Praha — Od neděle 15. července je ve všech jednotkách řady 680 Pendolino zprovozněna vnitřní Wi-Fi síť s přístupem nejen na internet, ale i do vlakového portálu s různými službami pro cestující. Ty budou postupně rozšiřovány. Po dlouhé době instalace a testování různých druhů připojení k internetu se tak cestující ve vlacích Českých drah setkávají s komplexním řešením, které se má do budoucna stát základem pro palubní komunikaci nejen v pendolinech.
Jak to funguje
Jak to funguje? Nebudeme zabíhat do detailů (byť zajímavých), ale celkově je řešení postaveno na všech technologiích, které jsou během jízdy aktuálně k dispozici. Ke slovu tak může přijít vše od CDMA až třeba po nouzové GPRS. Již v prvotních fázích projektu se navíc počítalo s vybudováním tzv. trackside infrastruktury s dokrytím hluchých míst na trase pomocí technologií jako Wi-Fi a podobně. Na rozdíl od konkurenčního řešení RegioJetu je navíc již od počátku doopravdy využíváno připojení přes všechny tuzemské mobilní operátory, a tak by k výpadkům až na výjimky, jako například v okolí Brandýsa nad Orlicí, nemělo téměř docházet. Vše je spojeno s pečlivým nastavením QoS, které zaručí, že pásmo nebude zabírat nějaký notorický stahovač nebo automatická aktualizace operačního systému, antiviru, či snad dokonce distribuce nelegálního obsahu pomocí torrentů a podobně.
Co aktuálně nabízí…
Cestující si na svém zařízení s Wi-Fi konektivitou vyhledá síť s SSID: CDWiFi. Poté bude přesměrován na portálové stránky vlaku, které jsou rozcestníkem k dalším službám, o kterých jsme psali již dříve. V současnosti lze kromě připojení k internetu využívat například:
- Podrobné informace o jízdě vlaku
- Informace o přípojích
- Služby na palubě
- Jídelní a nápojový lístek
- Doplňkové služby
- Zpravodajství
- On-line kamery

V počátcích jde tedy zejména o představení kompletní nabídky ve spojích SC Pendolino a poskytnutí informací souvisejících s cestou. Naopak poslední služba, záběry z kamer na čelech vlaku jsou spíše bonusem, který bude jistě hojně využíván.
…a co nabízet bude
Ve výše zmiňovaném výčtu přesto chybí několik služeb, které byly dříve avizovány, ale budou teprve postupně přidávány. Aktuálně se tak počítá s postupným přidáním těchto dalších možností:
- Videopůjčovna
- Elektronické knihy
- Chat
- Hry
- Objednávání občerstvení z nabídky bistro vozu on-line
Rozšíření se teda dočkají zejména služby, které byly zamýšleny již v ranných dobách příprav na zavedení internetu do vlaků Českých drah. V tomto případě jde tedy hlavně o "videopůjčovnu" a "knihovnu." Nicméně velmi zajímavou bude možnost objednávání občerstvení ze svého místa s donáškou právě až na místo. Právě tato služba si zaslouží samostatný komentář.
Co bude dál?
Jak již bylo napsáno v úvodu, tak celkové řešení připojení (nejen) k internetu v pendolinech je pouze počátkem celého souboru řešení a služeb, jež se mají časem rozšířit i do jiných vlaků Českých drah. Současné řešení je "základním kamenem", který se bude postupně aplikovat v dalších vlacích. Prvotní dvacetimilionová investice do zavedení internetu do spojů SC Pendolino tak dostává reálnější nákladové obrysy. Zatímco u samostatného řešení pro SC Pendolino by se dalo říct, že náklady na zavedení internetu do pendolin jsou celkem vysoké, tak v případě realizace projektu i u dalších vozidel (a tedy rozmělnění nákladů) vyzní prvotní investice zcela jinak. Dohledové středisko a údržba se nebude zajímat jen o 7 jednotek pendolino, nabídka filmů a knih bude automaticky replikována do dalších vozidel atd.
Nyní by tedy bylo vhodné si zrekapitulovat, kde všude se s připojením CDWiFi setkáme. Včetně pendolin se tak do budoucna bude mimojiné jednat o:
- 7 sedmivozových pendolin (celkem 49 vozů)
- Vozy Aee/Apee/Bee/Bpee (99 vozů)
- Vozy ARmpee (6 vozů)
- Vozy Ampz (20 vozů)
- Vozy Bmz (41 vozů)
- Vozy Bdmpee (40 vozů)
- Vozy Bbdgmee (64 vozů)
- 7-15 souprav Siemens Viaggio Comfort (49 až 113 vozů ČD + 21 vozů ÖBB)
- 19 jednotek RegioPanter (celkem 53 vozů, v současnosti probíhá soutěž na dalších 7 jednotek, tedy 19 vozů, obdobného typu)
- 31 jednotek RegioShark (62 vozů)
V současnosti také probíhají jednání o zavedení Wi-Fi do regionálních souprav v Libereckém kraji, kde by šlo o nejen o vozy RegioShuttle1, ale i o ostatní vozidla včetně jednotek RegioNova. U vozů pro dálkovou dopravu nepůjde navíc jen o zpřístupnění internetu a případně portálových stránek. Všechna nová či zrekonstruovaná vozidla pro dálkovou dopravu jsou aktuálně vybavována displeji rezervačního systému, který díky online komunikaci spolu s rezervacemi přes e-shop ČD poslouží k automatické obsluze rezervací ve vlacích Českých drah, i kdybyste si lístek na daný spoj koupili jen pár minut před odjezdem vlaku z vaší stanice.
Zdroj: České dráhy

Ve VPN se nedá kontrolovat, co přes ní teče - obvykle je šifrována. Takže bych očekával, že pokud je/bude VPN povolena, tak s velkým omezením přes QoS. Ale doufám rovněž, že nebude zcela zakázána.
V době, kdy vlak jede, jsou poznat v eshopu. Zkoušel jsem rychlík Praha-Plzeň a bylo tam jedno kupé v první třídě a tři kupé ve dvojce.
Nevím, kde se dostat k přehledu těch rezervací.
Internet funguje řekl bych velice dobře. Je sice pár slabších míst a pár míst úplně bez, ale to není problém ČD, nýbrž mobilních operátorů.
Bohužel je internet jediné, co funguje. Palubní portál v provozu zatím není. Těšil jsem se hlavně na tu on-line kameru ...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
