramiáda nové knihy Pavla Schreiera „Příběhy z dějin našich drah - Kapitoly z historie českých železnic do roku 1918“. Na níže uvedených fotografiích si můžete prohlédnout několik záběrů z průběhu stavby modelu Ústeckého kraje. Snímky dokončeného ústeckého modulu najdete v našem magazínu během tohoto týdne.
Říjen 2009
Prosinec 2009
Další novinky
Důkazem, že Království železnic žije a průběžně se neustále mění, je nejen postupná výstavba modelu České republiky, ale i další detaily. Například na zatím nevyužité ploše budoucího modelu ČR mohou návštěvníci spatřit expozice firem Merkur a ETS, výrobců železničních modelů ve velikostech "0". Firma Merkur zde navíc kromě znovuzrozených plechových vláčků, které pamatují naši dědové, vystavuje i výtvory ze svých známých kovových stavebnic. Průběžně se doplňují vitríny nabídkou výrobků od různých výrobců modelové železnice a příslušensví. Na ploše jsou umístěna i drobná kolejiště od různých modelářů nebo firem včetně autodráhy. Také je zde umístěn testovací okruh, kde modeláři Království železnic testují zvuky lokomotiv a odlaďují řízení pomocí počítače. Další zajímavostí je jistě funkční model amerického vojenského Jeepu v poloviční velikosti. Nově jsou zde umístěny i automaty na pamětní mince.
V prosinci loňského roku vyšlo první číslo časopisu Království železnic, který bude vycházet celkem čtyřikrát do roka jako příloha časopisu Modelář. Časopis lze zakoupit i v prodejně KŽ, členové Klubu Království železnic jej mají zdarma. Členové klubu mají i další výhody, jako jsou slevy na vstupném a na zboží zakoupené v prodejně KŽ, nebo možnost zúčastnit se workshopů a dalších akcí pořádaných v Královsví železnic. Registrace v klubu je možná zdarma na webu Království železnic, kde najdete další potřebné informace.
Zdroj: Království železnic, foto: Jiří Randa, Josef Petrák, Království železnic


1 2 | Zpráv na stránku: |
Tomu partnerství ČD zejména v oblasti vývoje a výzkumu by spíše odpovídal zkušební poloprovoz elektrické trakce v nezávislém módu, tedy bez TV - teorie a praxe revoluce v bezdrátovém přenosu elektické silové energie v měřítku H0.
Ovšem Miniuni v Ostravě jsem spatřil a pak jsem se musel léčititi větším množstvím kapalin do 18ti let nepřístupných. To je ostuda, to není ani vláčkodrom. To je dle mého poznatku pouze předražené zhodnocení pozemku v moci obce. A v okamžiku mé návštěvy v zásadě nulová nabídka zboží, které by k vláčkům mělo jakýkoliv vztah a spíše v množině záporných čísel se pohybující znalost tématiky (a ochota) přítomného vstupné vybírajícího personálu.
Kdo si chce spravit chuť a hledí i na láci - zkuste třeba v Klub v Mostě. Já ho mám v dobré vzpomínce, i když jsem teď rozmazlován kolejišti v Germánii.
Tak nejak podobne jsem byl zklaman v arealu Miniuni v Ostrave... jeden vlacek tam jezdil porad dokola po stejne draze.
Naopak nadsen jsem byl u predvadecky modelaru v plzenskych Skvrnanech - prekladiste kontejneru s funkcnim jerabem me naprosto dostal.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
