Plzeň — Zatímco propagační jízdy RegioJetu v krajích se pomalu blíží ke konci, žlutá Desira z českých tratí rozhodně jen tak nezmizí. Student Agency totiž chce na své "žluté jaro na železnici" navázat hned několika dalšími projekty. Již v polovině června spustí provoz svých prvních pravidelných spěšných vlaků na trase Plzeň - Domažlice, v průběhu letní sezóny bude zajišťovat dopravu návštěvníků několika hudebních festivalů, od března příštího roku se chystá na dálkovou trasu Praha - Ostrava a nápady ji zatím nedochází. Jednotka Desiro Classic se tak v pátek 4. června vůbec poprvé podívala do Jihlavy – ne ani tak proto, aby následovala reklamní Regio-shuttle Českých drah, ale v rámci prezentace návrhu zavedení přímého železničního spojení Znojma s Havlíčkovým Brodem, který již podpořili krajští radní na Vysočině i na jižní Moravě. RegioJet tak chce usilovat o převedení státních subvencí z mezistátních vlaků na nové rychlíkové relace, ačkoli nemá jistotu, že v případě vypsání tendru zajímavé trasy skutečně získá. Firma si přesto věří a chce postupně představit další podobné projekty.
Plzeň - Domažlice: dva týdny reklamně, pak ostrý provoz
Počínaje sobotou 5. června 2010 budou mít cestující možnost svézt se na trati Plzeň – Domažlice zvláštními vlaky společnosti RegioJet. Denně vyjedou 4 páry spěšných vlaků, které budou vedeny dvojicí motorových jednotek Siemens Desiro Classic. Ty má dopravce k dispozici prozatím do konce července a chce je na českých tratích patřičně využít. Zpáteční jízdné za symbolickou cenu 5 Kč bude platit první dva týdny – stejně jako v ostatních krajích, kde RegioJet v loňském roce podal závazné nabídky na provoz regionální dopravy. Na rozdíl od Ústecka, Olomoucka a jižní Moravy však jednotky mezi Plzní a Domažlicemi setrvají minimálně do poloviny letních prázdnin – po skončení mimořádných jízd totiž nastoupí na své první skutečně pravidelné spoje, a to v podobě spěšných vlaků provozovaných bez finanční podpory kraje. V nich již budou cestující přepravováni dle platného tarifu dopravce.
Plzeňský kraj se od prvních třech jmenovaných odlišuje ještě jednou věcí: podepsání desetileté smlouvy s Českými drahami zde totiž předcházelo výběrové řízení na provozovatele vlakových spojů, které ovšem krajský úřad na poslední chvíli zrušil. Od soukromých dopravců si za to vysloužil kritiku, která vyústila až v podání stížnosti k Evropské komisi. Toto podání se v současnosti posuzuje; v případě jeho uznání ale může mít pro všechny dotčené kraje zásadní následky.
