Dunajská Streda — Od úterý do čtvrtka předvádí český dopravce RegioJet na Slovensku dieselovou jednotku Talent, které plánuje od března 2012 nasadit na vysoutěženou linku Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Jednotkou řady 643 Talent se můžete od 26. do 28. dubna svézt za jednosměrné akviziční jízdné 50 centů. V úterý odvezl stroj 643.860 první spoj s VIP hosty, z nichž zmiňme například ministra dopravy SR Jána Figeľa, z Bratislavy do Dunajské Stredy a zpět. Do čtvrtka můžete využít některých z veřejných spojů: dnes 12.41 z Komárna do Bratislavy, 15.08 či 18.40 z Bratislavy do Dunajské Stredy, popř. 17.05 v opačném směru; ve čtvrtek 6.12 z Dunajské Stredy do Bratislavy a pak do Komárna v 7.53 a zpět v 12.41, viz web dopravce.
Jednotku v bílé barvě, která dočasně získala loga společnosti RegioJet, provozuje v současnosti německý dopravce Eurobahn ze skupiny Keolis na linkách RB 71 Bielefeld – Bünde – Rahden a RB 73 Bielefeld – Lemgo v německé spolkové zemi Severní Porýní–Vestfálsko. Vozidlo je však registrováno na společnost Prignitzer Eisenbahn–Gesellschaft (PEG), patřící pod skupinu Netinera, německou dceřinnou společnost Italských státních drah (FS), která vznikla za účelem převzetí německé části Arriva od konzernu DB. Devět podobných jednotek starých asi pět let si RegioJet na svůj devítiletý provoz dotované linky pronajme na operativní leasing, možná i tu, kterou na Slovensku tento týden předvádí. Do nového působiště v Bratislavě je převeze začátkem roku 2012.
Zatímco české kraje RegioJet v minulých letech souhlasně odmítaly, na Slovensku plánuje rozšíření svých projektů. Ačkoliv o vozech pro dálkové spoje není nic známo, v létě můžeme očekávat start vlaků InterCity na trase Praha – Ostrava – Žilina. Od 4. března 2012 přibude linka Bratislava – Komárno získaná v rámci veřejné soutěže MDVRR SR vypsané předcházejícím ministrem dopravy Lubomírem Vážným pouze za účelem přímého zadání výkonů ZSSK a získání dotací z Operačního programu doprava (OPD). Pro další roky se ale RegioJet poohlíží i po relaci Bratislava – Žilina – Košice. Minimálně regionální výkony mají přejít pod slovenskou divizi RegioJetu, jakmile se stane certifikovaným dopravcem. Lze očekávat, že RegioJet se zúčastní i dalšího výběrového řízení na regionální dopravu na Slovensku; výzva k němu byla ve věstníku TED zveřejněna koncem prosince minulého roku.
Obchodní ředitel českého RegioJetu Jiří Schmidt pro ČTK potvrdil, že podobné testovací jízdy se uskuteční začátkem roku 2012, jakmile bude mít společnost k dispozici objednané Talenty.
Zdroje: RegioJet, MDVRR SR, ŽelPage, iDnes, ČTK/Finanční noviny, ERA, Eurobahn (Wikipedia); foto: MDVRR SR, Marián Rajnoha


Opakujem tá "úspora" nie je žiadna "spása", ale len logický dôsledok toho, že marginálne náklady na vlkm nerastú konštantne, ale nepriamo úmerne. Práve preto, ak dnešný GVD na 131 mal voziť RJ, tak náklady by neboli 5,8 € ale možno 9 € na vlkm. Preto tvrdím, že ZSSK by pri podobnom kroku - prudké zvýšenie počtu vlakov mohla ušetriť na vlkm cca 30 % nákladov (a dostať sa tak na úroveň ČD). Lenže zahmlené videnie, ktoré prebíja tá "akože úspora" ja oči neotvorím.
Presne na tomto probléme dôjde o chvíľu aj v CZ k vytriezveniu od myšlienky, že liberalizácia dopravy spasí kultúru cestovania pri rovnakých cenách. No nespasí (väčšinou), lebo odpisovať nové vozidlo a 30 ročný odpísaný črep je nebe a dudy. A aby niekto potom nebol prekvapený, že podmienka zvýšenia kvality je možná len za vyššiu cenu aká sa dnes platí ČD (viď črepovoz ČD za 4,5 €/vlkm a moderný štandard RJ za 5,8 €/vlkm).
Záver k SVK - cieľom MD by nemalo byť šaškovanie s tým, že RJ je spása a ušetrí ťažké prachy, ale zvyšovanie produktivity GVD, ktorý dotuje (tj. zavádzanie taktu a min. prestojov vozidiel a personálu). Snažte sa to pochopiť a nie sa nechať opíjať rohlíkom.
Radiožurnál. Předpokládám, že v archívu to mít budou.
Jak píše pepas87.
(Ano, uznávám, že je to tu trochu OT a za formu zasloužím mínusy, ale možná ne tak moc OT, bratia. A pro upřesnění, má se jednat o jeho české vyjetí.)
S tím rozhodně nesouhlasím, naopak Veolii považuji za vcelku kvalitního dopravce. Kvalitní vozový park a jízdné nepatří k nejdražším, takže ode mě palec nahoru.
Onedlho tak dopadneme aj bez toho.
Ja nemám rád, keď sa povie A a nepovie sa B. Preto som už alergický na vyjadrenie, že RJ dostane o 60 %, pretože to vyznieva, že dostane o 60 % viac za rovnaký objem výkonov, ako má teraz ZSSK. Či je navýšenie dobré, alebo nie, to už nechám na každého posúdení.
Demagógiu si vyprosím, pretože mňa tu na rozdiel o niekoho iného nikto opíjať rožkom o skvelých službách za nižšiu cenu nemusí a v konečnom dôsledku vedzte, že keby sa podobnou spásou reorganizovala celá ZoDS, tak na Slovensku by jazdili vlaky na východ maximálne po BB a ZA (lebo limit 30 mil. vlkm a spása s 1h taktom "úspornými" talentmi)...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
