..: Zanikají další švýcarské železniční společnosti :..

RhBŠvýcarsko - Pro mnohé české “dopravní odborníky” včetně několika ministrů dopravy, jsou švýcarské železnice vzorem – ale jen z hlediska existence mnoha železničních společností působících na dopravním trhu. Tento trend by se, nejen podle nich, ale i podle teoretiků různých “liberálních” ekonomických institutů měl uplatnit i v Česku. Je patrné, že všichni tito rádoby “železniční odborníci” patrně v životě švýcarské železnice jinak, než z propagačních materiálů nepoznali.

Pomineme–li základní skutečnost, že švýcarské železniční společnosti si na dopravním trhu NEKONKURUJÍ, což je základní rozpor s ideologií prosazovanou “českými odborníky”, tak za posledních 10 let zaniklo z ekonomických důvodů mnoho železničních společností.

Zánik železniční společnosti ve Švýcarsku není ovšem provázen zánikem trati a zastavením provozu. Prakticky jedinou železniční společností, která skutečně ve Švýcarsku ZKRACHOVALA byla společnost Mittelthurgau-Bahn působící v oblasti kantonu Thurgau, resp. Bodamského jezera. Ta od roku 1997 začala expandovat přebíráním některých tratí od spolkových drah SBB, resp. zajišťovala provoz na některých tratích v Německu. Finanční zatížení způsobené zejména investicemi do nových kolejových vozidel však společnost neunesla. 15. prosince 2002 proto společnost vyhlásila z důvodu velkého předlužení (120 milionů Sfr) vyhlásila „bankrot“ a zastavila činnost. Cestující ovšem nic nepoznali, protože provoz okamžitě převzaly spolkové dráhy SBB, takže doprava se na příslušných tratích vůbec nezastavila.

Bylo to možné z řady důvodů. Jednak téměř unifikovaný park kolejových vozidel, shodné provozní předpisy, jednotný tarifní systém, vybavení všech průvodčích a revizorů shodnými přenosnými osobními pokladnami. Místo společnosti MThB dnes působí na dopravním trhu nově založená dceřinná společnost SBB Thurbo, která převzala kolejová vozidla zaniklé MThB.

Zánik ostatních železničních společností byl ve znamení plánovaných a dlouhodobě připravovaných fúzí podložených podrobnými ekonomickými rozbory. Velkou fúzí bylo spojení společností BT a SOB, nástupnickou společností je SOB. V oblasti úzkorozchodných železnic se spojily turisticky atraktivní FO (Furka-Oberalp) se společností BVZ (Brig–Visp–Zermatt) v novou společnost MGB (Matterhorn–Gotthard Bahn).

K 1.1.2005 se sloučila dceřinná společnost SBB–Brünigbahn se společnost LSE (Luzern–Stans– Engelberg) a vznikla nová společnost ZB (Zentralbahn). Všechny fúze mají společný základ.

Na prvním místě je ekonomika, na druhém zlepšení služeb, na třetím lepší jednání s kantony.

Důvody fúzí jsou podobné - běžná provozní spolupráce dosáhla vrcholu. Jednotný tarifní systém, v podstatě shodný vozidlový park, možnost zlepšení využívání vozidel při provozním nasazení, společná údržba, přesněji řečeno převedení údržby do jednoho místa, úspora pracovníků - shrnuto do jednoho slova sloučení se projeví synergetickými efekty, to všechno jsou důvody k fúzi.

Zajímavá fúze proběhla v kantonu Fribourg. Železniční společnost GFM, která v tomto kantonu zajišťovala většinu veřejné linkové (autobusové) dopravy – společnost GFM byla po švýcarské poště největším autobusovým dopravcem – se sloučila s podnikem provozujícím v „kantonálním“ městě Fribourg městskou dopravu. Sloučená dopravní společnost nese název, který používal podnik městské dopravy – Transports publics fribourgeois (TPF). V kantonu Vaud vystupují “z marketinkového hlediska” úzkorozchodné železniční trati vycházející ze stanic Aigle a Bex pod “historickými” názvy původních železničních společností, ve skutečnosti jsou však sdruženy pod jedním provozovatelem. Podobný osud potkal několik železničních trati a lanovek v oblasti Montreaux a Vevey provozovaných “drobnými” společnostmi, které skončily pod “křídly” společnosti MOB.

