Patnáct dní strávených na cestách po Norsku se blíží ke konci. Ani zpáteční cesta českého gumokolu směrem na jih ale nebyla nezajímavá - pravý železniční nadšenec vždy nalezne vhodné příležitosti pro objevování místních zajímavostí, a mezi ty rozhodně patří i trať s rekordním převýšením, vedoucí poblíž největšího norského fjordu. Pátý díl uzavírá příběh neobvyklé dovolené, při niž se hlavním dopravním prostředkem stalo silniční vozidlo, které ovšem umožnilo cestovatelům dostat se blíže k železnici. Závěr cestopisu po dalekém severu bude jistě i cenným zdrojem informací a doporučení pro ty, kdo chtějí Norsko a norský život na kolejích vidět na vlastní oči.
Díl pátý - Cestou zpět
Flåmsbana
Zřejmě nejzajímavější, nejkrásnější a nejpopulárnější tratí v Norsku je úsek Myrdal - Flåm, tzv. Flåmsbana. Jedná se o odbočku z hlavní tratě Oslo – Bergen. Mohu-li srovnat, je to norská obdoba trati Tanvald - Kořenov. Dočtete se o ní ve všech norských průvodcích a je vyhledávanou turistickou atrakci. Jedná se o dvacetikilometrový elektrifikovaný úsek s nádhernými vyhlídkami, mosty, tunely a velkým převýšením. Na trati jezdí souprava historických vagonů B3 s dvojicí lokomotiv typu El17. Cesta tímto vlakem je velkým zážitkem a lze ji také zkombinovat v rámci zájezdu s cestou autobusem a lodí po fjordu Sognefjord (tzv. Norsko v kapse). Musím ale podotknout, že jízdné je velmi drahé, stejně jako všechny další atrakce a služby, které lze v Norsku nalézt.
Vzhledem k určitému zpoždění během našeho putování zbyl čas pouze na rychlou prohlídku stanice Flåm, nikoliv na plánovaný výlet podél tratě. Nádraží je sevřeno vysokými srázy fjordu s mnoha vodopády a raritou je jeho nadmořská výška – celé 3 metry nad mořem. Počáteční stanice Myrdal přitom leží ve výšce 866 m.n.m.! Vlak, který vjíždí do stanice Flam, zastavuje přímo v přístavu, prakticky na úrovni hladiny největšího norského fjordu Sognefjord. Je to opravdu úžasný pohled. Naše dojmy nám bohužel kazilo proměnlivé počasí; bylo zataženo a pršelo. Ve stanici Flåm se mi podařilo zastihnout, kromě odstavené posunovací lokomotivy Di 224 220, příjezd soupravy ze stanice Myrdal.
Nakkerud
Putování po Norsku se pomalu chýlilo ke konci a před námi byla poslední noc strávená v této zemi. Vybrali jsme si krásné místo u sladkovodního fjordu asi 50 km od Osla, nedaleko vesnice Nakkerud. Z místa jsem byl nadšen, jelikož asi 200 metrů od našeho tábora procházela elektrifikovaná železniční trať Oslo – Bergen. Bylo krásné pozdní odpoledne, slunce svítilo a já se rozhodl, že se vypravím k trati, abych pořídil několik posledních záběrů norských vlaků. S několika posledními plechovkami piva jsem se posadil u železničního přejezdu a čekal, co pojede. Takto jsem strávil u trati přibližně dvě hodiny a zatím jsem přemýšlel, co všechno jsem v Norsku viděl a zažil. Přitom jsem si uvědomil, že jako železniční fanoušek jsem rád, že žiji v Česku. Máme bohatou železniční historii, větší hustotu a pestrost železniční sítě, vyšší četnost spojů, rozmanitá hnací vozidla a obecně lepší podmínky pro fotografování. Já bych tedy neměnil.
Po dvou hodinách pivo došlo a stále nic nejelo. Trochu rozmrzelý jsem se vrátil do tábora s nepořízenou. Později jsem zjistil, že po spuštění signalizace na přejezdu stihnu doběhnout ke kolejím a ještě se mi podaří vyfotit vlak. Takto jsem k večeru a následující den ráno několikrát sprintoval k trati a podařilo se mi několik souprav zachytit: zdvojenou jednotku řady BM73 na expresu Oslo – Bergen a nákladní kontejnerový vlak společnosti Hector Rail v čele s lokomotivou 161.106-0, na cestě do Bergenu a zpět.
Závěr
Následující den jsme vyrazili na zpáteční cestu a po 35 hodinách jízdy jsme 18. srpna 2007 šťastně dojeli domů. Na cestách jsem strávili 15 dní a ujeli jsme celkem 7600 km. Z dovolené jsme se vrátili spokojení, nadšení a plní zážitků. Měli jsme štěstí na dobré počasí a dobrou partu, se kterou jsme prožili dva společné týdny. Na zážitky z dovolené v Norsku vzpomínáme dodnes; dva týdny strávené v této zemi jsou však velmi málo na to, abyste ji dokonale poznali. My jsme měli možnost alespoň „nahlédnout“ a „ochutnat“. Případným zájemcům o cestování do této nádherné země bych na závěr sdělil několik mých postřehů:
- Norsko je nádherná a čistá země. Hlavními důvody cestování do Norska jsou turistika, cyklistika, rybaření, zimní sporty a poznávání přírodních krás. Norsko je velmi pestré, najdete zde fjordy, jezera, vodopády, ledovce, hory, divokou přírodu, ale i krásné pláže u moře.
- Nejvýhodnější variantou cestování je vlastní automobil. Jste flexibilní, nezávislí, ve více lidech vychází náklady na dopravu velmi příznivě. Cesta je daleká, vezměte s sebou opravdu dobré přátele. Buďte tolerantní a pozor na „ponorkovou“ nemoc!
- Norsko má nejvyšší životní úroveň na světě; je to ale drahá země - ceny zboží a služeb jsou zde velmi vysoké. Potraviny lze zakoupit nejvýhodněji v supermarketech nebo diskontech (REMA1000, KIWI, apod.), ale je vhodné si vézt potraviny s sebou - ušetříte. Nepočítejte se stravováním v restauracích.
- Všude se platí, vaše náklady na cestu výrazně navýší poplatky za trajekty, mýtné za průjezdy mostů a tunelů a drahé vstupné všude tam, kde je něco zajímavého k vidění.
- Spokojenost z dovolené velkou měrou závisí na počasí. Tato veličina se nedá ovlivnit, buď vyjde nebo ne. Připravte se na to, že počasí v Norsku je proměnlivé!
- Norsko nabízí mnoho možností ubytování, od hotelů po kempy, záleží na financích a požadavcích na pohodlí. V celé zemi lze také stanovat „nadivoko“, za dodržení určitých podmínek. Velkou výhodou a pomocí při cestování jsou velmi dobře udržované odpočívky se sociálním zázemím a hustá síť infocenter s širokou nabídkou letáků a propagačních materiálů.
- Připravte si itinerář a naplánujte si časový plán cesty. Dohodněte se předem, kam pojedete a co chcete vidět. Improvizovat se dá vždycky, ale pamatujte, že štěstí přeje připraveným.
- Výhodou je znalost jazyků, nejlépe angličtiny. Norové jsou obecně příjemní a milí lidé. Dodržujte dopravní předpisy a hlavně rychlosti, pokuty jsou velmi drahé (nejvyšší v Evropě) a policisté naprosto nesmlouvaví (bohužel vlastní zkušenost).
- Pro zájemce o fotografování železnice nabízí norská železniční síť nádherná místa a scenérie. Chce to ale velkou trpělivost, dostatek času a kamarády mající pochopení. A samozřejmě štěstí na počasí. ´Profi´ focení lze ale skloubit s dovolenou velmi těžko.
- Toužíte po dobrodružství? Chcete vidět krásnou krajinu, úžasnou přírodu, poznat zajímavé lidi? Počítáte s nepohodlím? Vydržíte jíst dva týdny veku se salámem a ohřívané konzervy? Jste připraveni na to, že budete spát po dva týdny ve stanu/na sedadle auta/na podlaze auta? Těšíte se, že se pár dní po sobě neumyjete? Jste trpěliví a tolerantní?
Pokud jste zodpověděli na všechny otázky ANO, pak je dovolená v Norsku to pravé pro vás. A já vám mohu z vlastní zkušenosti slíbit, že prožijete dovolenou, na kterou dlouho nezapomenete.
Redakce ŽelPage děkuje autorovi za obsáhlý text a bohatou fotodokumentaci k zajímavému článku a přeje všem čtenářům příjemný zbytek víkendu a, cestujete-li vlakem, šťastnou cestu!


Každopádně platí, že čím víc jezdíš, tím je akce levnější.
Nórske mašiny a súpravy majú trošku odlišný dizajn, ale celkom ľúbivý :-) Čo som počul, cestovanie železnicou je strašne drahé, ale to je asi všetko v Nórsku.
Ačkoliv jsem pod článkem podepsán jako autor sám, je za ním schována spousta neviditelné týmové práce.
Pokud jsem na někoho zapomněl nebo o něm nevím, omlouvám se.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
