Znojmo, Šatov - Rekonstrukce a elektrifikace trati č. 248 v úseku Šatov - Znojmo zdárně pokračuje a všechny práce, včetně těch na znojemském nádraží, pomalu ale jistě nasvědčují, že velice náročná stavba, zahrnující i výměnu znojemského viaduktu, spěje ke svému závěru. Pojďme se tedy společně podívat co bylo naplánováno, co z toho se již zrealizovalo a co nás čeká v nejbližších měsících.
Žst. Znojmo
V ŽST Znojmo, která se po dokončení stavby stane cílovou stanicí regionálních vlaků z Vídně, bylo zapotřebí několika změn. Mezi nejvýraznější patří elektrifikace a vybudování nových nástupišť, ovšem došlo i na snížení počtu kolejí, kompletní výměnu zabezpečovacího zařízení, rekonstrukci spodku i svršku části kolejiště včetně výhybek, nový informační systém, novou dopravní kancelář a další změny.
Začněme asi nejdiskutovanější změnou, čili elektrifikací. Sama o sobě nikterak zajímavá věc, jenže v tomto případě je tomu jinak, a to především kvůli konečnému počtu kolejí s trakčním vedením. Ten byl stanoven pouze na dvě, a to na 1. a 2. staniční kolej, ačkoli některé plány počítaly s pěti kolejemi. V nákladní dopravě se totiž i nadále počítá s provozem lokomotiv v nezávislé trakci. V současné době jsou sloupy TV již připraveny.
Nástupiště původně byla u prvních čtyř kolejí směrem od staniční budovy. V současné době jsou nové perony již hotové, první je u koleje č. 1 a druhé nástupiště, ostrovní, je mezi kolejemi č. 2 a 4 (nové číslování), v místech dřívější koleje č. 4 s úrovňovým přechodem přes koleje. Krom zrušení koleje č. 4 a úpravě číslování došlo ke zrušení koleje 3b a naopak v místě stávajícího stavědla č. 2, které bude zbouráno, přibude kolej 6b.
Další velkou změnou je úplná výměna staničního zabezpečovacího zařízení. Všechna návěstidla již stojí, ale ke kompletní aktivaci SZZ by mělo dojít až na začátku července. V současné době je SZZ řešeno provizorně a stavění vlakových cest probíhá ručně. Ve stanici bude také nový rozhlas a panely informačního systému pro cestující.
Nyní se ve stanici Znojmo mění výhybky na šatovském zhlaví, mimo to se pracuje na zapojování nového zabezpečovacího zařízení, na výhybkových přestavnících, informačním zařízení, na dokončení kolejí 3b a 5b. V následujících měsících proběhne demolice stavědla č. 2 a dokončení koleje 6b. Montáž trakčního vedení by měla probíhat na podzim.
Úsek Šatov - Znojmo
Zde proběhne celková rekonstrukce železničního svršku, sanace žel. spodku, rekonstrukce odvodnění, propustků a mostů a samozřejmě samotná elektrifikace. K oříškům patřil největší most Jihomoravského kraje, znojemský viadukt dlouhý 220 a vysoký 50 metrů. Po rekonstrukci budou moci vlaky na této trati jezdit rychlostí až 90 km/h. Stavba zahrne také vybudování nové zastávky Znojmo-Nový Šaldorf. Po dokončení bude trať dálkově řízena ze Znojma, napájení troleje bude z rakouské strany soustavou 15 kV 16,7 Hz.
Nový znojemský viadukt, nahrazující po desítkách let pronajaté vojenské provizorium, který si vyžádal zhruba čtvrtinu všech nákladů na stavbu, je již hotov a vysunut na původní pilíře. Nyní se ještě o několik desítek centimetrů spouští, aby dosedl na hlavy pilířů. Most přes Vídeňskou ulici by měl být osazen v druhé polovině května. Oba mosty budou s průběžným kolejovým ložem a horní mostovkou, do provozu by měly být uvedeny do konce srpna. Znojemský viadukt je ocelová příhradovina, most přes Vídeňskou ulici obdrží nosnou ocelovou příhradovou konstrukci se železobetonovou spřaženou mostovkou.
Železniční zastávka Znojmo-Nový Šaldorf se bude nacházet v km 95,7 vpravo trati. Tím se počet zastávek na trati 248 rozroste během jednoho roku o dvě, jelikož Rakušané od platnosti nynějšího jízdního řádu znovuotevřeli zastávku Unterretzbach mezi stanicemi Šatov a Retz. Zastávka bude mít nástupiště dlouhé 160 m s přístřeškem a úrovňovým přechodem pro chodce.
V celém úseku tratě je již připravena pláň železničního spodku, sloupy TV a odvodňovací zařízení. Směrem od Šatova probíhá zřizování železničního svršku. Kolejová pole jsou zatím položena zhruba na třetině traťového úseku a končí okolo km 94,5. Dále nás v nejbližších měsících čeká dokončení mostů a provedení štěrkového lože i v této části. V průběhu září by měly skončit práce na železničním svršku. V říjnu by měly být hotové přejezdy a trakční vedení v celém úseku.
Úsek Znojmo - Olbramkostel a Znojmo - Hodonice
V těchto úsecích musely být provedeny před-elektrifikační úpravy. Bylo vybudováno nové zabezpečovací zařízení včetně odjezdového návěstidla v žst. Hodonice, všechny přejezdy budou zabezpečeny světelnou signalizací. Traťová rychlost se zde měnit nebude, možná pouze u jednoho přejezdu v úseku Znojmo - Hodonice bude zrušeno snížení rychlosti na 60 km/h.
Technické parametry
Kolejové úpravy | |
---|---|
Zřízení železničního svršku | 12 454 m |
Nové výhybky | 13 |
Nové přejezdové konstrukce | 28 m |
Nové nástupištní hrany | 903 m (pouze žst. Znojmo) |
Mostní objekty | |
Rekonstrukce propustků | 13 |
Rekonstrukce mostů | 8 |
Pozemní objekty | |
Celková plocha adaptovaných místností | 625 m2 |
Délka kabelovodu | 715 m |
Zastřešení nástupiště | 686,5 m2 |
Silnoproudá zařízení | |
Výhybky vybavené elektrickým ohřevem výměn | 17 |
Trakční vedení | |
Délka elektrizovaných kolejí | 12,8 km |
Sdělovací zařízení | |
Traťový kabel | 36,270 km |
Diagnostický optický kabel 24 vláken | 13,1 km |
Místní kabelizace - metalické kabely | 4,6 km |
Rozhlas pro cestující | 1 stanice |
Informační zařízení | 8 panelů |
Zabezpečovací zařízení | |
Stanice s novým zabezpečovacím zařízením 3. kategorie | 1 |
Světelné přejezdové zabezpečovací zařízení se závorami | 3 |
Zdroj: průvodní zpráva projektu

1 2 | Zpráv na stránku: |
http://img42.imageshack.us/img42/2543/p5181026.jpg
Edit: ha, autor byl rychlejší:)
P.S. je vidět na 5. fotce u žst. Znojmo, v levé části fotky
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
