Praha - Bezmála rok uběhl od homologace lokomotiv řady ER20 (řada 2016 ÖBB), známějších jako Herkules, pro provoz na českých kolejích. Na vážnější nasazení ale stále čekaly a krom několika zvláštních vlaků pro německé turisty vezla tato řada jen osobní vozy do opraven v Českých Velenicích. To bylo léto 2007. S nákladem však vyjel Herkules na české koleje až letos 3. července.
Pro svůj zkušební kontejnerový vlak mezi terminály v Praze-Uhříněvsi a slovenskou Dunajskou Stredou si společnost RailTrans vybrala lokomotivu ER 20-013 společnosti MRCE Dispolok. Tuto lokomotivu má pronajatou společnost IGE Bahntouristik. "Od ledna 2008 si IGE pronajalo ještě jednu lokomotivu tohoto typu a IGE tedy nabídla společnosti RailTrans možnost využívání této původní lokomotivy," řekl ŽelPage jednatel RailTransu Petr Šimral. "Při jednání se společností Metrans jsme nabídli zkušební vlak. Navržena byla relace Praha Uhříněves - Dunajská Streda a zpět a domluvena zátěž 1400 tun," dodal Šimral.
V soupravě byla pro jistotu zařazena i další vypůjčená německá lokomotiva 202 269 (východoněmecká řada V100). V ČR totiž s lokomotivou RE 20 na těžkém nákladním vlaku nebyly zkušenosti a příprava jízdy proběhla pouze na základě zátěžových tabulek. Výkony Herkula nakonec očekávání nezklamaly, naopak.
"Vlak o hmotnosti 1450 tun a délce 650 metrů dokázal jet na rovině rychlostí 100 km/h a i v kritickém stoupání mezi Ústím nad Orlicí a Opatovem či Devínskou Novou Vsí a Bratislavou Lamač neklesla rychlost pod 46 km/h, což bylo o 8 km rychleji než vypočtená hodnota," přiblížil Šimral. Možné ale je i to, že případné opakování kontejnerových vlaků RailTransu už bude v režii jiných lokomotiv.
Stroje řady ER 20 (ÖBB 2016, výrobce Siemens) patří k nejmodernějším dieselovým lokomotivám v Evropě. Jedná se o čtyřnápravové lokomotivy s elektrickým přenosem výkonu. Svou maximální rychlostí 140 km/h a výkonem 2000 kW jsou použitelné jak v osobní, tak i nákladní dopravě. Díky modernímu řídícímu systému je samozřejmostí možnost spojit lokomotivy do vícečlenného řízení, stejně jako možnost ovládání z řídicího vozu. Asi největší zastoupení mají u rakouských ÖBB, kterým bylo v letech 2002-04 dodáno 100 kusů těchto lokomotiv. Donedávna jsme se s nimi mohli setkat na vlacích Znojmo-Vídeň. V současné době pravidelně zajíždějí do Bratislavy na vlacích REx Vídeň-Marchegg-Bratislava. Ze soukromých dopravců jmenujme například společnost LTE, která s těmito lokomotivami zajíždí do slovenského Žiaru nad Hronom v čele ucelených nákladních vlaků.
Zdroj: vlastní pozorování, Petr Šimral. Text: JTB, Nick.
Autoři fotografií: Vítek_V, Jik, Josef Petrák, Jan Flieger, Milan Vojtek, Láďa Minaříková
Pro technicko ekonomické účely se proto používá ukazatel měrná spotřeba na 1 000 tunokilometrů. Ta vychází přibližně na hodnotě 25 kWh / 1 000 tkm v nákladní dopravě, v osobní dopravě se pak používá navýšení koeficientem cca 1,4, který zahrnuje spotřebu elektrické energie na topení souprav. K těmto hodnotám se došlo tak, že se změřila elektrická energie odebraná na výstupních svorkách napájecího zařízení a podělilo se to objemem přepravy. Správnost těchto hodnot byla potvrzena jak teoretickými výpočty, tak použitím speciálního měřicího vozu.
Jakým způsobem se provádí úhrada spotřebovabné elektrické energie nevím, ale DKV to neplatí.
pekař : nepochybně jsou komodity, které jsou lépe přepravitelné kamionem, např. mlého ke zpracovateli, ale vozit benzin, kyselinu dusičnou, chlór, plastikové lahve s nápoji či uhlí po dálnici z jednoho konce státu na druhý kamionem je dost pochybné. Zejména dávat víkendovou výjimku na přepravu "zkazitelných potravin" kamionu vezoucímu plastikové láhve s několikaměsíční trvanlivostí obsahu je postavené na hlavu (viz minulý víkend, kdy se takový kamion převrátil a několik hodin blokoval dálnici).
