Hamburk - 9. ledna 2008 v 8:45 SEČ byl z Pekingu slavnostně vypraven testovací nákladní vlak společnosti Deutsche Bahn, který měl za cíl překonat více než 10 000 km dlouhou trasu z čínské metropole do německého Hamburku za méně než 20 dní. Projekt „Euroasijský pozemní most" (Euroasian Land Bridge) by měl v budoucnu zajistit kvalitní železniční cestu z Pekingu přes Mongolsko, po Transsibiřské magistrále, přes Bělorusko a Polsko až do Hamburku. Norbert Bensel, člen představenstva pro transport a logistiku Deutsche Bahn, řekl: „Pevně věříme, že v budoucnu dosáhneme času přepravy na této trase od 15 do 18 dnů - to je dvakrát rychleji než umožňuje lodní přeprava z Hamburku do Číny a zbytku Asie."
Deutsche Bahn to vidí slibně
V budování asijsko-evropského transportního koridoru hraje důležitou roli asijský ekonomický boom a výrazný vzestup Ruska. Hartmut Mehdorn, předseda představenstva DB AG, při slavnostním odjezdu vlaku v Pekingu uvedl: „Deutsche Bahn včas rozpoznala nový trend a využila investice, která v dlouhodobém horizontu přinese prospěch nejen DB AG, ale také Německu jako obchodní lokalitě."
Za přítomnosti čínského ministra železnic Liu, Mehdorn doplnil: „Dnes jsme vstoupili do další etapy budování Euroasijského pozemního mostu. Chceme prezentovat naši schopnost a možnosti dopravit nákladní vlak do cílové destinace rychle, spolehlivě a bezpečně. Tato první zkouška poskytne neocenitelné zkušenosti pro chystané uvedení pravidelných euroasijských železničních přepravních linek, jejichž potenciál je dle plánovaných obchodních toků mezi Asií a Evropou mimořádně vysoký."
„Přetížené a na několik měsíců dopředu zaknihované námořní linky z Číny do Evropy získají v tomto železničním spoji významnou konkurenci. Rychlejší doprava a znatelně nižší náklady ve srovnání s ostatními druhy transportu nám dovolí nabídnout zákazníkům levnější produkt i flexibilnější termíny. O tom, jak velký potenciál se v lince skrývá, však uvidíme až po příjezdu vlaku do cílové stanice," řekl Ing. Tomáš Holomoucký, jednatel společnosti DB Schenker v ČR, která je součástí Deutsche Bahn AG.
Mezinárodní spolupráce
Na realizaci tohoto projektu spolupracuje Deutsche Bahn AG s pěti železničními společnostmi z Číny, Mongolska, Ruska, Běloruska a Polska. Hlavním cílem těchto šesti železničních společností je vytvořit konkurenceschopnou nabídku, která jim umožní získat větší tržní podíl na úkor námořní a letecké přepravy.
Cíl byl splněn
Testovací vlak dojel do svého cíle už za 15 dnů. 24. ledna 2008 krátce před 10. hodinou přijel na seřaďovací nádraží v hamburském přístavu. Pokud se tento projekt uskuteční v praxi, může se vlak stát vážnou konkurencí lodní přepravy. Je jen škoda, že zamýšlená cesta Euroasijského pozemního mostu vede mimo naše území...
zdroj: Technický portál, Schenker


http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/001846-Vlakom-napriec-Marokom-17-2642007-I-cast.asp
Syrské dráhy (CFS) taky nejsou špatný. Aleppo - Damašek průměrnou rychlostí 85 km/h, mezistaničně Aleppo - Hama dokonce 110 km/h průměrem. V této relaci jsou nasazovány nové dieselové jihokorejské jednotky - viz www.seat61.com/Syria.htm Nejdelší syrský vnitrostátní kurz je nočním rychlíkem Qamishle - Deir ez-Zur - Aleppo - Damašek. Ubytovací vozy řady WLABmee, to myslím není špatné.
Přiznávám, pro neznalé to může být šokující zjištění, že i na východ s přihlédnutím na místní podmínky jsou železnice na vyšší úrovni než ČD...
Vlaky pro kamiony nemůžou jezdit z mnoha důvodů. Technicky je to obtížně realizovatelné - vozy pro přepravu kamionů vyžadují specifické parametry trati (hlavně výhybek), což splňuje pouze úsek Děčín - Lovosice. O rozumné tržní ceně nemůže být vůbec řeč, protože tyhle linky jsou vždy ztrátové a stát na ně vždycky musí doplácet, aby mohla být cena pro kamiony přijatelná...
A co se týká toho využití drážní nákl. dopravy na kratší vzdálenosti, tak záleží jen na provozovateli. V USA to jde, ale oni mimo letadla nemají moc možností, jak jinak kapacitně přepravit zboží. U naší malé zemičky je to jen o tom, aby SŽDC stanovila kapacitu dopravní cesty a našlo se několik firem s větším kapitálem, které budou schopny si to ukočírovat. Stále přemýšlím nad tím, proč nejezdí průběžné vlaky pro kamiony z Břeclavi/Českých Budějovic do Děčína/Bohumína. Pokud by se našla volná dopravní cesta, tak myslím, že by to bylo využitelné a při rozumné ceně i využívané. To už sem ale nepatří;-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
