Plzeň — Po DKV Praha přichází na řadu v seriálu o reklamních lokomotivách další české depo kolejových vozidel (DKV), které má ve své evidenci nějakou z lokomotiv v celoplošném reklamním nátěru. Ve třetím díle se přesuňme na západ Čech do Plzně a uveďme si několik faktů a fotografií o čtyřech plzeňských reklamkách – „exolympijské“ 363.078, „Kuřeti“ 363.084, „Eurovce“ 363.086 a „Poštovce“ 363.127.
„Ex–olympijská ZOO“ 363.078
První lokomotivou z DKV Plzeň v celoplošném reklamním nátěru se stal v roce 2005 stroj 363.078. Obdržel modrobílý nátěr propagující Český olympijský tým, přesněji naše sportovce na zimních olympijských hrách 2006 v italském Turíně. Na počátku srpna roku 2005 byla převezena do olomoucké lakovny DPOV Přerov, kde obdržela olympijský kabát. Jeho grafickou úpravu provedla společnost Comunic Research, na jeho realizaci se podílela studia Konting a RAILREKLAM. Nátěr byl dokončen počátkem září a 3. 9. byla lokomotiva tajně přepravena na nočním R 422 Cassovia do Prahy, aby se připravila na slavnostní křest.
Slavnostní křest proběhl 20. 9. na pražském hlavním nádraží. Stejně jako její reklamní předchůdkyně 151.001 ihned po něm vezla zvláštní vlak pro pozvané hosty po pražském uzlu (v trase Praha hl.n. – Libeň – Malešice – Hostivař – Vršovice – Praha hl.n.) a následující den byla nasazena do čela prestižního Venice Simplon–Orient–Expressu z Prahy do Chebu. V běžném provozu jsme se s ní mohli setkat zejména v západních a jižních Čechách, od následného GVD 2005/06 zajížděla na páru rychlíků 677/680 do Brna. Ještě dále na východ republiky a dokonce až k našim slovenským sousedům jezdily plzeňské stroje řady 363 v GVD 2006/07, kdy v čele R 277/276 Slovan (v sezoně R 1203/1202 Jadran) navštěvovaly i Bratislavu.
V říjnu 2007 byla lokomotivě sejmuta loga propagující zimní olympijské hry a začalo se spekulovat, že je nahradí loga pro letní olympijské hry 2008 v Pekingu. Nátěr pro letní olympijské hry však nikdy neobdržela, a tak přibližně rok jezdila 363.078 pouze v základním modrobílém nátěru bez popisovacích folií. Některé spekulace hovořily také o tom, že by měla dostat nátěr propagující zoologické zahrady. Tyto informace se nakonec ukázaly jako pravdivé, když koncem loňského roku obdržela modrozelený nátěr s reklamou „Vlakem do ZOO“. Grafický návrh tentokrát pocházel od společnosti AGAMA poly–grafický ateliér. Nátěr znovu zrealizoval RAILREKLAM a folie jsou dílem společnosti SAFEX. Na svůj první výkon v novém vzhledu vyrazila 363.078 dne 1. 12. 2008 v čele R 760 z Prahy do Františkových lázní.
>>Více fotografií lokomotivy 363.078 <<
„Kuře“ 363.084
Předposlední plzeňskou reklamní lokomotivou se stalo eso 363.084. Její „kuřecí“ nátěr patří zřejmě mezi jedny z nejznámějších a přinesl této lokomotivě věrnost železničních fotografů. V rámci propagace projektu Pomozte dětem, na kterém spolupracují Česká televize a Nadace rozvoje občanské společnosti, vyjela na naše koleje v březnu 2007. Dne 19. března 2007 došlo také ke slavnostnímu křtu na pražském hlavním nádraží. Moderátorem křtu byl herec Tomáš Hanák, známá tvář tohoto charitativního projektu. Přítomni byli dále představitelé Českých drah, České televize, RAILREKLAM a dalších společností. Lokomotiva měla původně nést reklamu dceřinné společnosti Českých drah RAILREKLAM, nakonec se však ČD a RAILREKLAM rozhodli tento nátěr věnovat výše zmíněnému projektu. Grafický návrh je dílem RAILREKLAM a na realizaci se ještě podílelo studio Konting. Nové barvy lokomotiva obdržela v OLPASu Krnov.
