Baku — Prosinec letošního roku znamená revoluci v železniční dopravě pro mnoho zemí. Zatímco Německo zahájí provoz na nové trati ve středním Německu a kapacitní řecká Desira dosáhnou na příměstských linkách svého jižního cíle v přístavu Pireas, na pomezí Turecka a Gruzie dojde ke zprovoznění dlouho očekávané železniční tratě, spojující města Kars, Tbilisi a Baku. Slavnostní inaugurační nákladní vlak byl vypraven 30. října z ázerbájdžánského přístavu Baku. Rozsáhlý projekt si vynutily poměry v oblasti mezi Kaspickým a Černým mořem, kdy železniční trať, vedoucí z Turecka přes Arménii, byla uzavřena v roce 1993 a pro spojení přístavu Baku bylo nutné vybudovat novou trať, obcházející Arménii přes území Gruzie.
V roce 2008 byla zahájena realizace tohoto 826 kilometrů dlouhého a náročného projektu, jehož součástí je výstavba 105 km dlouhé tratě z tureckého města Kars na gruzínskou hranici do města Akhalkalaki, z čehož přes 4 kilometry tvoří tunel poblíž gruzínské hranice. Zde bylo vybudováno překladiště a trať se mění z normálněrozchodné tratě (1435 mm) na širokorozchodnou (1520 mm). Širokorozchodný úsek z Akhalkalaki do města Marabda poblíž Tbilisi, který byl dlouhodobě nevyužíván, prošel rekonstrukcí. Rekonstruována byla i hlavní trať Tbilisi – Baku.
Tento klíčový projekt, spojující Evropu a Turecko s Kaspickým mořem, měl být původně dokončen již v roce 2010, avšak kvůli zpoždění bude pravidelný provoz zahájen až v jízdním řádu 2018, tedy od prosince letošního roku. Trať umožní dodávku zboží z Číny do Evropy za 15 dnů a počítá se, že současná kapacita 6,5 milionů tun nákladu a 1 milion cestujících ročně bude v roce 2034 navýšena na 17 milionů tun zboží a 3 miliony cestujících za rok. Ázerbájdžánské železnice si pro provoz osobních vlaků nechaly vyrobit u firmy Stadler celkem 20 lůžkových vozů řady WLA s měnitelným rozchodem, určených pro dálkové vlaky na této nové trati. Jak však bude vypadat jízdní řád osobní dopravy prozatím není známo. Ankaru a Kars dnes spojuje přímý noční spoj Doğu Express, nabízející překrásné scenérie při výhledu z okna, avšak zda bude někdy vlak z východního Turecka či přímo Ázerbájdžánu veden až do Istanbulu, je zatím ve hvězdách.
Zdroj: Railway Gazette; Seat61
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.