km | stanice | Sp 1502 (Sp 39822) | Sp 1504 (Sp 39824) | Sp 1506 (Sp 39826) | Sp 1508 (Sp 39828) |
---|---|---|---|---|---|
0 | Plzeň – hl.n. | 7.53 | 11.32 | 15.49 | 19.56 |
1 | Plzeň – Jižní předměstí | | | 11.35 | | | 19.59 |
3 | Plzeň – Skvrňany | | | | | | | | |
8 | Vejprnice | | | 11.42 | | | 20.08 |
11 | Tlučná | | | | | | | 20.10 |
14 | Nýřany | 8.05 | 11.48 | | | | |
19 | Zbůch | | | | | | | | |
22 | Chotěšov u Stoda | | | | | | | | |
26 | Stod | 8.17 | 11.58 | | | 20.24 |
29 | Hradec u Stoda | | | | | | | | |
34 | Holýšov | 8.30 | 12.07 | 16.17 | 20.33 |
36 | Dolní Kamenice | | | | | | | | |
40 | Staňkov | 8.37 | 12.14 | 16.25 | 20.39 |
44 | Osvračín | | | | | | | | |
48 | Blížejov | 8.44 | 12.21 | | | 20.46 |
52 | Milavče | | | | | | | | |
59 | Domažlice | 8.55 | 12.32 | 16.40 | 20.57 |
km | stanice | Sp 1501 (Sp 39821) | Sp 1503 (Sp 39823) | Sp 1505 (Sp 39825) | Sp 1507 (Sp 39827) |
---|---|---|---|---|---|
0 | Domažlice | 5.52 | 10.27 | 14.01 | 17.20 |
7 | Milavče | | | | | | | | |
11 | Blížejov | 6.03 | 10.38 | 14.12 | 17.32 |
15 | Osvračín | | | | | | | | |
19 | Staňkov | 6.11 | 10.45 | 14.19 | | |
23 | Dolní Kamenice | | | | | | | | |
25 | Holýšov | 6.20 | 10.51 | 14.26 | 17.49 |
30 | Hradec u Stoda | | | | | | | | |
33 | Stod | 6.27 | 10.59 | 14.33 | | |
37 | Chotěšov u Stoda | | | | | | | | |
40 | Zbůch | | | | | | | | |
45 | Nýřany | 6.38 | 11.08 – 11.11 | 14.48 | 17.59 |
48 | Tlučná | | | | | | | | |
51 | Vejprnice | 6.44 | 11.17 | 14.54 | 18.05 |
56 | Plzeň – Skvrňany | | | | | | | | |
58 | Plzeň – Jižní předměstí | 6.51 | 11.24 | 15.03 | | |
59 | Plzeň – hl.n. | 6.54 | 11.27 | 15.06 | 18.13 |
- spěšné vlaky jedou v období od 5. června do 31. července 2010
- jízdenky se prodávají ve vlaku
- v období od 5. do 20. června platí akviziční sleva: zpáteční jízdenka 5,–Kč; od 21. června platí standardní tarif dopravce RegioJet, cestujícím však bude uznána zákaznická sleva.
Vzhledem k plánované výluce v úseku Blížejov – Domažlice bude ve dnech 13. – 17. června 2010 zavedena náhradní autobusová doprava. Cestující budou přepraveni autobusy společnosti Student Agency. Doporučujeme sledovat informace na internetových stránkách dopravce a informační letáky ve vlacích.
RegioJet: Znojmo si zaslouží lepší dálkové spojení
Dalším projektem, tentokrát namířeným především na ministerstvo dopravy, je koncept přímého rychlíkového spojení jihomoravského Znojma s Jihlavou a Havlíčkovým Brodem, kde by vlaky navazovaly na rychlíky ve směru Kutná Hora - Praha a Žďár nad Sázavou. Myšlenka pohodlného železničního spojení Znojemska s Prahou přitom není žádnou novinkou: v podobě rychlíku Dyje existovalo již před lety, a to dokonce se srovnatelnou jízdní dobou oproti dnešním možnostem veřejné dopravy.
Podle RegioJetu je v současnosti Znojmo zbytečně odříznuté od rychlé dálkové dopravy, což by zavedení rychlíků v dvouhodinovém intervalu mohlo změnit – zejména budou–li nasazena vhodná vozidla. Třicetitisícové město na Dyji má dnes paradoxně nejlepší železniční spojení s Vídní, odkud sem po nedávném dokončení elektrifikace trati 248 zajíždějí osobní vlaky, vedené dvoupodlažní push/pull soupravou Wiesel rakouských drah.
Kromě rychlejšího spojení Znojma s Prahou s jediným přestupem hrana-hrana v Havlíčkově Brodě by mohly být rychlíky zajímavé i pro cesty do Jihlavy, kde by jízdní doba 1 hodina 30 minut byla naprosto srovnatelná s autobusem. V případě vypsání tendru ze strany MDČR chce žlutý dopravce na tuto relaci nabídnout jednotky Desiro Classic, které podle něj nejvíce odpovídají požadavkům na jízdní vlastnosti na této trase a poskytují dostatečný komfort pro cesty s jízdní dobou do dvou hodin.
Jančura: EC/IC nepotřebují dotace, raději nové rychlíky
Zpracovaný návrh přímých spojů Znojmo – Jihlava – Havlíčkův Brod teď RegioJet rozešle místním samosprávám na připomínkování. Rozhodující slovo však bude mít ministerstvo dopravy, které veškerou dálkovou železniční dopravu v Česku objednává a spolufinancuje. To se však brání, že na zavádění nových spojů nemá peníze. RegioJet naopak namítá, že řada dálkových spojů je v současnosti státem financována zbytečně – podle majitele společnosti Radima Jančury není důvod subvencovat třeba mezistátní vlaky EuroCity, které by si na sebe měly dokázat vydělat samy.
Absurdním stavem je pak podle žlutého dopravce subvencování i těch vlaků, v nichž je vyloučena vnitrostátní přeprava. Svá tvrzení chce podložit provozem vlastních komerčních spojů od března příštího roku, s jejichž pomocí chce přimět ministerstvo, aby zařazení "vlaků vyšší kvality" do sítě základní obslužnosti přehodnotilo. Současný stav je přitom důsledkem rozhodnutí z prosince 2007, kdy resort dopravy souhlasil s navýšením úhrad o přibližně 600 milionů korun ročně na pokrytí vlaků IC/EC, které předtím ČD provozovaly na vlastní podnikatelské riziko. Podle Jančury by tyto prostředky mohly být využity účelněji na nových rychlíkových linkách a zahuštění intervalů stávajících dálkových spojů.
Samotný projekt rychlého spojení Znojemska se středem republiky již podpořil KORDIS a pozitivně se k němu staví i představitelé obou dotčených krajů – Jihomoravského a Vysočiny – kteří teď chtějí tlačit na ministerstvo, aby novou linku zavedlo. Pokud se tak stane, bude se jednat o první výběrové řízení na provoz dopravy v souladu s novou legislativou EU. RegioJet tak nemá jistotu, že smlouvu na provoz nové relace skutečně získá; podle obchodního ředitele Jiřího Schmidta by už ale i samotné vypsání otevřeného tendru na novou dálkovou linku bylo pozitivním krokem. S ohledem na čas nutný k sestavení jízdního řádu je prvním možným termínem zahájení provozu nových rychlíků prosinec 2011.


Konkurence - dopravní a politická - na jedné koleji: vlevo 810 v barvách ČSSD, vpravo Desiro zarytého kritika ČSSD
Žlutý dopravce svůj záměr prezentoval v pátek na tiskové konferenci za účasti představitelů města Znojma – jak jinak, než právě v mimořádném vlaku do Jihlavy. Myšlenka rychlého železničního spojení se zde dlouhodobě setkává s velkou podporou, zejména v kontextu probíhajícího zkvalitňování dopravní obslužnosti regionu. Po dokončení modernizace tratě do Rakouska teď 1. července Znojemsko čeká integrace do IDS JMK a místní radní netají ambice dopravu dále zlepšovat. Město samotné přitom již má za sebou konkrétní zkušenosti s výběrovým řízením na provoz autobusové dopravy a nové smluvní vztahy s dopravci si pochvaluje jako výrazně výhodnější.
Znojemští představitelé navíc nejsou jediní, kdo je plánům RegioJetu nakloněn. Důležité spojence získala firma minulý týden v řadách krajských zastupitelů Jihomoravského kraje, konkrétně v podobě klubu ODS, který je součástí velké koalice s vítězem krajských voleb, ČSSD. Ti se shodli, že od vedení kraje budou požadovat vypsání výběrového řízení na provoz krajské železnice v nejbližším možném termínu – reálně tedy od roku 2016. Větší problém může mít žlutý dopravce na Vysočině, kde je dlouhodobě ve sporu s náměstkem hejtmana pro dopravu Liborem Jouklem. Dopravce však věří, že i zde převládne snaha o zkvalitnění dopravy nad osobními a politickými preferencemi; o to víc, že rychlíky Znojmo – Havlíčkův Brod by za určitých okolností na základě tendru mohly provozovat i České dráhy.
Zdroj: RegioJet, SŽDC, ŽelPage, Týdeník Sedmička

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
