Trutnov - Cestující, kteří se v loňském roce chtěli svézt vlakem na přeshraniční trati 043, vedoucí z Trutnova přes Královec do polské Lubawky, měli smůlu. V důsledku potíží se schválením polské motorové jednotky řady SA 134 českými úřady byla totiž zavedena náhradní autobusová doprava, což se negativně projevilo i na obsazenosti spojů, ačkoliv vlaky z Lubawky dále do polského vnitrozemí jezdit nepřestaly. Letos už je tomu ale jinak – všechny tři páry sezónních osobních vlaků začaly od soboty 27. dubna opět jezdit přímo z Trutnova přes Sędzisław až do stanice Jelenia Góra.
Vlaky na trati 043 jezdí mezi Trutnovem a Polskem od začátku července 2008. Původně zde byly nasazeny hlavně motorové vozy řady 810, které na dvou párech spojů zkušebně nahrazovala právě polská jednotka SA134 od společnosti PESA Bydgoszcz. Ta však do České republiky zajížděla pouze ve zkušebním provozu, který byl několikrát prodloužen. Právě v roce 2012 ale již bylo nutné plné schválení vozidla Drážním úřadem. „Po loňské sezóně, kdy byla na této relaci zavedena náhradní autobusová doprava z důvodu neschválení vozidla řady SA 134 (typ 218Md) pro provoz na síti SŽDC, se nám povedlo, po více než roční práci na shromažďování podkladů a zpracování dokumentace, konečně dospět k vydání rozhodnutí o schválení typu Drážním úřadem,“ uvedl ředitel Úseku provozu dopravce GW Train Regio Stanislav Lešák. Právě tento dopravce ve spolupráci s polskou společností Koleje Dolnośląskie přeshraniční vlaky na Trutnovsku zajišťuje.
A co zdrželo schvalovací proces tak dlouho? „Bohužel nám trvalo více než rok, než jsme dostali k vozidlu první dokumentaci v odpovídajícím rozsahu. Velmi významnou roli hrály také omezující podmínky společnosti Siemens, v jejichž licenci se některé části vozidla SA 134 vyráběly u polské společnosti PESA Bydgoszcz,“ uvedl Lešák. Vlaky budou letos jezdit, stejně jako v letech předchozích, každou sobotu a neděli až do 1. září. Spoje navíc vyjedou i ve dnech několika polských státních svátků. Ve vlacích platí tarif jednotlivých dopravců, stejně jako tarif integrovaného dopravního systému IREDO. Kompletní jízdní řád a tarifní podmínky najdou zájemci na webových stránkách dopravce.
Jednotky SA 134 jezdily ve zkušebním provozu původně také na části trati 036 z Kořenova do Szklarske Poreby. Sem už se ale podle informací dopravce nevrátí. Polský objednatel dopravy, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, totiž počítá po rekonstrukci tratě z vnitrozemí do Szklarske Poreby s nasazením nových či renovovaných elektrických jednotek na tomto vozebním rameni, takže pro navazující úsek do České republiky je navrženo několik nových koncepcí provozu, mezi kterými se do budoucna bude vybírat.
Zdroje: GW Train Regio, ŽelPage


Platnost vybraných síťových jízdenek ČD: http://www.cd.cz/assets/mezinarodni-cestovani/jizdenka/cestovani-v-prihranici-s-polskem/sone-polsko-mapa.pdf (platí i u GW Train Regio, dříve Viamont). Týká se Celodenní jízdenky + Polsko a Skupinové víkendové jízdenky + Polsko.
Kolik zlotych a zda u pruvodciho ..
Dekuji
nejezdí a pšonkobusy na trase Szklarska Poreba-Jelenia Góra se nám zdály hodně drahé. Mimochodem, když už jsem nakousl Szklarskou Porebu, musím zmínit, že místní nádraží má sice hned 4 pokladny, ale nikdo na žádné z nich nepracuje! Je to ale taky dáno tím, že trať Szklarska Poreba - Jelenia Góra je v současnosti uzavřena.
Co mě jediné mrzí, je to, že do Jelenie Góry se nebude možné dostat přímým vlakem z Kořenova či Harrachova. Na druhou stranu, pokud po místní trase budou jezdit ELFy, budu jedině rád.
Je to úbohé ak ZSSK si svoj ekonomický raj predstavuje v neustálom preškrtávaní aj tých spojov, ktopré by sa hodili ako soľ v letnej turistickej sezóne. Vidno, že v ČR majú viac rozumu. Prajem im, aby sa od nás nenakazili večnému škrtaniu hlavne v príhraničných oblastiach...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
