Praha — Dlouhé čekání nakonec přineslo ovoce. Kdo se, podobně jako autor tohoto textu, koncem minulého století zamiloval do simulátoru Gordikon, dostal k Vánocům 2009 krásný dárek. Přesně na Štědrý den totiž vyšla nová verze legendárního programu, a to po neuvěřitelných osmi letech! Kromě podpory operačního systému Microsoft Windows čeká na fanoušky přepracovaná mapa, zohledňující stav bohumínského nádraží po rekonstrukci, a řada dalších příjemných novinek.
Vyšlapávání cestiček
Výpravčí Jan Konrád se věnuje systematickému vývoji vlastního, dokonale propracovaného systému železničních simulátorů již od devadesátých let a v tomto oboru je u nás průkopníkem. Jeho první obecně známé dílo – Gordikon – se stalo nejen pravzorem pro řadu jiných simulátorů, ale zřejmě i pro oficiální JOP, používáné u nově zaváděných zabezpečovacích zařízení SŽDC. Po úspěchu Gordikonu autor vyvinul i sérii pěti simulátorů Multikon/Multi–X s jednotným ovládacím rozhraním, v nichž ztvárnil skutečné i fiktivní tratě a železniční uzly. Velice zajímavé je zejména kvalitní zpracování brněnského uzlu a jeho srovnání s výborným simulátorem Brnosim od jiného autora, který pojal shodný námět podobně, přesto však poněkud jinak. Nás, kteří rádi řídíme virtuální železnici, může dvojnásob těšit, že se v poslední době se svým „konkurentem“ pan Konrád střídá v uvádění nových verzí na Ježíška.
Co nového v Bohumíně?
Od dob verzí 3.xx lze simulátory bez problémů spouštět i v prostředí Windows, což se ale netýkalo prapůvodního Gordikonu, který tak byl uživatelům novějších verzí operačního systému od Microsoftu dostupný pouze s použitím emulátoru Dosbox. To se změnilo právě na letošní Štědrý den, kdy se všech šest simulátorů dostalo do verze 3.19, jež je nejen „Windows–compatible“, ale též se všemi možnostmi a volbami, které autor za léta vývoje série Multikon/Multi-X vytvořil. Nyní je tedy možné ukládat vlakové cesty do zásobníku, vytvářet vlastní grafikony, ovládat přejezdy a výluky, měnit rychlost vlaku na trati (důležité pro hodnocení přesnosti jízdy – sankcionovány jsou nejen zpoždění, ale i náskoky) a předávat kontrolu nad částmi kolejiště. Zcela nová je mapa, zohledňující aktuální situaci po „koridorizaci“, respektující levostranný provoz na dvoukolejce do Ostravy a obsahující mnoho novinek, zejména nových vleček a servisních míst, Odstavné a Vjezdové nádraží, Vrbici, halu provozního ošetření a především svážný pahrbek.
Podstatně se rozšířily možnosti variantních a řetězených vlakových a posunových cest, přibyla řada odstavných kolejí a seřaďovacích návěstidel, a také druhů vlaků. Uživatelé starého Gordikonu přivítají vlaky s mimořádnou zásilkou a hlavu si budou lámat nad podstatně rozšířeným a zpřísněným systémem přepřahů. Novinek je zkrátka tolik, že se zrodil prakticky nový simulátor a ani značně pokročilí hráči Gordikonu 2.13, mezi něž se autor textu skromně počítá, nejsou ušetřeni počátečních zmatků a učení. Autor totiž v zájmu vysoké zajímavosti sice přepracoval kolejové schéma do dnešní podoby, avšak nereflektoval současný dramatický útlum nákladního provozu a vlakotvorby, díky čemuž se počáteční fáze zasvěcování podobají spíše nekonečnému zmatku. O skvělou zábavu – kvalitativně mnohem vyšší, než dříve – je postaráno bezvadně!
Brzy se dozvíte více
Považujte tento text zároveň za pozvánku k seriálu textů o železničních simulátorech, které připravuje kolega Lukáš Procházka (Walker) a jimiž bychom rádi splatili dluh vůči druhdy základní oblasti našeho zájmu, v poslední době poněkud přehlížené.
Zdroj: Autorův domovský web
zirecek:
Problém se zvukem - na Windows 7 mi funguje nastavit na Gordikon.exe režim kompatibility s Windows 98 a zatrhnout volbu "Spustit jako správce". Vista by měla být to samé.
Bez zvuku to moc dobře nejde.
04.01.2010 (15:07)
Pánové od AŽD by měli chodit k panu Konrádovi na školení.Jako 1.lekci by jim měl dát přednášku o zastaralosti DOSáckého kurzoru.
hmmm mužeš mi vysvětlit kde je problém? Co třeba poslat na školení spíše někoho od dráhy, když si dráha klade požadavek jak má daný kurzor vypadat.
A rozhodně souhlasím s podobou jakou má v ZTP JOP ... má to smysl a důvod, ale to asi nevysvětlím.
Je hezké že autor přisuzuje autorovi simulátoru i zásluhy na JOP, ale tuším že skutečná JOP se odvíjí od zařízení AŽD88, ikdyž určitě je možné že nějaký prvek mohl být inspiraci.
Ale i tak souhlasím že je to nemírně přínosná práce pro nás všechny co si těmito simulátory krátíme volný čas :-)
Také ukončení programu Gordikon mi hodí černou obrazovku + se začne spouštět automaticky hned znovu program s chybami.
Jinak se tím prokousávám s úsměvem a řídím jak drak, :-).
Ten vyšel ale taky...
Chtělo by to přečíst návod...
Na BVJ máš mašinu *Z2 (červený pruh na tom BVJ, stačí si dát na kolej F2). Na soupravách, co ti přijely, musíš poslat loko tam, kde se žádá a ze směru od Dětmarovic najet s tou *Z2. Podle toho na jaké si koleji klikneš pravým na dané pomocné stavědlo a dáš PSP nebo tak nějak. Potom začne posun. Potom dáš zase pravý a zase to PSP se mi zdá. Jde posunovat až po uvedeném čase, který tam máš daný. Když už tam není, tak můžeš posunovat hned.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.