..: Student Agency rozšiřuje spolupráci s DB na projektu IC Busů :..

Nový autobus před Národní technickou knihovnou v Praze, foto: Petr Chvátal - Trainman Praha — Největší český autobusový dopravce v dálkové dopravě, společnost Student Agency, představil ve středu 21. května nový typ autobusů od společnosti Setra. Právě tyto vozy, kterých společnost nakoupila zatím celkem devět, budou již od závěru tohoto týdne nasazovány na trasy Praha - Norimberk - Mannheim a Praha - Mnichov. Tyto linky jsou provozovány pod hlavičkou německého železničního dopravce Deutsche Bahn. Půjde zatím o nejkapacitnější vozidla, která se u Student Agency vyskytují. Za nákup nových autobusů zaplatí firma přes 110 milionů korun.

Autobusové linky z Prahy do Německa zavedla společnost Deutsche Bahn (DB) již v srpnu roku 2009, tehdy však ještě bez Student Agency (SA) a pod značkou DB Expressbus/SC Bus. Následně se jejich provoz rozšiřoval a od roku 2011 zajišťuje část linek pro DB právě český žlutý dopravce. Nyní se tak spolupráce SA a DB ještě prohloubí, kdy prakticky 100 % spojů budou zajišťovat české autobusy s českými posádkami, pouze pod hlavičkou a designem IC Bus Deutsche Bahn. Od letošního prosince navíc došlo k prodloužení části „norimberských“ spojů až do Mannheimu, u kterých je navíc povolena i vnitrostátní přeprava na německém úseku.

Detail loga DB, foto: Petr Chvátal - TrainmanPropagační materiály o lince, foto: Michal Jaroš - ŽelPageNabídka občerstvení, foto: Michal Jaroš - ŽelPageNa autobusu je rovněž označení jeho vlastníka., foto: Michal Jaroš - ŽelPage

Dodnes jsme se na IC Busech mohli potkávat s vozy klasické konstrukce ze španělských karosáren Irizar (na podvozcích Scania a Volvo), taktéž ve vlastnictví Student Agency, anebo s německými dvoupodlažními vozy Setra německé společnosti. Od výrobce Setra z německého koncernu EvoBus a stejné produktové řady jsou nyní i nové autobusy, které obdržel český dopravce.

Setra S 431 DT je na poměry autobusové dopravy vcelku luxusním patrovým autobusem se samonosnou karoserií. Jedná se o vrchol techniky a technologie v segmentu patrových autobusů s mnoha vychytávkami, automobilka Setra se věnuje vývoji dálkového patrového autobusu již přes 30 let. Poslední generaci tohoto „doppelstocku“, na rozdíl od jeho osmiválcového předchůdce, pohání svislý řadový šestiválec Mercedes-Benz, který plní nejpřísnější emisní normu pro užitková vozidla EURO VI, a to díky technologii dočišťování výfukových plynů BlueTec. V daném provedení poskytuje hnací agregát vozidlu výkon 375 kW, což odpovídá zhruba 503 koním. Točivý moment je veden přes osmistupňovou automatizovanou převodovku na prostřední nápravu.

Pohled na místo prezentace, foto: Petr Chvátal - TrainmanDetail zadní části, foto: Petr Chvátal - TrainmanČelo autobusu, foto: Petr Chvátal - Trainman Na prezentaci se vyskytovali jak představitelé dopravce, tak výrobce, foto: Petr Chvátal - TrainmanZástupce firmy EvoBus přestavuje , foto: Petr Chvátal - TrainmanPod přední kapotou se nachází radar, který kontroluje vzdálenost vozidla před autobusem a dokáže reagovat na případné překážky, foto: Michal Jaroš - ŽelPageNájezd do autobusu pro vozíčkáře, foto: Petr Chvátal - Trainman

Vůz pro dosažení maximální aktivní bezpečnosti poskytuje řidiči v dané konfiguraci nejrůznější elektronické asistenty, mezi něž patří ABS, ESP, elektronicky řízený brzdový systém, systém kontroly trakce, adaptivní tempomat a unikátní aktivní brzdový asistent, který je schopen nezávisle na vůli řidiče zastavit vozidlo před překážkou na vozovce a předejít tak nehodě, či výrazně snížit závažnost jejích následků.