První července 2006 zmizely ze železniční mapy tři švýcarské železniční společnosti. Prvního ledna 2007 zmizí další. V oblasti kantonů St. Gallen, Appenzell-Ausserhoden a Appenzell-Innerhoden došlo ke sloučení společnosti AB (Appenzeller Bahnen AG) se sídlem v Herisau se společnostmi TB (Trogenerbahn) St. Gallen – Trogen, společností RHB (Rorschach – Heiden Bahn) a společností RhW (Rheineck – Walzenhausen). Tyto společnosti působí od července pod značkou AB. Paradoxem je, že nově připojené společnosti, přesněji řečeno “jejich” tratě netvoří s tratěmi společnosti AB uzavřený celek. Kolejiště společností AB a TB je sice na “místním nádraží” v St. Gallen technicky propojeno, avšak kolejová vozidla společnosti TB nemohou být použita na stávající trati společnosti AB vycházející ze St. Gallen neboť nejsou uzpůsobena k provozu na ozubnicové trati.

Trať “zaniklé” společnosti RHB je normálně rozchodná a ve stanici Rohrschach navazuje na trať po níž jezdí vlaky společností SBB a Thurbo. A konečně trať zaniklé společnost RhW je úzkorozchodná, ozubnicová s jedním elektrickým vozem jezdícím na trase Rheineck - Walzenhausen opět bez možnosti napojení na ostatní trati AB.

A k prvnímu lednu příštího roku dojde ke sloučení dvou “hráčů” na regionálním dopravním trhu. Koncem června bylo rozhodnuto o sloučení společností BLS a RM. Akcionáři společnosti BLS (Bern – Lötschberg – Simplon) souhlasili se sloučením se společnosti RM (Regionalverkehr Mitteland), která zajišťuje regionální dopravu ve “středním Švýcarsku”. Podle švýcarského tisku s fúzí souhlasilo cca 6,2 milionu držitelů akcionářských práv, proti sloučení se vyslovily cca 0,2 miliony držitelů.

O možném sloučení obou společností zajišťujících regionální dopravu se uvažovalo delší dobu. Podle informací v tisku přinese sloučení cca 10 milionů Sfr ročně (v přepočtu cca 190 milionů Kč).

Společnost BLS opustila před několika lety “trh dálkové dopravy” včetně své mateřské trati Bern – Brig. Dálkovou dopravy přenechala spolkovým dráhám SBB (včetně předání příslušných vozidel) a od SBB převzala na řadě tratí regionální dopravu, včetně převzetí vozidel. Společnost BLS převzala od SBB i celé tratě – řečeno terminologií českého zákona o dráhách “provozování dráhy”. Jedná se např. o trať Bern – Langnau – Luzern. V půlhodinovém intervalu na území kantonu Bern jezdí vlaky systému “S–Bahn Bern”, na úseku trati ležícím na území kantonu Luzern provozují vlaky systému “S–Bahn Luzern” SBB. Společnost BLS na této trati zajišťuje v hodinovém intervalu vlaky kategorie “RegionalExpres”, což odpovídá české kategorii “spěšný vlak”.

Na vlacích RE jezdí ucelené soupravy s řídícím vozem, převzaté od SBB. Ačkoli se jedná o vozidla dodaná v letech 1972 - 1975, po rekonstrukci a modernizaci tato souprava nabízí cestujícím nejméně o jeden řád větší pohodlí a komfort než “luxusní” jednotka ČD řady 680 “Pendolino”. Není jistě bez zajímavosti, že tyto “staré” soupravy jezdí v procentním i absolutním vyjádření mnohem více obsazeny než český “luxusní” vlak …

Vozbu zajišťují moderní lokomotivy BLS řady 465 (analogie řady 460 SBB) nebo “staré” lokomotivy řady 420 (ex Re 4/4) rovněž převzaté od SBB v rámci výměny výkonů.

Pokud se jedná o společnost RM, ta vznikla v devadesátých letech minulého století sloučením řady malých železničních společností provozujících regionální dopravu ve “středním Švýcarsku”, zejména v kantonech Bern a Solothurn. Společnost RM rovněž provozuje některé autobusové linky, jimiž vhodně doplňuje železniční spojení.

Rovněž společnost BLS postupně v minulosti pohltila několik drobných železničních společností působících v kantonu Bern.

Čeští “dopravně-ekonomičtí odborníků”, představitele některých krajských samospráv nevyjímaje, požadují rozparcelování Českých drah a.s. na řadu dopravních společností, které si budou vzájemně konkurovat, či dokonce navrhují, aby provozovatelem dráhy a drážní dopravy byl kraj (který to prý bude umět lépe, levněji a k lepší spokojenosti cestujících – v případě autobusové dopravy se cestující po “privatizaci” a rozdrobení systému dočkali pravého opaku), Dopravní odborníci a ekonomové ve Švýcarsku (nezatížení naivními ideologickými politickými floskulemi) kde systém fungován železniční dopravy (kvalitu služeb pomíjím) je na mnohem vyšší technické a organizační úrovni než v Česku, tedy přesněji řečeno než jaké mají podmínky České dráhy prosazují na základě podrobných ekonomických analýz k dosažení snížení nákladů úplný opak, tj. slučování železničních nebo dopravních společností.

Foto: ZHM


Miroslav Zikmund | 4.7.2006 (7:50)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Švýcarsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
04.07.2006 (17:31)  
xAnri05: Strašení Anglií...které se nezakládá na pravdě ani z malého zlomečku. V roce 2004 využilo služeb všech železničních společností v UK dohromady nejvíce cestujících od roku 1947. Co by za takovýto "úpadek" dala železniční doprava v ČR...

Fixní náklady a určité režijní neefektivita jsou možná jedním ze záporů konkurenčního trhu, ale ten je bohatě vyvážen schopností oddělit racionální aktivity od zbytečných včetně soustředění se na potenciál.

Po letech studia ekonomie mi příjde dost únavné vysvětlovat tu někomu, že soukromé vlastnictví je nejlepší metodou k postarání se o něj...
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
04.07.2006 (16:30)  
Myslim, ze "rozdrobeni" Ceskych drah je z ekonomickoho hlediska nejvetsi blbost, jakou by mohl majoritni vlastnik a.s. (cili stat) udelat, a taky to predpokladam neudela. Tento zpusob "privatizace" vede, jak je znamo, k destrukci zeleznice a jeji funkce jako celku a k neumernemu narustu fixnich nakladu (duplicita zamestnancu apod.) Tento model byl zvolen, pokud se nepletu, v Anglii a vedl akorat k narustu zeleznicnich nehod a ubytku spoju (z duvodu uspor). Prirovnavat liberalizaci autobusove dopravy se zeleznici je ovsem take dost neprofesionalni a tvrdit, ze u nas provedeny zpusob privatizace CSAD nejak situaci pomohl moc nechapu. Nevsiml jsem si (a to rezijku nevlastnim :)), viz Slovensko, kde (C)SAD v podste zustalo a je to zhruba stejne. Nechat ovsem CD v tomto stavu je take bezesporu nerozumne, i kdyz se myslim trochu snazi. Nejlepsi model je, zda se, oddelit dopravce a zeleznicni infrastrukturu dokonale od sebe (coz u nas neplati), oddelit lokalni trate a nechat je spravovat zainteresovane obce (viz Zeleznice Desna), mozna take oddelit osobni a nakladni prepravu od sebe (vylouci se tak prelevani vynosu z nakladni dopravy a tim dumping v osobni doprave (coz CD bezne delaji, viz vyhrana vyberova rizeni)) a pustit na drahu konkurenci - zene vyvoj sluzeb dopredu. Navic pomuze prodat CD silnemu (zahranicnimu) partnerovi napr. DB, pokud by byl zajem.
04.07.2006 (15:51)  
Pan Zikmund patří v diskusích pod zdejšími články mezi nejmilitantnější zastánce unitárních ČD, aby ne, když u nich sám pracuje, že...