>>Více fotografií lokomotivy 363.084 <<
„Eurovka“ 363.086
Stroj 363.086 se stal prvním ze dvojice lokomotiv z DKV Plzeň, který obdržel červenožlutý nátěr Poštovní spořitelny. Stalo se tak v únoru 2006, v DPOV Přerov, PPO Olomouc a na realizaci nátěru se podílely společnosti Konting a RAILREKLAM. Autorem grafického ztvárnění byla agentura ARK Thomson. Vzhledem k tomu, že Poštovní spořitelna prodloužila po třech letech smlouvu jen na tři reklamní lokomotivy, byl lak na 363.086 odsouzen k přelakování. Skříň stroje našla nové využití až v květnu tohoto roku, kdy v olomoucké lakovně DPOV Přerov obdržela červený nátěr s reklamními polepy. Tuto novou reklamu si objednal ekonomický týdeník Euro, informovali jsme vás o tom i v jedné z našich aktualit. Nový nátěr byl na pražském hlavním nádraží slavnostně představen 2. června 2009. Na jeho návrhu se podílely agentury Euro RSCG a RAILREKLAM, na realizaci se opět podílelo studio Konting, polepy realizoval RAILREKLAM.
>>Více fotografií lokomotivy 363.086 <<
„Poštovka“ 363.127
Lokomotiva 363.127 se stala druhou z DKV Plzeň, která obdržela nátěr propagující Poštovní spořitelnu. V březnu 2006 se tak přidala do společnosti dalších pěti strojů v tomto nátěru, který se počtem realizovaných kusů stal prozatím největší reklamní zakázkou na elektrických lokomotivách Českých drah. Červenožlutý nátěr se charakteristickým čtyřlístkem dostala 363.127 v Olomouci o měsíc později, než její předchůdkyně 363.086, tedy v březnu roku 2006.
>>Více fotografií lokomotivy 363.127 <<
Kam na „ně“?
Pro výkony lokomotiv řady 363 má DKV Plzeň momentálně připraveny čtyři turnusové skupiny. TS 301 je určena pro pět lokomotiv, které se během turnusu vystřídají na rychlících mezi Prahou, Plzní a Planou u Mariánských lázní a dále na osobních vlacích na trati Plzeň – Zbiroh – Beroun. Osmidenní TS 303 zahrnuje rychlíky na trati Praha – Plzeň – Planá u M.L., Cheb – Ústí n.L. a Ústí n.L. – Praha. Dále pak spěšné vlaky z Ústí n.L. do Chomutova a osobní vlaky na trati Cheb – Klášterec n. Ohří – Chomutov – Most – Ústí n.L., Ústí n.L. – Roudnice n.L. Asi nejzajímavějším výkonem v této turnusové skupině je pár R 440/441 Excelsior.
Do jižních Čech se plzeňská esa podívají především ve dvanáctidenní turnusové skupině 304. Ta zahrnuje vlaky EC a R z Prahy do Českých Budějovic a z Prahy do Plzně a Plané u M.L. Dále zajišťuje vozbu spěšných vlaků na rameni Praha – Heřmaničky – Tábor – České Budějovice, osobních vlaků Plzeň – Zdice – Beroun, České Budějovice – Horusice – Veselí n.L. – Tábor – Benešov u Prahy – Praha. V této turnusové skupině je zahrnut také jediný vlak EC, který řada 363 z DKV Plzeň obstarává, a to EC 100/101 Jože Plečnik.
Potřeba jedné plzeňské „třišesttrojky“ je také v TS 305 na osobních vlacích na trati Plzeň – Rokycany – Zdice. Jak bylo již v tomto článku zmíněno, od GVD 2007/08 je zajíždění plzeňských es na východ od Prahy minulostí. A minulostí už je bohužel i pravidelné nasazení některé z plzeňských reklamek do čela prestižního Venice Simplon–Orient–Expressu, kde se postupně od roku 2005 všechny čtyři vystřídaly.
Text: Lukáš Procházka, Ondík; foto: autoři, Andrew33, Filipo, HANZ, Honzinus, Chary, Chotik, Johník, Miloš, Olda_K, TAURUS, Václav Růžek, Vítek Voráček; výkresy lokomotiv: © Konting, s.r.o., RAILREKLAM spol. s r. o.

Jinak moc hezká série článků.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