Cestujícím je k dosažení maximálního komfortu přizpůsoben interiér. Ve spodním podlaží nalezneme sedadla uspořádaná v konferenčním provedení, nově upravený prostor pro vozíčkáře a palubní kuchyňku s kávovarem. Oproti původním autobusům, které na lince jezdí částečně dnes, není v autobuse již vedena první vozová třída, a to zřejmě pro její malé využití. V horním patře jsou již sedadla řazena v leteckém uspořádání za sebou, přičemž sedadla obou řad nejsou v jedné rovině, nýbrž na přeskáčku. To spolu s bočním posuvem sedadel do uličky zajišťuje komfortnější podmínky pro cestující. Vozidla disponují také částečně panoramatickou střechou v horním podlaží a rozměrným čelním sklem.

Zavazadlový prostor, foto: Petr Chvátal - Trainman Detail sedaček a vnitřní obrazovky ve spodním podlaží, foto: Petr Chvátal - Trainman Detail stropu horního podlaží, foto: Petr Chvátal - TrainmanDetail sedaček, foto: Michal Jaroš - ŽelPageProstor u středních dveří a automatem na nápoje a občerstvení, foto: Michal Jaroš - ŽelPageWC, foto: Michal Jaroš - ŽelPageV přední části autobusu jsou dvě menší obrazovky pro cestující, kteří nevidí na ty velké, foto: Michal Jaroš - ŽelPageInteriér horního podlaží, foto: Petr Chvátal - Trainman

Kapacita vozu je 73 míst pro cestující (oproti stávajícím 60 u typu Irizar), což je o celých 10 míst méně, než je maximální možná konfigurace tohoto vozidla. Rozteč mezi sedadly je vyšší než u dosud provozovaných autobusů Student Agency, včetně nejnovějších vozidel konceptu Fun & Relax. V autobuse je instalována výkonná klimatizace s regulovatelnými výdechy nad každým sedadlem a temperované podokenní parapety. Na podlahách nalezneme protiskluzovou krytinu imitující dřevěný povrch. Cestující sedí na pohodlných vysokých sedadlech kombinujících kůži a tkaninu. Samozřejmostí jsou zásuvky na 230 V pro každé dvojsedadlo, naopak sedadla většinou nedisponují individuálními malými obrazovkami jako jiná vozidla ve flotile SA. Vozy jsou opatřeny bíločerveným designem DB.

Všechny autobusy budou dodány na přelomu května a června, přičemž se počítá s jejich okamžitým nasazením na výše zmíněné linky.

