Praha — Po výběrovém řízení na modernizaci 62 vozů řady Bp pokračují České dráhy v zadávání veřejných zakázek na modernizace dalších řad osobních vozů. Tentokrát se jedná o 26 vozů řady Bdt. Oproti modernizaci vozů Bp bude řešení u vozů Bdt o poznání skromnější. O tom vypovídá již odhadovaná cena 182 milionů korun (7 milionů na vůz). Spolu s menším rozsahem prací a menším počtem vozů by měla být také celá zakázka realizována podstatně rychleji - a to do 15 měsíců od podepsání smlouvy s vítězem tohoto výběrového řízení. Cestující se v těchto vozech sice nedočkají například klimatizace, ale podle původních plánů budou dosazena nová sedadla a spolu s CZE i zásuvky na 230 V. Dále budou například upraveny podvozky na zvýšenou rychlost 140 km/h, osazeny nové vstupní dveře s blokováním a centrálním zavíráním.
Řada Bdmtee aneb Honeckerova pomsta se stane minulostí
Dalším výběrovým řízením, které by mělo být vypsáno v nejbližších dnech, bude zakázka na celkem 75 vozů řady Bdmtee. Tyto vozy byly tehdejším ČSD dodávány v letech 1990 a 1991. Rekonstrukce by se tak měla týkat zhruba třetiny vozů provozovaných nyní pod hlavičkou Českých drah. Ačkoliv mají dobrý konstrukční základ, jako například podvozky pro jízdu rychlostí 160 km/h s kotoučovou brzdou, mezi cestujícími jsou spíš nechvalně známé díky stísněnému interiéru, který byl původně navržen pro rychlou přestavbu na tzv. lazaretní vozy v případě vojenského konfliktu mezi tehdejším sovětským blokem a západními státy.
Tento požadavek na vnitřní uspořádání ale znamenal velmi stísněné podmínky pro cestující. Rekonstrukce tak bude řešit zejména tento problém. Rozsahem je přestavba pojata velkoryseji, než u výše zmíněných vozů Bdt. Celkově má přestavba 75 vozů přijít na 750 milionů korun (10 milionů na vůz). Vozy tak dostanou nový interiér se samostatnými sedadly, jejich počet bude navíc oproti současnému provedení podstatně redukován. Cestující budou moci díky nově dosazenému centrálnímu zdroji energie (CZE) využívat zásuvek na 230 V, ve voze budou také nové vakuové toalety, budou vyměněny vstupní dveře za automatické. České dráhy již v letošním roce zadaly rekonstrukci ověřovací čtyřkusové série. Výběrové řízení na 75 vozů tak chtějí zadat až na základě zkušeností s touto přestavbou.
Více modernizovaných vozů, více zásuvek
České dráhy tak v průběhu prosince vypíší výběrová řízení na modernizace 163 vozů. Jedná se o 62 ks vozů řady Bp, 26 vozů Bdt a 75 vozů Bdmtee. V současnosti navíc probíhají soutěže na modernizaci dalších 155 vozů. Zde se jedná o již zmiňovaných 15 vozů Bdt určených k proměně na 15 vozů ABpee, revitalizaci 100 vozů řady B a zejména komplexní modernizaci 40 vozů Bmee. U vozů Bmee má navíc dojít k podpisu smlouvy s vítězem výběrového řízení již v nejbližších dnech.
Co se týče modernizací příbuzných řad vozů Bdt/Bp, tak zatímco ostatní řady vozů se vždy modernizují jako celek opět na stejnou úroveň, tak pro výše zmiňovanou rodinu vozů byl zvolen jiný přístup. České dráhy doposud vypsaly nebo již realizují modernizace v těchto počtech: Modernizace 34 kusů vozů Bdt na klimatizované vozy řady Bfhpvee, 15 vozů Bdt na klimatizované kombinované vozy ABpee, 62 vozů Bp na klimatizované vozy B(d)pee a konečně 26 vozů Bdt. Dohromady tedy 137 vozů řad Bp a Bdt. Předběžně také počítají s dalšími modernizacemi, konkrétně ještě s 25 řídicími vozy obdobného typu jako je řada Bfhpvee (interně označovaného jako řada 962) a 12 řídicími vozy pro dopravu na neelektrifikovaných tratích. Celkem by se tak mělo jednat o 174 vozů uvedených dvou řad Bdt/Bp.
Spolu s realizací výše zmiňovaných projektů by se tak měl výrazně navýšit i počet vozů Českých drah, vybavených zásuvkami na 230 V. České dráhy ale zásuvky nedoplňují jen při modernizacích, ale i samostatně jako reakci na požadavky cestujících. V minulosti tak byly například zásuvkami dovybaveny vozy Ampz146, Bmz245 či v nedávné době i všechny jednotky řady 680. Dále probíhá dosazování zásuvek do vozů Aee145/152, které jsou nasazovány na rychlících z Bohumína do Brna a z Brna přes Havlíčkův Brod do Prahy. U příbuzných vozů Bee272/273 se kterými jsou na tyto vlaky nasazovány ale současný plán s jejich dosazováním nepočítá, ačkoliv jsou také vybaveny CZE. Posledními vozy v řadě, do kterých jsou zásuvky dosazovány jsou vozy z první série "trnavských rekonstrukcí," do kterých nebyly zásuvky během modernizace dosazeny. Dosazení zásuvek by se tak mělo, spolu s informačním systémem, letoš dočkat po pěti vozech řad Bee240 a Bpee239. Zbývající vozy se tohoto doplnění dočkají v letech 2012 a 2013 během opravy PVy.

Já si zase myslím,že je zbytečné ty soupravy v původní úpravě nechávat, protože si nepamatuju třeba z těch dvou velkých povodní, že by se někdy speciální využití těch vlaků aspoň diskutovalo, natož použilo.
Je ale pravda, že minimálně v případě vozů Bdmtee bych spíš než zásuvky uvítal klimatizaci nebo alespoň polospouštěcí okna. Ale život je holt otázkou priorit a je vidět, kde mají priority ČD.
co se týče kvality, jak už zaznělo, v zásadě jsou to velmi dobré vozy (také je mám rád), ale jejich achilovou patou je né příliš šťastný interiér, známí jim říká veitnamská pomsta, protože má dva mety na výšku a sedačky jsou roztečí vhodné tak pro asijce, protože mají průměrnou výšku malou.....
na druhou stranu si myslím, že dvě soupravy v provedení SaZ je dobré ponechat... při nějakých katastrofách (třeba povodně) by se to může hodit
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
