Chabařovice - Jedno ze stále řešených dilemat při plánování jízdního řádu je zcela typické - mám tu zastavit nebo projíždět? Kritickým se toto rozhodnutí stává v okamžiku, kdy už nejde jen o dilema neprodlužovat kvůli obsluhovaným jednotlivcům cestovní dobu většině a nesrážet tak časovou atraktivitu spojení, ale když je cílem spolehlivě spojit dva přestupní uzly a jízdní doba neúprosně tlačí k projíždění. A to se často stává například v Ústeckém kraji, jak ukazuje tento příspěvek.
Všichni kdo jezdí vlakem jistě znají billboardy SŽDC s „pilným mravencem“, které oznamují, že se díky investicím zrychluje doprava po kolejích. Jistě, bez opravených kolejí vlakem daleko nedojedeme. Je ale dobré připomenout, že cestovní rychlost, na které záleží celková doba našeho přemístění z bodu A do bodu B není závislá pouze na tom, jak rychle vlak po kolejích jede, ale i na koncepčních opatřeních ovlivňujících organizaci dopravy - četnosti spojů, dobách čekání na přestupy a množství zastávek.
V těchto opatřeních vykonal Ústecký kraj - coby objednatel regionální dopravy – v uplynulých dvou letech mnoho práce a i nový jízdní řád na železnici přinese od 14. prosince v tomto směru novinky.
Cestující v kraji si již rychle zvykli na takzvanou „taktovou dopravu“, která na jednotlivých železničních (ale i mnoha autobusových) linkách v kraji znamená jistotu pravidelného spojení v pevných intervalech po dobu celého dne. Zrovna tak si cestující zvykli na nově zavedené a funkční přestupní vazby na ústeckém hlavním nádraží, v Ústí na západě, Teplicích, Mostě, Lounech či Lovosicích. Celý kraj je díky postupující provázanosti jednotlivých subsystémů veřejné dopravy snáze a rychleji dostupný.
Součástí zatraktivnění veřejné dopravy je i zrychlení vlaků postupným omezováním zastavování ve stanicích a zastávkách, naprosto minimálně využívaných ze strany cestujících (zpravidla příliš vzdálených od zdrojů a cílů cest). Takovéto zastávky většinou využije denně pouze několik cestujících (kteří v souhrnném počtu mnohdy ani nepřevýší prsty jedné ruky) a zastavováním byli zdržováni všichni cestující, kteří ve vlaku již seděli. Zastavování vlaků tak bylo již v platném jízdním řádu zrušeno v nevyužívaných zastávkách Louny předměstí či Denětice, a bylo omezeno ve stanicích Kyjice, Třebušice a Chabařovice.
Zatímco v Chabařovicích bylo pro platný jízdní řád zrušeno zastavování u všech vlaků, do kterých během ani jedné ze čtyř ročních sčítacích kampaní ČD nikdo nenastoupil, ani nevystoupil, tak s nadcházejícím jízdním řádem dochází k úplnému opuštění zastavování v železniční stanici Chabařovice. I když se to může jevit jako brutální příkoří pro chabařovické občany, vězme, že pozitiva převažují. Zatímco Chabařovičtí svou 2 km vzdálenou železniční stanici prakticky nevyužívají, neboť do krajského města mají výborné spojení ústeckou MHD a do Teplic kvalitní autobusové spojení (zajišťované Dopravním podnikem měst Mostu a Litvínova), tak po železnici se cesta mezi Ústím nad Labem a Teplicemi nově zkrátí. Průměrná obsazenost vlaků, které dnes v Chabařovicích ještě zastavují, činí tamtéž cca 110 cestujících. I když každý z těchto cestujících ušetří jen jednu minutu jízdy, dostáváme se v denním souhrnu na hodnotu cca 2050 osobominut (což představuje více než 34 hodin života všech železničních cestujících mezi Ústím a Teplicemi). Nejedná se jen o úsporu času, ale i elektrické energie. Souprava osobního vlaku mezi Děčínem a Mostem váží cca 200 tun. Ve směru na Teplice se z Chabařovic osobní vlak rozjíždí na rychlost 100 km/h, ve směru na Ústí nad Labem na rychlost 120 km/h. Dnes 10 zastavujících vlaků ve směru Teplice a 9 ve směru Ústí nad Labem spotřebuje tímto zastavováním souhrnně cca 520 kWh denně (189280 kWh/rok). Pokud si uděláme malé srovnání, tak průměrná roční spotřeba elektřiny činí v případě tříčlenné domácnosti 2643 kWh/rok. Zavedení průjezdu osobních vlaků liduprázdnou stanicí Chabařovice tak nově uspoří tolik elektrické energie, kolik spotřebuje 72 domácností za celý rok. A to jistě není v tolik zatěžovaném životním prostředí našeho kraje zanedbatelné.
Závěrem by bylo ještě dobré zmínit, že projíždění málo využívaných stanic a zastávek v kraji nikdy neprobíhá na úkor většinových cestujících – občas si zařádí i tiskařský šotek. Až si cestující na trati 130 Chomutov – Ústí n.L. zakoupí nový jízdní řád, nemusí Krajský úřad ihned zavalit stížnostmi na osobní vlak číslo 6842/3 jedoucí v 5:30 z Chomutova – tento vlak (narozdíl od údajů v novém jízdním řádu) skutečně zastaví jak ve stanici Kyjice, tak i ve stanici Třebušice, které jsou v tento čas hojně využívány dojíždějícími pracujícími.
Autor příspěvku: Jakub Jeřábek, Oddělení dopravní obslužnosti, Krajský úřad Ústeckého kraje, další informace na dopravním portálu ústeckého kraje


AD6360) Článek byl redakci nabídnut autorem, ale nebyl otištěn za úplatu.
V některých krajích je naprosto "samozřejmé",že existují souběhy a nikoho to netíží.V tomto případě kozina nijak nevyčnívala.Kraj se pouze rozhodl,že nahradí vlak busem.Oboje má své klady,ale i své zápory.K tomu,aby kozina v této části hustě osídleného kraje plnila hlavní úlohu ZDO by musel jezdit vlak každou hodinu.Otázka jsou finance (nejhustší žel.síť v čr),ale i politikaření na úrovni myšlenky dálničního přivaděče ve stopě trati.
Co se ovšem týká komentářů ohledně zavádění autobusů na úkor zastavení lokálek, tak s tím totálně nesouhlasím
Kraj JMK má jedno smutné prvenství a to je počet vymlácených vedlejších tratí,které padly v rámci IDS či zanedlouho ještě padnou.Ale z těchto míst nějak nářky neslyším,že se něco nezdařilo.Naopak lidi jsou rádi za časté spojení v taktu,protože je lepší pro ně každou hodinu bus s přípojem na vlak než čtyřikrát deně 810.Záleží čistě na výhodnosti v konkrétních případech
a o kolik si myslis, ze je snadnejsi pro cloveka, ktery bezne nejezdi vlakem jet nekam vlakem? napriklad z neobsazene zastavky na ktere visi jen casy odjezdu?
a v takovem pripade mi prijde logictejsi, pokud jedou dva vlaky zhruba ve stejnou dobu, aby jeli kazdy jinou trasou a tak pobrali i to "hodne" i to "malo" misto toho aby jeli pul cesty stejnou trasou a pobrali jen to "hodne"!!! takze prosim zkuste uvazovat trochu v souvislostech vetsiho celku
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