Zdroje: Student Agency, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi , Trainman | 22.5.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Německo Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
22.05.2014 (17:06)  
To sem sice moc nepatří, ale: Tratě na 200 a více jsou prostě potřeba, jinak půjde železniční doprava u nás do kopru, když to vyjádřím slušně. Na těchto tratích ve většině případů nebudou asi jezdit osobní vlaky, ty zůstanou na starých "pomalých" tratích, nebo by to tak minimálně mělo logicky být.
registrovaný uživatel SYN 
22.05.2014 (15:50)  
Achjo, koridory na 200 - vždyť to na většině míst ani bez rozsáhlejších přeložek nejde, jak chcete naroubovat trasu procházející spoustou malých sídel a zároveň dostatečně rovnou aby se na ní dalo efektivně jezdit vyššími rychlostmi? To jde jen vyjímečně někde na rovině, tady se nedařilo ani zdaleka všude udržet ani těch 160 :(
Prostě kombinovat vysoké rychlosti s nízkými (Os, náklady), zastávky na každé mezi (myslím místa k zastavení, kterých je i na koridorech stále jak naseto, nic se nerušilo) a přitom vysokorychlostní provoz...
To je kvadratura kruhu, to se řešit rozumně nedá, a když tak za takový prachy že byste za to měl novostavbu na 300
Raději mít na současném trasování zastávky a rychlost provozu jako teď, a nové tratě budovat trochu s rozhledem a podle současných požadavků, s tím že spojují jen hlavní uzly, v Horní Dolní stejně stavět nebudou tedy je zbytečné aby tam projížděly (a řešili jsme protihlukové stěny atd.)
Dálnice se též málokdy staví formou přestavby současné silnice, skoro vždy je to novostavba...
22.05.2014 (14:44)  
JiříK: I přesto, že normy nařizující celistvost karoserie při převrácení patrového autobusu jsou nadále omezené, aktivní i pasivní bezpečnostní prvky užitkových vozidel za uplynulých 15-20 let výrazně poskočily kupředu. Zda by dnešní kontrola vedení vozidla v jízdním pruhu, omezovač rychlosti, kontrola bdělosti řidiče, aktivní brzdový asistent nehodě zabránili, lze jen spekulovat. Bohužel, na psychicky labilního "řidiče" se sklony k agresivní jízdě, padělajícího profesní osvědčení a jeho nedostatečné prověření dopravcem, jsou všechny technologie krátké. Bezpečné vozidlo je základ, lék na blbost se ale zřejmě jentak nevynalezne. Tím nechci paušalizovat a banalizovat. Nicméně se můžeme stavět nahlavu a i letadlo spadne na zem, trajekt se během pár minut potopí na dno...
22.05.2014 (13:55)  
Docela koukám. Pamatuji si, že po nehodě u Nažidel, kdy se hodně diskutovalo o tom, že patrové autobusy nemusí na rozdíl od ostatních splňovat nějaké normy ohledně převrácení přes střechu, tak v jednom rozhovoru Jančura prohlásil, že mu jde v první řadě o bezpečnost cestujících a že už nebude kupovat patrové busy. No, uběhlo pár let a hle... no holt byznys je byznys.
registrovaný uživatel Keprt 
22.05.2014 (12:34)  
jestli nekdy bude VRT, silne pochybuji, ze zastavi v sidle typu Usti nad Labem

V Ústí nezastaví, protože jím nebude procházet, ale zcela jistě někde překříží trať Ústí - Most a v místě tohoto křížení vznikne přestupní uzel pro celou oblast od Děčína po Cheb.
22.05.2014 (12:27)  
Ono ten dvoupatrový autobus nemá zas o tolik větší kapacitu, než ty jednopodlažní. Ve spodním patře je pár míst, navíc jsou větší rozteče mezi sedadly. Plus vidím spíše v bezbariérovosti a technických vychytávkách autobusu, i když kapacita + 10 míst je také dobrá.

Dvoupatrové autobusy německého dopravce na lince jezdí už dnes.
registrovaný uživatel kobros 
22.05.2014 (12:23)  
Párkrát jsem z Prahy do Norimberku autobusem jel a nejak se mi nezdalo, ze ta trasa má potenciál k nasazování dvoupatrových autobusů.
registrovaný uživatel kobros 
22.05.2014 (12:21)  
lukes4.cz: Nevim, co do toho Chomutova cekate. Mate tam z Prahy velmi slusnou silnici, kdezto vlakem musite přes Usti nad Labem a kodrcat se z Usti. A popravde, jestli nekdy bude VRT, silne pochybuji, ze zastavi v sidle typu Usti nad Labem. A u modernizace na 200 km/h mi není jasné, jak se chcete s oblouky trefit do průjezdu stávajícími sídly s možností zastavení.
registrovaný uživatel lukes4.zs  mail  
22.05.2014 (10:45)  
Já to vidím asi takhle....Máme železnici ve neuspokojícím stavu včetně modernizovaných koridorů...Byla obrovská chyba při modernizaci koridorů,když nezvýšili tratovou rychlost na 200 km/h....To by se pak cestovalo hned jinak.....Vezmu například cestu z Chomutova do Prahy.....mám si vybrat koženkový rychlík nebo autobus od SA,který tam je za hodinu a půl?Jasně sednu do autobusu za malej peníz :-) Ale pokud bych věděl,že pojede kvalitní jednotka nebo vagony na rychlíku s nějakou službou navíc,tak určitě počkám na ten vlak..... Takže proto jsou autobusy asi nejpoužívanější..... Teď jsem jinak zvědavý na konkurenci ČD Railjet vs SA fun a Relax.....
22.05.2014 (10:14)  
AD Karel Kovařík:
Ale p.Jančura to získal, protože v jeho strategii je provozování velmi dobrých autobusů a ne jako například ARRIVA Praha, provozující různé "skočky".
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko