Praha - Noviny, teplý a studený nápoj, bageta a snack. Toto vše dostanete "zdarma", pokud pojedete první třídou spojů kategorie SuperCity. Díky nově vyhlášenému výběrovému řízení českých drah na dodavatele tohoto občerstvení se můžeme podívat, na kolik tento servis České dráhy vůbec vyjde.
Kolik to vlastně stojí?
České dráhy předpokládají, že v období od 1. dubna do konce letošního roku odeberou 600 kusů těchto jídelních setů denně za předpokládanou celkovou částku 11 milionů korun. Každý z celkem 165 tisíc kusů vyjde České dráhy na 67 korun, pokud bude předpokládaná cena dodržena. Při pohledu na starší výběrová řízení Českých drah lze ale odhadnout, že konečná cena bude vyšší. Dále ale budeme předpokládat dodržení této ceny. K této částce je také třeba připočíst cenu novin, což je například u Mladé Fronty 13 korun u vydání bez barevného magazínu nebo 22 korun za Hospodářské noviny. Celkové náklady na jednoho cestujícího tedy zřejmě přesahují 80 korun.
Můžete vydělat
České dráhy můžou paradoxně na zákazníkovi, který pojede první třídou místo druhé, také prodělat. Při cestě Pendolinem z Ostravy do Olomouce na obyčejné jízdné s povinnou místenkou za 200 Kč vyjde na 331Kč v druhé a 397Kč v první třídě. Šedesát šest vybraných korun navíc tedy sotva pokryje náklady na občerstvení bez novin. Pokud cestující pojede za zákaznické jízdné s místenkou za 100Kč na In-Kartu tak je cena lístku 199 korun v druhé a 248 korun v první třídě, tedy rozdíl se sníží dokonce na 49Kč. Podobné rozdíly jsou také při cestě z Prahy do Pardubic (68 Kč/51 Kč) či z Pardubic do Olomouce (92 Kč/69 Kč) nebo Brna (95 Kč/72 Kč). Ve všech těchto případech si cestující vlastně povinně koupí občerstvení s novinami a samotnou první třídu má tedy "zdarma."
Co závěrem?
Pokud tedy máte v nejbližší době v plánu cestovat spoji SuperCity na relacích uvedených v předchozím odstavci; a vždycky si před cestou kupujete noviny a něco málo k snědku a pití tak zvažte, jestli místo druhé třídy nezvolit radši třídu první, kdy toto budete mít nejen v ceně, ale za určitých okolností ještě můžete mírně vydělat. Jízda v první třídě se tak může stát už jen takový malým bonusem "navíc".
Z počtu objednaných jídelních setů lze ale odvodit také ještě jednu věc. České dráhy denně vypraví 16 spojů Supercity s celkovou kapacitou 1680 míst v první třídě. Pokud tedy předpokládají denní potřebu pouhých 600 kusů občerstvovacích balíčků, lze si snadno domyslet celkovou obsazenost spojů SC v první třídě na úrovni zhruba 32 %. V některé dny je sice vypravován jeden pár spojů SuperCity navíc, na druhou stranu ale zase můžeme předpokládat, že někteří cestující nabízené občerstvení odmítnou.
zdroj: isvzus.cz

Kazdopadne, ty noviny by mohly byt v "kupe" a welcome drink by mohl vlakvedouci roznaset "spolu s cvakanim" listku. V autobuse taky, teoreticky, to kafe muzes chtit vickrat. No a v jednicce snad nebude nikdo, kdo bude chtit z Breclavi do Usti 8x dve decky koly:-) A i kdyby byl - stalo by to 30 korun, priplatek za prvni tridu by to myslim pokryl
Jinak s Vami ovsem souhlasim panove, ze drobne sluzby/darky jsou mnohdy pusobivejsi nez 10 procent sleva na jizdence. Lide se vetsinou radi nechaji hyckat. Tesi je zajem a pocit, ze jsou nejak vyjimecni. Za tento pocit si mnohdy nevahaji nemalo priplatit. :)
Dva a půl roku jezdím s in-gold, většinou používám mezi Brnem a Prahou EC, čas od času SC. A protože často, jsem kritický k nedostatkům (hlavně v nasazování a kvalitě vozů), ale také mě potěší "blbosti". Dřív to byl čerstvý týdeník Prager Zeitung (občas se ještě objevuje, někdy je v jídelním voze), poměrně stabilně je to kvalitní Euro (a pokud ne ve vlaku, bývá druhý den po vydání v Lounge) a třeba minulý týden v Holešovicích připojovaném českém voze na Hungarii byly čerstvé Hospodářské noviny v každém kupé.
Pozitivní image také dělá Motion, ale i magazín Carga.
S kvalitou občerstvení v SC to bylo různé, nejlepší bylo období léta 2007, kdy to byly sendviče od Crocodille. Předtím a vlastně i o víkendu jsem se setkával se sendviči méně než standardními, občas proběhl nějaký pokus třeba s ciabattou. A dávám si raděj pytlikovej čaj než termoskový kafe. Nějakou dobu taky trvalo, než se na palubě objevily HN. Na to, že česká Pendolina moc nemusím a čekám, jak budou vypadat za 5-10 let se skepsí (několik cest jsem podniknul s Cisalpinem, které bylo cca 10 let v provozu), je to, co se nabízí v 1. třídě poměrně sympatické.
M - kafe z německé hospody dobře voní a taky chutná, od JLV je v poměru cena/výkon rozumná konvička kávy, mezi Prahou a Brnem za necelých 50 Kč. Není to sice turek za 8,-, ale ten bych stejně jako vozy B na EC nečekal:-)
michawel - jak s tim pitim nevim, ale ty noviny urcite - je to "blbost", ktera ma velkou hodnotu. Aspon teda pozoruju na sobe pri litani. Kdyz tam jsou noviny (idealne "dnesni"), tak mi to v hlave hnedka nejak preblikne, ze je to super spolecnost:-)
Takze ano, noviny jsou malickost, ale na image udelaji hodne... Stejne funguji i ty casopisy a klidne muze jit o stara vydani. Ale o tom jsem se uz nahadal hodne:-)
Stara pani - hm, zajimave, nad tim jsem nikdy nepremyslel, mel jsem za to, ze je to stejnej "material". V nemeckych vagonech to tak ale podle myho (ciste dojem) je - prijde mi, ze vlakem prochazi chlapik z hospody a nabizi kafe od nich. V kelimku, do kteryho se vejde asi 150 pres (proste poradny kafe:), ale pro Cecha bohuzel za "evropskou" cenu. Pamatuji se, jak tuhle jedna pani/babka chtela kafco, ptala se kolik to stoji, Nemec na ni ze sedmdesat (zda se, ze kdyz chcou, tak tu cestinu zvladnou:-)) a obchodu byl konec...
Ale taky je samozrejme pravda, ze ta koruna, dve zasadne vypocet nezmeni...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
