..: Studium železniční a veřejné dopravy na ČVUT FD :..

logo ČVUT, foto: ČVUT Praha — Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického v Praze nabízí zájemcům o vzdělání v železniční a veřejné dopravě netušené možnosti, o nichž ale panuje mezi příznivci železnice poměrně nízké povědomí. Fakulta přitom kromě vlastního studia v nejrůznějších oblastech umožňuje studentům nejen projektovou výuku pod vedením mladých, ale vzdělaných odborníků, ale také možnost stáže na mnoha zahraničních školách, s nimiž má ČVUT či přímo fakulta uzavřeny smlouvy o spolupráci. Tento článek si klade za cíl poodhalit zájemcům o studium železniční a veřejné dopravy možnosti vzdělávání, které ČVUT FD nabízí.

České vysoké učení technické v Praze

Reskript Josef I., foto: ČVUT V roce 1707 císař Josef I. vyjádřil svým reskriptem souhlas se žádostí Christiana Josefa Willenberga „šest osob stavu panského, čtyři rytířského a dva městského vyučovati v umění inženýrském“. V roce 1806 byla na návrh profesora Františka Josefa Gerstnera škola přebudována na Český stavovský polytechnický ústav. Gerstner byl až do své smrti v roce 1832 jeho prvním ředitelem. Proslul ovšem spíše jako autor projektu koněspřežné železnice z Českých Budějovic do Lince. F. J. Gerstner významně přispěl k organizaci vědy a průmyslu v Čechách. Mezinárodního věhlasu dosáhl především svými pracemi z oblasti astronomie a mechaniky.

Na pražské polytechnice studoval v letech 1867 až 1869 František Křižík — český vynálezce a podnikatel v oblasti elektrotechniky. V roce 1891 vybudoval první tramvajovou trať v českých zemích a v roce 1903 zprovoznil první elektrickou železnici v Rakousko–Uhersku z Tábora do Bechyně.

kampus ČVUT, foto: ČVUT Ze skromných začátků vyrostlo České vysoké učení technické v jednu z největších vysokých škol v naší zemi. K dnešnímu dni má 8 fakult. Studentům poskytuje rozsáhlé zázemí – kromě samozřejmostí, jako jsou koleje, menzy, počítačové učebny atd, je to i studijní či kariérní poradenství, anebo třeba podpora inovací a podnikání. ČVUT má uzavřenu řadu dohod se zahraničními VŠ o výměně studentů – v rámci Erasmu, ale i jiných programů. Vzhledem ke značnému množství přijíždějících zahraničních studentů mají studenti ČVUT slušnou šanci vyjet na zahraniční studijní či pracovní stáž podle svého výběru. Kromě stipendií příslušných programů existuje řada dalších možností, jak zahraniční stáž financovat. Řadu místních i mezinárodních studentských organizací působících na ČVUT zastřešuje Studentská unie ČVUT.

Studium na Fakultě dopravní

budova FD ČVUT Konvikt, foto: FD ČVUTFakulta dopravní byla zřízena od září 1952 původně jako součást ČVUT, samostatná Vysoká škola železniční zahájila činnost od školního roku 1953/54 v Praze - Karlíně se čtyřmi fakultami: stavební; strojní; elektrotechnická; dopravní. Měla tehdy 1200 studentů a 20 kateder. Od školního roku 1960/61 byla přemístěna do Žiliny a změnila název na Vysoká škola dopravy a spojov. Po rozdělení ČSFR dochází ke vzniku Fakulty dopravní jako součásti ČVUT v Praze se zahájením výuky ve školním roce 1993/94.

dopravní fakulta ČVUT v Děčíně, foto: FD ČVUT Na FD je možno absolvovat bakalářské (3 roky), navazující magisterské (2 roky) a doktorské (3 roky) studium v prezenční i kombinované (dálkové) formě – zde pouze obor Management a ekonomika. Prezenční i kombinované bakalářské studium je možné absolvovat i v Děčíně.

Zejména pro ty, kteří dosud nemají vyhraněný zájem o konkrétní obor, a rádi by se orientovali v souvislostech dopravy, která je ze své podstaty mezioborová, může být výhodou první blok studia (tři semestry) společný pro všechny obory. Teprve ve třetím semestru se student rozhoduje pro konkrétní projekt a studijní obor. Mezi povinné předměty patří

Pro zdejší čtenáře jsou pak zajímavé 4 obory:

Dopravní systémy a technika – plánování a projektování tratí či přestupních terminálů, ale také návrh obsluhy území městskou či integrovanou dopravou založený na současných teoretických poznatcích, jakož i detailním studiu místních podmínek. V rámci oboru se studenti rovněž naučí návrhu linek, jízdních řádů a oběhů souprav a mohou si vyzkoušet práci se softwarem pro dopravní modelování. Příklady oborových předmětů:

budova FD ČVUT Horská, foto: FD ČVUTManagement a ekonomika dopravy a telekomunikací – do tohoto oboru je skryta technologie železniční dopravy od síťové úrovně plánování nabídky podle zásad integrálního taktového grafikonu, až po konstrukci jízdního řádu vlaků, ale i autobusů, s vazbou na integrované dopravní systémy. V rámci oboru je rovněž možné dozvědět se něco o teorii dopravního plánování, v jehož kontextu je třeba plánovat veřejnou dopravu, a dopravního modelování jako nástroje plánování. Zastoupena je rovněž logistika. Z ekonomických disciplín stojí za zmínku problematika vyčíslení externích nákladů (externalit) jednotlivých druhů dopravy. Příklad oborového předmětu:

Automatizace a informatika – v rámci tohoto oboru je možné studovat železniční sdělovací a zabezpečovací techniku a telematiku. Příklady oborových předmětů:

Inteligentní dopravní systémy – v rámci tohoto oboru je možné studovat na informační a komunikační systémy používané v dopravě a řídící systémy v kolejové dopravě. Příklady oborových předmětů:

Projektová výuka - kontakt s praxí

budova FD ČVUT Florenc, foto: FD ČVUTJiž od zahájení výuky na FD je studium koncipováno tímto na Západě běžným, ale v ČR stále poněkud netradičním způsobem. O co jde? Student si spolu se studijním oborem vybírá také projekt. Za řešení projektu má několik kreditů a v souvislosti s ním musí absolvovat určité volitelné předměty. Student řeší v týmu kolegů a pod vedením odborníka z praxe určitou praktickou problematiku. Z této činnosti vyplyne téma bakalářské a později diplomové práce. Pokud si vedoucí projektu najde na studenty dostatek času, získá student praktické pracovní zkušenosti, které mu usnadní vstup na pracovní trh. Některé projekty navíc umožňují studentům vyšších ročníků práci v oboru, ať už formou brigády nebo zkráceného úvazku.

Pro představu následuje několik odkazů na stránky (podle názoru autora) zajímavých projektů z různých relevantních oblastí:

Výzkumná činnost

Na fakultě proběhla či probíhá probíhá řada výzkumných projektů v oblasti železniční a veřejné dopravy. Namátkou je možno uvést výzkum v oblasti konfigurace taktových uzlů v železniční síti ČR, řešení smluvních vztahů mezi objednavatelem a poskytovatelem a ekonomické podmínky poskytování dopravních služeb v rámci závazku veřejné služby, projekt Standardizovaný popis sítě železničních tratí, či projekt Uspořádání stanic na vedlejších tratích, na nějž navazuje projekt Zařízení pro přepravu osob v přestupních uzlech.

Další výzkumné projekty či odborná činnost probíhají ve specializovaných laboratořích, například:

Drážní společnost

Drážní společnost, foto: DS FD ČVUTV zimním semestru v roce 2006 byla studenty Fakulty dopravní založena Drážní společnost při ČVUT FD - studentský odborný spolek zaměřený na železniční a veřejnou dopravu. Prvním záměrem bylo dát dohromady "kolejnicí praštěné" studenty z různých oborů a projektů, aby si mohli vyměňovat odborné poznatky a názory.

Jádro činnosti Drážní společnosti tvoří organizování přednášek studentů či odborníků z praxe a exkurzí do tuzemských i zahraničních dopravních provozů. Díky podpoře vedení FD má Drážní společnost pro své přednášky v rámci rozvrhu rezervovanou posluchárnu a prostor na fakultním webu, což jí umožňuje fungovat jako platforma pro setkávání studentů. Snaží se rovněž podchytit a oznamovat exkurze a význačné přednášky pořádané v rámci předmětů či projektů, pokud jsou zpřístupněny všem studentům FD.

Drážní společnost se dále snaží zprostředkovávat zájemcům z řad studentů relevantní informace a podporovat je v jejich odborném rozvoji, např. pomocí s výběrem zahraniční stáže. Rozhodně se nejedná o žádnou uzavřenou společnost - členem se může stát každý, kdo je ochotný pomáhat s organizací programu či údržbou stránek.

exkurze Drážní společnosti do Zwickau, foto: DS FD ČVUTZ proběhlých akcí Drážní společnosti je možno uvést například exkurzi do Dopravních podniků Karlsruhe s dvoudenním studiem vlakotramvajové sítě, exkurzi na zkušební okruh VÚŽ v Cerhenicích či přednášku členů Drážní inspekce. V minulém roce byly rovněž prezentovány "drážní" studentské projekty.

Další informace ke studiu, Cena děkana FD

Podrobnější odpovědi na případné otázky ke studiu najdete najdete na stránkách http://studium.fd.cvut.cz/.

Zde se rovněž vyhlašuje soutěž o Cenu děkana Fakulty dopravní.Soutěž je určena pro studentské dvou- až čtyřčlenné týmy, případně i jednotlivce z odborných středních škol a gymnázií. Do soutěže budou přijímány práce s dopravní a telekomunikační tématikou. Za zmínku stojí, že ve 3. ročníku soutěže se na 2. místě umístil Michal Šimek, student Gymnázia J. V. Jirsíka z Českých Budějovic, se svým projektem integrovaného dopravního systému v okolí tratě 199.