..ano ten komentář pod fotkou dvojičky OKD-D na ústecké trati jsem adresoval TAKY(!) Tobě...ale šlo mi víc o upřesnění informace o co vlastně - pokud se to tak dá říci - na té fotce šlo. Kalkulaci jsem žádnou nepsal, ani bych ji neudělal, nemám správné podklady.
Jediné, čím jsem si byl jist a za čím si stojím, že určitě si kladenská teplárna (ECK) nebude nechat vnucovat OKD-D jako dopravce, pokud dostane od ČD (ČD-C) lepší cenu. Vlaky OKD vozí i ČD-C, můj spolužák vozí uhlí z Polska do všech možných států i ČR a využívá ČD-C, ačkoliv je z Ostravska. Dneska by to - teoreticky - mohlo vozit třeba UNIDO, Viamont....problém je norma - T4 2400t (jak jsem psal, jede to na 4 kotle).
Pokud se vrátím k tématu - Herkules na SŽDC, neznám sice přesně normy pro ER20, ale jen tak z nástřelu bych to viděl na 2x ER20 z Kralup......
Číslo vlaku, které jsem v poznámce zmiňoval, jsem koneckonců vyhledal v pomůcce "Plán řadění nákladních vlaků smluvních dopravců", vydalo GŘ Českých drah, odbor O-11....velmi dobře vědí, kdo co čím kudy vozí....
primarni energie, jeji dostupnost a cena jako vstup dnes jen cenovy, prenosove (dopravni) a strojni zarizeni na premenu energie na mechanickou (kolo se otoci) jako fixni naklad. Jen vlastnosti (dovednost, vyspelost reseni) toho strojniho zarizeni (vcetne elektro) je o ucinnosti. Elektrika je dnes za cenu "stredoevropskou" dle viditelne ruky trhu, protoze u nas je (zatim) dostupnejsi, ale nelze ji exportovat za ceny vyssi, nez pro domo. Paradox: "ekologicky" diesel nema prirazku, masina s odporovou nema prirazku ... to je podnet spise pro SEI.
A konkurence? Par let jsem doufam uspesne provozoval pro zahranicniho investora elektrarnu s prodejem elektriny nad 1TWh rocne v dobe, kdy CEZ jeste elektriku dodaval. A meli jsme konkurencni prodejni cenu (tj. nizsi) a lepsi merne vysledky. Hlavne nizsi rezijni naklady a to setsakra hodne. Taky jsme prodavali teplo. A vite co nejvic vadilo? Ze za produkt plati nasi lide a dividenda jde cizakum.... Tak se energetika zase (temer) sjednotila a je to. Cena roste a pakuje se stat.
Proc to pisu? Jde o ty rezijni naklady. CD, jako (i) obsluzna organizace pro rizeni a provadeni provozu SZDC si s tim hlavu lamat moc nemusi...
Sorry za castecny off topic. Ja jsem fanda parnich masin a budoucnost vidim spise v cizackych Herkulech a Taurusech, nez omlazovacich kurach (krasnych) veteranu z dilen nasich otcu.
Kde ma OKD silny monopol? Vzdyt jen diky OKD se plno veci vozi vlakem a ne kamiony, cili ekologicky prinos je nezanedbatelny, porad je lepsi soukroma loko splnujici prisne emise, nez stovky kamionu, na ktere tady vsichni tak strasne nadavaji, a pritom by bez nich nemeli co zrat ani na cem nadavat, rohliky ani klavesnici Vam ten vlak fakt nepriveze, CD ani OKDD :)
Proc by mu elektrarny platily 1,5x vice nez cargu? Precti si to po sobe jeste jednou a mozna zjistit jak velkou jsi napsal blbost. Ty elektrarny si objednavaji ty OKDD protoze je prave levnejsi nez cargo, presto, ze to taha v dieselu atd atd.. OKDD jaksi nezamestnava stovky lidi, jejichz nejvetsim pracovnim pracovnim vypetim je zajet jednou rocne do prahy a zarehtat rehtackama proti zastavovani zadluzovani...
A par ucelenymi vlaky vydelava OKDD miliardy?
Koukam, ze se na foru objevil dalsi ekonomicky guru:)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.