Karlovy Vary - Karlovarský kraj vyhlásil dne 22.7.2005 v souladu se zákonem o krajích poptávkové řízení na provozovatele trati č. 149 Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně a vyhrála firma Viamont, a. s. Jenomže Viamont nestihl zažádat Správu železniční dopravní cesty o přidělení dopravní kapacity s ročním předstihem. Tu pro rok 2006 získaly České dráhy.
Protože kraj vyhlásil řízení na podzim, nestihl Viamont žádost podat v termínu. Tím došlo ke kolizi dvou zákonů. Jeden umožňuje krajům, aby si vybraly provozovatele, a druhý pak tuto volbu komplikuje a nahrává vítězi výběrového řízení. Karlovarský kraj už přitom se změnou provozovatele počítal a v tomto smyslu přijalo usnesení i zastupitelstvo kraje.
Karlovarský kraj se možná kvůli nejasnostem s provozování regionální železnice z Karlových Varů do Mariánských Lázní obrátí na Ústavní soud. Chtěl by od něj stanovisko k rozporům mezi zákonem o krajích a drážními normami. Kraj by mohl postupovat vůči Českým drahám velmi radikálně a na celém území nahradit železniční dopravu autobusy. Nechce ale údajně hnát spor až do krajních mezí. Proto bude na dráhy vyvíjet nátlak a patrně vyhlásí příští rok poptávková řízení na další regionální tratě.
Kraj požaduje po ČD detailní rozbory nákladovosti na jednotlivých tratích a na jednotlivé spoje, což technicky zatím nelze spočítat. I když hrozil, že pokud neobdrží přesný rozbor nákladovosti jednotlivých tratí, neposkytne příští rok Českým drahám dotaci, skutečnost je jiná. Dráhy peníze opět dostanou v přibližně stejné výši jako letos. Z celkové částky 285 mil. Kč na zajištění základní dopravní obslužnosti v Karlovarském kraji dostanou ČD asi 166 milionů korun a provozovatelé autobusových linek dostanou přes 119 milionů korun.
ČD se dne 24.11.2005 na tiskové konferenci v Karlových Varech zavázali, že v polovině roku 2006 nasadí přednostně na trať Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně 3 nové nízkopodlažní motorové jednotky Regionova. Zároveň tím zhodnotí nabízené služby a komfort cestování a bude těžší pro soukromou společnost Viamont, a. s. se s touto novinkou při opětovném obhajování vypořádat. S nasazením jednotek REGIONOVA nejen na tuto trať v kraji budou spokojeni nejen cestující, ale i radní.
Společnost Viamont na této trati bude provozovat od 11.12.2005 pouze jeden pár vlaků v sobotu. Jedná se o vlak č. 17009 (Zwickau) – Kraslice – Karlovy Vary dolní nádraží – Mariánské Lázně a vlak č. 17030 Mariánské Lázně – Karlovy Vary dolní nádraží – Kraslice – (Zwickau). Na tyto spoje budou nasazeny nízkopodlažní motorové vozy Regiosprinter soukromé společnosti Vogtlandbahn GmbH z roku 1996, které do Karlových Varů již zajíždějí v rámci systému EgroNet.
Související články:
5.10.2005 - Jednotka řady 814-914 ČD představena
Fotografie z prezentace nové částečně nízkopodlažní regionální motorové jednotky řady 814 - 914 Regionova v Karlových Varech dolním nádraží s předváděcí jízdou do Ostrova nad Ohří a zpět (foto - Martin Nožička) :



2)není třeba přesvědčovat poslance, o znovupodepsání smlouvy s čd na provozování dc se již zajímá antimonopolní úřad
ad bram: uznávám, že leckdy použiji poněkud drsnější výrazy, vycházející z hrůzy současného stavu naší železnice, ale v posledním vtipu o estébácích není nic vulgárního, pouze čistá pravda
Vyhnat "bandu" z nábřeží je poněkud problém, protože ČD jsou ze zákona provozovatelem dráhy. To je realita, se kterou se musíte smířit, pokud nepřesvědčíte 101 poslance, který bude ochoten odhlasovat změnu …
ad Filip Kuliš :
mohl byste být tak neobyčejně laskav, a definovat podle jakého zákona se poptávkové řízení konalo.
Termín "poptávkové řízení" se v platném právním řádu vyskytuje v sedmi právních předpisech, žádný z nich se však netýká této problematiky.
"Tzv. poptávkové řízení" (slangový výraz) se uskutečňuje podle zákona o zadávání veřejných zakázek;
ad JR :
patrně nemáte povědomost o tom, jak probíhá konstrukce želeničního jízdního řádu. Pokud musí provozovatel "osobní" drážní dopravy podle zákona předložit návrh jízdního řádu osobní dopravy k vyjádření připomínek "kraji" 6 měsíců před zahájením platnosti (jinak ho čekají sankce), tak nemůže být jednoměsíční lhůta. O kapacitu dráhy se musí žádat rok předem, protože se musí zkoordinovat mezistátní dálková doprava, která se konstruuje jako první, pak se dělá vnitrostátní dálková doprava, následují regionální spoje, musíte to zkoordinovat na přípoje, pracovat s kapacitou staničních kolejí atd. atd., zahrnout nákladní dopravu.
Tak jak si to představujete a patrně i KV kraj, můžete organizovat autobusovou dopravu, kde nemáte tzv. provozní intervaly, které limitují propustnost železniční trati a fakticky kapacitu dráhy. Dva autobusy mohou jet za sebou v odstupu bezpečné vzdálenost cca 60 metrů, což na kolejích jaksi nejde. V letecké dopravě se na přidělení stojánky v rámci kapacity letiště čeká i několik let, dokud někdo nevypadne "ze hry".
ad WEB : je věcí soutěžícího dopravce, aby nasadil takové kolejové vozidlo, které je schopno "sjet" jízdní doby uvedené v "krajském" jízdním řádu.
Je–li schopen "kraj" sestavit jízdní řád, v němž se přijede 5 minut po odjezdu "přípojného" vlaku, pak je to důkaz "odpovědnosti" kraje k občanům. Lze si to ovšem vyložit i jinak …
ad Rail-2005 : metodika vykazování prokazatelné ztráty je stanovena právním předpisem – vyhláška č. 36/2001 Sb., nikoli libovůlí ČD.
Vyhlášku si nevymyslely ČD, platí pro všechny dopravce.




A je pravda, co píše ff, jen by si měl odpustit vulgarismy. Rozumný postup ze strany ČD by byl, kdyby přenechaly kapacitu trati ML - KV Viamontu. Takto si opravdu vytvářejí přitěžující okolnosti pro prohru ve výběrových řízeních, ačkoliv právo je v současné době na jejich straně. Měly by si uvědomit, že cena není jediným faktorem hovořící pro vítězství ve výběrovém řízení. Narážím na jejich prohlášení, že by byly schopné provozovat trať ML - KV o třetinu levněji než Viamont.


p.s.: víte která firma má nejvíc bolševiků, milicionářů a estébáků na m2 ?






Kraj si nemůže dost dobře hamounit trasy JŘ, když neví jaká vozidla vyhrají VŘ (to se nám to rýmuje) :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
