Praha – V pátek 10.10. 2008 v 10:10 byla pozvaným hostům a zástupcům médií představena nově zrekonstruovaná nádražní budouva a přednádraží stanice Praha–Vršovice, jedné z pěti nejvýznamnějších železničních stanic v Praze. Neoklasicistní budova pocházející z roku 1872 prošla v průběhu šesti let rekonstrukcí za zhruba 50 milionů korun. Cílem bylo získat nové kvalitní kancelářské prostory a při té příležitosti odstranit nevzhlednou přístavbu pro pokladny z dob silného rekreačního provozu, vyměnit okna, dveře, zrenovovat fasádu a krovy. To vše tak, aby nedošlo k porušení historického rázu budovy, která je totiž památkově chráněná. Přístup do budovy je nově zcela bezbarierový.
Součástí prací byla i úprava přednádražního prostoru, v němž byl vybudován malý park a posezení. Zrenovovány byly odbavovací prostory a sociální zařízení. Nové provozní a kancelářské prostory naopak přivítají zaměstnanci žst. Praha-Vršovice a Regionální správy majetku ČD Praha, které zde bude mít své sídlo. Na snímcích si můžete prohlédnout opravenou budovu i samotné slavnostní otevření.
Zatímco nádražní budova září novotou, perony a kolejiště teprve oprava čeká. Mohou za to rozdílná vlastnické práva a zájmy. Budova totiž patří Českým drahám, perony a kolejiště má ve svém majetku zase Správa železniční a dopravní cesty s.o. Informovali jsme se proto, kdy bude stanice opravena jako celek, a co to vše cestujícím přinese.
Podle tiskového mluvčího SŽDC Jiřího Štastného se s rekonstrukcí stanice Praha–Vršovice počítá do opravy úseku Vinohradské tunely – Praha–Hostivař, náležícího do IV. tranzitního koridoru. O tomto projektu, jenž má být v letech 2012 až 2016 realizován nákladem 9 mld. Kč, jsme již informovali a jak uvádí pan Šťastný, bude pro vršovické nádraží znamenat mnoho – opravené nástupiště o standardní výšce hrany 550 mm od temene kolejnice, bezbariérový přístup a navádění pro nevidomé a slabozraké či nový informační systém pro orientaci cestujících. Ten je v současné době jedním z nejvíce postrádaných prvků ve stanici, obvzlášť při přestupech ze spojů jedoucích z trati 210, které kvůli pracem na hlavním nádraží končí Vršovicích a při obvyklém zpoždění bývá přestup velmi problematický. V úvaze je také prodloužení podchodu až do Bartoškovy ulice. Tím by se jednak nádraží napojilo na pražskou čtvrť Nusle, a také by se zmírnila bariéra, kterou mezi Vršovicemi a Nuslemi nádraží představuje. Právě dostupnost další dopravy z nádraží zůstává zásadním problémem této stanice, přitom alespoň dílčí zlepšení se přímo nabízí. Autobus 193 ke krčské nemocnici končí na náměstí Bratří Synků a otáčí pod železničním mostem u tramvajové zastávky Otakarova. Jeho krátké a nenáročné prodloužení do přednádraží stanice Vršovice s přestupem na Esko je bohužel nadále jen nerealizovanou vizí. Ani plánovaná trasa metra D nemá návaznosti na vršovickém nádraží zlepšit.
Z pohledu provozu pak přinese rekonstrukce alespoň výměnu železničního spodku i svršku, rekonstrukci mostů u stanice, trakčního vedení, sdělovací a zabezpečovací techniky.
Zdroj: České dráhy, SŽDC s.o., ŽelPage; foto: autor


Nejak mi unika, k cemu tam musi byt vila za dva miliony...
Proc je obvykle, ze se nadrani budovy delaji (delaly) s vysokymi stropy? Byl to kdysi znak nejakeho velikastvi nebo to ma i nejaky duvod (ucel)? Byt to letadla, tak si snad reknu, aby to bylo zdalky videt nebo tak neco, ale vlak asi cestu neztrati. Soucasne jsou drahe opravy a vytapeni
škoda,nástupiště podchody jsou hnus
Martin Grill : To běty hodiny vadí?mně se líbí a k nádraží patří
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