Zdroje: Fakulta dopravní, ČVUT, Drážní společnost, Wikipedie


Michal Drábek | 6.4.2011 (6:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Pozvánky

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
06.04.2011 (16:54)  
Ad Michal Drábek:

S tím tvrzením ohledně manažerů ale spolu nejsme vůbec ve při. Naopak s Vámi souhlasím v tom, že manažer působící na železnici by měl o železnici "něco vědět", což je ovšem něco trochu jiného než být zatížen praxí provozovanou po desítky let u Č(S)D. Když člověk z médií slyší, že do vedení (ať již MD, ČD, nebo něčeho podobného) přichází člověk, který nemá o oboru ani páru, a ještě to prezentuje jako své největší pozitivum, tak nevím, jestli se smát, nebo zvracet. A Vámi popisované vozidlo je asi toliko platné jako perfektně vyřešený taktový grafikon na (nějakém fiktivním) území, kde jsou v 21. století nosnými vozidly řady 451 a 810... ;o)


Ad kliminho:

Jak píše pan Drábek, to by chtělo někoho nezávislého, případně toho studenta obou škol. Jednoho takového, co udělal Bc. na FD ČVUT a v květnu už snad konečně odevzdá svou diplomovou práci na DFJP (obor Dopravní prostředky, zaměření Kolejová vozidla), znám. Jenom nevím, jestli sem také přispívá... ;o)

Jinak, podobné PíáR DFJP (i když zaměřené jen na jeden obor) jsem na tento server psal před nějakou dobou, viz odkazy:
- o studiu KV na DFJP zde: http://www.zelpage.cz/zpravy/7479
- a o výzkumu v oblasti KV tu:
http://www.zelpage.cz/clanky/vyzkum-v-oblasti-kolejovych-vozidel-na-dfjp-v-pardubicich


Ad GFM:

Ono to asi vyjde na stejno. Výhodou dopravního stavitelství na DFJP možná může být to, že máte kolem sebe ("po ruce") i lidi z oblasti např. konstrukce vozidel, což se může při řešení některých problémů dopravních staveb hodit. Ale např. i my, jakožto vozidláři na DFJP, spolupracujeme s infrastrukturáři z VUT...
registrovaný užívateľ GFM 
06.04.2011 (12:29)  
Článek je takové příjemné PR Fakulty dopravní.
A měl bych jednu otázku do diskuze. Studovat dopravní infrastrukturu na dopravce nebo na stavebce? Sám pracuji na stavebce na železnicích a zajímá mě názor z druhé strany.
06.04.2011 (11:40)  
Zdravím.
Zajímavý článek, mohl by někdo situace znalý a pokud možno nezávislý zhodnotit a porovnat, v čem je lepší FD a v čem zase DPFJ? Díky
06.04.2011 (9:15)  
Ad Michal Drábek:

Pane kolego, koukám, že už jste se také dal na marketing, že? Měl bych jen jednu poznámku na okraj k nadpisu tohoto článku - pojem studium železniční dopravy považuji už pomalu za nicneříkající zaklínadlo. A to právě z důvodu - jak Vy říkáte - "mezioborovosti" dopravy. Myslím si, že si případný zájemce pod uvedeným pojmem nemůže nic představit; jinými slovy - bude studovat dopravní prostředky či dopravní infrastrukturu? Zabezpečovací systémy nebo elektrotechniku, např. pohony? Nebo technologii dopravy a dopravní plánování? Nebo ekonomiku a management? Anebo snad úplně všechno a - celkem logicky - nic (resp. většinu z toho) pořádně?! Opět si vzpomínám na citát doc. Jandy, že: "Doprava není žádná věda, doprava je služba." ;o)

A závěrem ještě něco málo k té historii. Po rozdělení Československa vznikla k 1.4.1993 Dopravní fakulta Jana Pernera, tehdy v rámci VŠCHT v Pardubicích, dnes - jak známo - součást Univerzity Pardubice. Vznik dvou dopravních fakulty v ČR byl pak pravděpodobně zapříčiněn nějakými osobními spory či ambicemi některých lidí, ale to snad není ani hodno komentářů na diskusních fórech...
registrovaný užívateľ Honza  mail  
06.04.2011 (9:14)  
Nezměnily se Železniční tratě a stanice, na Projektování kolejové dopravy?
Ten 4 letý bakalářský program byl každopádně lepší, ještě že jsem ho stihnul.
06.04.2011 (9:08)  
Jožko: "konkurenční" znamená i v rámci ČVUT prakticky cokoliv :-D
Ale ne, naše fakulta je s FD zadobře, dokonce chystají nějaké smlouvy pro usnadnění absolvování předmětů mezi fakultami navzájem.
registrovaný užívateľ PepaN 
06.04.2011 (7:03)  
Zajimavé, ale už studuji "konkurenční" školu :-)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko