Třinec — V pondělí 10. 8. večer došlo na trati 320 mezi Třincem a Jablunkovem k poruše na celkem čtyřech železničních přejezdech. Neznámý pachatel propojil koleje a tím aktivoval přejezdové zabezpečovací zařízení (PZZ). V médiích (Novinky, iDnes, …) ohledně této události proběhly různé, nepřesné a vzájemně se rozcházející informace, kdy mělo mimo jiné dojít k vyřazení přejezdu z činnosti a vlaky měly jezdit bez spuštěné signalizace na přejezdu. Na základě těchto nepřesných informací jsme oslovili Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) se žádostí o bližší informace.
Jak ŽelPage sdělila Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty, ve 21:40 v žst. Třinec došlo k signalizaci obsazení kolejových obvodů prvního a druhého traťového úseku ve 2. traťové koleji a výstraze na přejezdovém zabezpečovacím zařízení. Ihned po zjištění této události výpravčí nahlásil poruchu odpovědným pracovníkům SŽDC, Správě dopravní cesty Ostrava a Správě sdělovací a zabezpečovací techniky do Českého Těšína. Zaměstnanci SSZZ dorazili do Třince cca ve 22:10 a po seznámení se situací odjeli k přejezdu PZZ G7 v km 310,400, kde zjistili, že přejezd je uzavřen a přes něj kolem stažených závor projíždějí řidiči silničních vozidel.
Jak bylo následně zjištěno, neznámý pachatel vyzkratoval kolejnice v oblasti přejezdů na druhé traťové koleji a tím došlo ke aktivaci signalizace a spuštění závor. Jednalo se o čtyři železniční přejezdy — dva v úseku stanice Třinec (km 310,400 a 309,598) a dva v úseku zastávky Vendryně (km 308,212 a 307,987). Protože šlo o úmyslné ovlivnění zabezpečovacího zařízení, šetří celou událost Policie ČR jako podezření z obecného ohrožení.
O případu byla zároveň informována i Drážní inspekce ČR, která však událost nevyšetřuje, resp. nepovažuje jí ve smyslu zákona o drahách za mimořádnou událost, protože PZZ fungovalo podle platných předpisů. Po dobu poruchy vlaky jezdily pouze po první traťové koleji. Provoz v plném rozsahu byl obnoven až ve 22:40.
Zdroje: SŽDC, Novinky.cz, iDnes.cz, České noviny/ČTK


to jen tak na okraj
Karel Farkač: Které nové systémy např. PZZ, které při obsazení přibližováku nepřejdou do výstrahy, máte na mysli?
návěst stůj a pak děj se vůle
boží, není moc pravdivá
připomínka... Slyšel jsi někdy o
"živém tlačítku"? To musí fíra
pořád mačkat (tuším v intervalu
5 sekund, ale tímto si nejsu
jistý) a pokud ho nezmáčkne,
napřed se ozve hlasitý zvuk,
kdyby fíra zaspal a pokud ani
potom tlačítko nezmáčkne, vlak
sám zastaví na rychlobrzdu.
Tento systém funguje už
hezkých pár desítek let, od té
doby, co páru začaly střídat
diesly! Vím to, pac mi o tom
vyprávěl můj děda-bývalý fíra,
který před důchodem
strojvedoucí aj školil. To stejné
tlačítko slouží aj k potvrzení
převzetí návěsti, pokud je
zavedeno přenášení návěstí na
stanoviště strojvedoucího. Toto
je už v každé
nové/rekonstruované
lokomotivě/jednotce.
Tož něco k článku ještě... Je to
fakt hrůza, co si lidi dovolí dělat.
Kruciš na železnici nejezdí
součástky, jako ve fabrice na
pásu, ale lidi, nebo prostě životy.
Tohle by si měly uvědomit
všichni co si jen tak ze srandy,
hrají s železničním zab. zař!!
Já mám ten dojem, že něco podobného měli Američané již v 19.století, jen s tím rozdílem, že rameno návěstidla bylo umístěné nad kolejištěm (u nás odvráceně) a při průjezdu signálu STůJ, se o sklopené rameno do vodorovné polohy otevřel na parní lokomotivě kohout, začala unikat pára z kotle, strojvedoucí se probudil, zastavil a vylezl na kotel, aby kohout uzavřel. To je ale jen drobnost. Faktem zůstává, že u nás projede vlak okolo návěstidla se signálem STůJ - a potom děj se Vůle Boží.
FRK
Kéž by došlo k instalaci nových systémů, které by negativa, například Moravany, nebo pseudopozitiva popsané v události, vyloučila.
Vůbec nejhorší je na zab.zař. ale to, když strojvůdce projede návěst STůJ, tak vlak už nic nezastaví-viz Paskov. Je zajímavé, že soudruzi v NDR už tento problém měli zmáknutý před mnoha lety, spíše několika desetiletími.
FRK
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