Každopádně by ale bylo jednoznačně lepší přenechat takovéto úvahy někomu v dopravní politice erudovanějšímu a bez nějakých osobních vazeb. Je to jako kdybych já coby zaměstnanec jedné strojírenské společnosti psal článek o tom, proč se v Německu tolik prosazují právě Desira...
04.07.2006 (15:01)  
No tak to je blabol:)) Ufff to snad nemysli vazne, porovnavat fuze spolecnosti s udrzovanim monopulu CD. Ano, take si myslim, ze neni nejvhodnejsi mit desitky malych provozovatelu zelznic, ale treba dva az tri vetsi a par regionalnich. Nicmene k tomu nedojdeme zakonzervovanim soucasneho stavu a brodelu v CD, napred musime vytvorit ony desitky malych konkurujicich si spolecnosti, aby z jejich boje vysly prave ti dva az tri silni, kteri se dokazou postarat jak o zakaznika, tak o sve zisky, ti pak prevezmou ci sfuzuji ty mensi, ci mene schopne. Priorzenym vyberem tak ziskame stav zfuzovani a velkych dopravcu, ale ne UMELE jak je tomu ted. To same se deje na autobusovem trhu a msylim, ze uz dnes jde videt, ze konkurence pomaha. Nikdy neni vse idealni a vzdy tu u na sbude prechodna doba, ktera nebude prijemna, ale bez ni se nas dopravni trh nepohne dal ku prospechu zakazniku.
registrovaný uživatel sersa  mail  
04.07.2006 (12:38)  
Podle me je ten clanek dosti zaujaty, nema tak prilisnou vypovedni hodnotu. Situace ve Svycarsku je skutecne diametralne odlisna od nas - vezmete si treba jen rozdil mezi soukromym dopravcem a statnim tam a u nas... Ve Svycarech se toto skutecne stira protoze tam ma i ten statni podnik snahu zakaznikovi nabidnout co nejlepsi sluzby - proto jsou soukrome spolecnosti v podstate to same jen v jinych barvach. U nas je to vsak jinak - viz treba Viamont - misto toho aby mleli o nejakem nadstandartu z prekozenkovanych 810 tak radeji pronajmou RS z Nemecka, zavedou nove spoje, rozsiri i sluzby na dalsi trate... Ceske drahy a snaha o zakaznika - to jsou v soucasne dobe dva skoro neslucitelne pojmy - na jedne strane vidime donebe vychvalovani 680 a 814 a na druhe realita v podobe prosezene kozenky a zachodu na ktery by se dalo napsat "na vlastni nebezpeci" v naproste vetsine vlaku.
04.07.2006 (12:31)  
Však i noví železniční dopravci v osobní dopravě nebudou vyloženě konkurencí - budou nabízet něco, co ČD dost špatně realizují - např. levný přímý spoj, prostě kvalita cestování na jiné úrovni jak cenové tak v pohodlí.
registrovaný uživatel gp 
04.07.2006 (11:51)  
Je lepší na gramatickou chybu upozornit v diskusi. Tím spíš, že webmaster o chybě ví, a nechá ji tam. Dále, efekt je synergický, nikoli synergetický.

Článek vyznívá jako obrana unitárních a státních Českých drah. Srovnání se Švýcarskem však kulhá. Železniční podnikání ve Švýcarsku má nepřerušenou tradici a vztahy mezi železnicí a zákazníky jsou pěstovány po mnoho let. V Čechách ale pro dopravní podniky není na prvním místě zákazník, nýbrž úředník, neboť peníze z veřejných zdrojů jsou mnohem levnější.

Zkušenosti z veřejné silniční dopravy ukazují, že konkurence na dopravním trhu je užitečná, a že rozdrobit monopolní ČSAD byl dobrý tah. Možná se snížila ekonomická efektivita, ale určitě razantně klesla možnost vydírání zákazníků. A to je v našem nedospělém prostředí důležité.

Souhlasím s autorem článku, že fúzování železničních společností je normální a pozitivní jev. Zánik státních Českých drah a jejich převzetí nějakou jinou, obchodně orientovanou železniční společností, by nám zcela jistě prospěla.
04.07.2006 (11:31)  
Takovy arogantni blabol (predevsim sledni odstavec) jsem uz dlouho necetl. Ze je se firmy slucuji, je snad v trznim prostredi uplne normalni. A Vas narek nad "rozdrobenim" autobusove dopravy - chtel byste se vratit k systemu CSAD? Predpokladam, ze jako rezista autobusem nejezdite, ale mohl byste si to nekdy zkusit, protoze autobusova doprava v CR funguje pomerne dobre.

Vas pamflet mi pripomina predlistopadove clanky v Rudasovi, ze na Zapade nemaji cukr nebo o spatnych podminkach pracujicich v zapadnich tovarnach atd. Nepredplacite take nahodou Halo noviny?

registrovaný uživatel konca 
04.07.2006 (11:27)  
Jistě podnětný článek, zahnojený neustálými ideologickými výpady. Příště se soustřeďte prosím na fakta a nedávejte nám vědět, koho chleba jíte. Dávno už jsme to postřehli.
04.07.2006 (9:46)  
Asi by bylo vhodné článek před zvěřejněním nechat opravit korekturou. Zvláště poslední odstavec (celý napsaný jako jedna věta) je češtinářská lahůdka. Na základní škole byste dostal pětku.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko