Brno/Berlín — Německý koncern Deutsche Bahn ukončil jednání o lince Praha – Hamburg s Českými drahami. Podle sdělení DB budou o provozu vlaků EuroCity nadále vyjednávat pouze se soukromým železničním dopravcem RegioJet. „České dráhy předložily dobrou nabídku, ale my jsme se rozhodli dále pokračovat v jednání exkluzivně se Student Agency,“ uvedl tiskový mluvčí DB Heiner Spannuth. Jak potvrdil generální ředitel ČD Petr Žaluda, v nastalé situaci dráhy stopnuly snahu o akvizici souprav Siemens Viaggio Comfort z opce Rakouských spolkových drah, z nichž část byla uvažována právě na linku do Německa a druhá na linku do Vídně a Grazu. Finance z emitovaných dluhopisů plánují využít na vozidla do tendrů na vnitrostátní dálkovou dopravu. RegioJet podle všeho slaví zvolení preferovaným partnerem do dalšího jednání, nicméně kontrakt zatím nezískal. Zatím nebyly zveřejněny ani podrobnosti nabídky žlutého dopravce. Na základě nové smlouvy by se upravil provoz od prosince 2013.
Zdroj: DB, RegioJet, České dráhy


Tím si nejsem jist navíc kde vzít za rok nové vozy a loko. Nikdo nemá tak nadbytečné stavy.
MichalKr: Svého času jezdil sezónní noční rychlík Saxonia, který jezdil z Děčína do Kolína po pravém břehu Labe mimo Prahu. Po jeho zrušení se snad údajně uvažovalo o zavedení podobného vlaku, ale jistí lidé měli trauma z toho, že by nějaký mezinárodní vlak nezajížděl do Prahy a tak se od úvah nadobro upustilo.
Tomes43: Jestli on nebude rozdíl mezi linkou provozovanou jako doplněk ke stávajícím spojům, navíc zcela na vlastní triko a za své prachy a linkou, kde se nahrazuje jiný dopravce a především se silným partnerem za zády, který hravě vyřeší případné zpoždění či zakopnutí projektu.
Při jedné ze svých nedávných cest 1. třídou jsem měl tu "čest" vyslechnout českou přípravu na třístranná jednání ČD-OeBB-DB ve Vídni. V kupé seděl náměstek Blažek, jeden jeho podřízený, který nastupoval v Pardubicích a tlumočnice.
Z toho, co jsem slyšel, jsem měl jediný hlavní dojem: diletantství.
V důsledku nedostatečné kontroly řešili problémy pozdě, chaoticky, Blažek se spokojil s plytkými velkohubými přísliby svého podřízeného, namísto merita věci se zabývali hlavně sestavováním žalujícího ukřivděného dopisu pro CEO DB Grubeho namířeného proti liknavosti jednoho z jeho podřízených odpovědných za jednání.
Co všechno je na tom špatně?
1) ČD jako národní dopravce přijdou o notný kus prestiže.
2) Vlaky s nejdelší tradicí (Vindobona, Hungaria) zaniknou.
3) Ukázalo se nerovnoprávné postavení ČD vůči DB. Ačkoli ČD chtěly upravit nové jednotky na přání DB, ze strany Němců se žádné ústupky nekonaly. Je to neblahý precedent.
4) Vozový park a ekonomická síla RJ je v porovnání s DB kapkou v moři. Očekávejme podobně asymetrické vztahy RJ-DB v český neprospěch.
5) ČD budou kompenzovat ztrátu lukrativních relací jinde. Už teď jsou citelně znevýhodněni ti cestující ČD, kteří nejezdí na trasách s konkurencí RJ.
6) Možnost jediné jízdenky a cestování bez přestupu je pro většinu lidí, kteří nemají chuť a/nebo čas hrabat se ve změti nabídek ČD a následně podle toho kalkulovat nejlevnější variantu a dostatečně dopředu nakoupit X jízdenek, velkým plusem na relacích jako Bratislava-Ústí nad Labem, Pardubice-Děčín, Brno-Drážďany apod.
