Varšava — Polské Ministerstvo dopravy, výstavby a námořního hospodářství (MTBiGM) připravuje razantní změnu u mezinárodních spojů, jejichž provoz je financován státem. Ty v současnosti zajišťuje PKP Intercity. Ministerstvo dopravy prodloužilo s dopravcem rámcovou smlouvu. Pro sestavení jízdního řádu pro období 2014/2015 bude mezinárodní doprava dočasně zadávána podle stávajících pravidel – tedy formou přímého zadání. Ale od jízdního řádu 2015/2016 by měly na trať vyjet vlaky osobního dopravce, který bude vybrán ve výběrovém řízení, což by mohlo znamenat „malou revoluci“ na polských kolejích a je možné, že se objeví i zcela nový dopravce.
Soutěž bude vypsána na tyto mezinárodní spojení:
- Varšava – Amsterdam
- Gdyně – Berlín
- Krakov – Hamburk
- Varšava – Villach
- Varšava – Vídeň
- Krakov – Vídeň
- Varšava – Praha
- Krakov – Praha
- Krakov – Budapešť
- Varšava – Budapešť
- Wrocław – Lvov
- Wrocław – Kyjev
- Varšava – Kyjev
- Varšava – Moskva
- Varšava – Minsk
- Varšava – Šeštokai (Litva)
- Gdyně – Kaliningrad
Ministerstvo dopravy ale upozorňuje, že v budoucnu může být objednáván jiný počet spojů, než je tomu v současnosti. Omezujícím faktorem bude výše limitu finančních prostředků určených na dofinancování mezinárodních vlaků vyčleněných ve státním rozpočtu, což bude vázat i na nabídky jednotlivých dopravců a jejich finanční požadavky. Rovněž se dá očekávat i změna jízdních řádů, která bude odvislá na dohodách se zahraničními stranami.
PKP Intercity v současné době provozuje prestižní mezinárodní linku Berlín – Poznaň – Varšava na vlastní riziko pod obchodním názvem Berlin–Warszawa–Express. Pokud by PKP IC nebylo ve výběrových řízeních úspěšné, nic by jí nebránilo zůstat a tuto linku dál provozovat.
Přeshraniční „lokální“ spojení, které zajišťují Przewozy Regionalne, je již nyní plně hrazeno z rozpočtu jednotlivých vojvodství a připravovaná změna se těchto linek nedotkne.
Je otázkou, jestli třeba o část linek nebude mít zájem LEO Express. Ten už před časem – ve spolupráci s polským partnerem Dolnośląskie Linie Autobusowe – požádal o přidělení dopravní cesty na trasách z Varšavy do Katovic, Krakova a Poznaně. Vlaky chtěl provozovat na vlastní riziko, obdobně jako linku Praha – Ostrava – Karviná. Žádost ale nebyla polským správcem dopravní cesty vyřízena kladně a LEO se nyní opět poohlíží po trase Praha – Brno – Vídeň.
Je možné, že od 1. července 2013 zruší PKP Intercity vlak kategorie CityNightLine Jan Kiepura, který jezdí mezi Varšavou a Amsterdamem. To je přitom jediný prestižní polský vlak této třídy a patří k dlouhé historii polské železnice. Nejdříve spojoval Varšavu s Bruselem, pak byl na nějaký čas přesměrován do Frankfurtu nad Mohanem a nyní končí v Amsterdamu. Tomuto spojení dávají přednost cestovatelé, kteří chtějí dále pokračovat letecky z amsterdamského letiště Schiphol nebo se dostat do Paříže za přijatelnou cenu. Jízdenky mezi Varšavou a Amsterdamem se dají pořídit již od 29 eur. Podobně má skončit EC Comenius z Břeclavi do Varšavy.
PKP Intercity dnes zajišťují 46 mezinárodních spojení – tedy o dvě více, než v roce minulém (přibyl Comenius do Břeclavi a Varsovia do Budapešti). K případnému ukončení vlaku může vést jeho nízká efektivita. Rozhodnutí o případném zrušení podléhá ale předtím kladnému projednání s MTBiGM a dohodě se zahraničními partnery. Nic méně informace zahraničním dopravcům již byly údajně odeslány. Podle Marka Gańka z Odborového svazu průvodčích WARS by zrušením tohoto spoje přišlo o práci až 20 lidí.
Zdroje: E15.cz, Kurier Kolejowy, PKP Polskie Linie Kolejowe, Rynek Kolejowy, ŽelPage


1 2 | Zpráv na stránku: |
Jedinou výjimku bych viděl u vychytávek typu EN do Amstru, tam asi nikdo jiný přispívat nebude.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