7) Vzájemné uznávání běžných jízdních dokladů je zatím v nedohlednu, a to nemluvím o uznávání takových In-100.
8) Rozpadne se velká část taktové mezinárodní dopravy. Zatímco dosud čekává EN Phoenix na EC z Budapešti, nově budou muset tito cestující buď nuceně strávit 2+ hodiny na pražském nádraží, nebo riskovat, že jim ujede lůžko.
Ono mozna muzou byt prime vlaky Olomouc-Plzen, ale stejne nebudou prime vlaky i Olomouc-Budejice, Olomouc-Liberec, Olomouc-Usti. Maximalne vyberes jednu z X kombinaci a vsechni ostatni budou muset v Praze prestupovat. Nebo by prime vlaky mely spojovat vsechno se vsim? V hodinovem taktu? Asi tezko, ze...
Ve finale totiz otazka zni, jestli z 20 (napr) ruznych kombinaci maji byt 3 prime spoje s jednim prestupnim uzlem nebo to rozsekat uplne (aneb jestli ma prestupovat 20 z 20 nebo 17 z 20). Vyhody toho, ze 3 kombinace z 20 budou prime jsou jake? A servisni zazemi pro vlaky je ve vsech cilovych stanicich nebo je hlavne v Praze?
Jinak na idnesu je prave ted dalsi aktualni clanek na toto tema. Podle CD (pro nektere teda asi podle "nas"...) zruseni nakupu Railjetu nijak nesouvisi s rozhodnutim DB (ironicky se lze podivit, ze nejprve prisla jedna zprava a potom az druha) a dale, ze si je nemuzou dovolit, protoze pozadavkem ministerstva na soutezeni trati budou nove vlaky. Takze v dusledku je to prece vyhra, ne? Do Hamburgu bude jezdit soukromnik s necim ne uplne spatnym (pricemz obvykla cesta vlakem Cecha do Hamburgu fakt nevede) a CD musi (ja bych teda "musi", ale GR rika, ze musi:) koupit hromadu novych vlaku kvuli tuzemskym soutezim. Kdy v historii prisla lepsi zprava pro cestovani v Cesku?
K tomu musi a "musi" dodavam toto - stat teda vypise pozadavek na nove vagony a kdyz se nikdo s novyma vagonama neprihlasi, tak se stane co? No stane se celkem prd, protoze vsechny trate soutezene nebudou, resp. na vsech nebude nabidka s novyma vagonama (kdyby jo, tak jsme za vodou, resp. minimalne v lepsim parniku, protoze infrastruktura furt jaksi zaostava)
Co bude nebo nebude se ale dá těžko napsat. Naplánovat toho jde dost. Ale bude otázkou zda se to bude do budoucna doprava dotovat nebo se to nechá na čistě komerční využití.
RJ bude linku Praha - berlín provozovat jako linku do Ostravy.
to znamená Odklad na jaro 2014 s odkladem na podzim 2014.
A budeme rádi, že ČD vytáhnou ze křoví staré vozy, aby alepoň něco jelo.
Schválené loko
čd
371
372
db
180
ES64F4
v budoucnu
vectron
109E
Jenom v tom nevidím žádnou logiku. Nebo snad konkurence má vypadat tak, že jeden dopravce si bude diktovat, kde ostatní dopravci mohou jezdit?
Ale dokud, nebude smlouva podepsaná a neřekne mi někdo, jaké soupravy to budou jezdit, tak neuvěřím.
Pokud vím, tak DB se potýká s nedostatkem vozů, to je důvod proč teď nevozí žádné EC přes ČR. Nebo se pletu?
Ohledně jízdenek je jedno, kdo to bude vozit. Navázat jízdenky není problém, to nikdo netvrdí. Ten nastane až ve chvíli, kdy jeden vlak má zpoždení a díky tomu se nestihne přípoj, nejlépe jiného dopravce.
Tak si říkám, proč vlastně to tady píšu, když tím směrem jedu tak jednou do roka a tak mi to může být v podstatě u pr... :-(
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
