Šotoušův průvodce po Česku - Jste pravidelnými či občasnými návštěvníky zdejší fotogalerie? Nikdy jste třeba neměli možnost podívat se osobně do Bezpráví, na Novinu nebo do Červeného Kostelce, ale fotografie již poznáte z náhledu? Redakce oslovila několik autorů s otázkou, která místa jsou nejfotografovanější. Právě zahájený seriál by Vám měl tyto místa představit, přiblížit něco málo z místopisu a historie těchto inspirativních míst, kam se můžete vypravit pro zajímavou fotografii. Budeme také rádi, když nyní přijmete pozvání na cestu po fotografy nejoblíbenějších místech České republiky…
"Mekka šotoušů," Bezpráví
Pokud před železničním fotografem prohlásíte, že jste byli v Bezpráví, určitě si vybaví ony fotogenické oblouky v údolí Tiché Orlice nedaleko Ústí nad Orlicí, které jsou nejkrásnější zejména v podzimním období či při štědré sněhové nadílce. Naši cestu tak začneme právě v Bezpráví na Orlickoústecku, kde člověk může fotit prakticky celý den.
Rekreační osada Bezpráví se nachází zhruba 4 kilometry východně od Brandýsa nad Orlicí. Od 60. let minulého spadá pod obec Orlické Podhůří. Bezpráví je však také součástí přírodního parku Orlice o rozloze přes 11 tisíc hektarů. Přes celé údolí se tak krom Tiché Orlice vine i hlavní trať spojující Prahu s Českou Třebovou. Ta byla v této oblasti vystavěna v letech 1842 – 1845. Z období výstavby Olomoucko–pražské dráhy se dochovaly dva strážní domky, které můžeme často vídávat, jako součást kompozic fotografií. Jeden z nich dnes slouží jako soukromý rekreační objekt. V plánech modernizace I. železničního koridoru se uvažuje nad tím, že celá trať klikatící se po břehu Tiché Orlice bude napřímena a vedena tunelem, který se tak Bezpráví zcela vyhne a zastávka zanikne, stejně jako nedaleké nádraží v Brandýse nad Orlicí. Tato oblast si však získala srdce mnohých železničních fotografů, které uchvátily okolní lesnaté svahy, tyčící se vysoko nad tratí samotnou. A ti sem tak podnikají své každoroční cesty. Díky tomu se malá víska bez jediného stálého obyvatele stává mekkou, kterou stojí za to navštívit. Bezpráví hledejte na trati 010.
- Další fotografie z oblasti Bezpráví naleznete ve fotogalerii ŽelPage.
- Bezpráví - Mapy.cz
Osvračín, oblouk oblouků
Nyní se přesuneme západněji, konkrétně až na Domažlicko. Zde se nachází onen známý oblouk mezi stanicemi Osvračín a Blížejov. Obec Blížejov naleznete zhruba 5,5 km jihovýchodně od Horšovského Týna. Celým údolím protéká potok Zubřina. První zmínky, jak o Blížejově tak Osvračínu, pocházejí ze 14. století. Vraťme se ale zpět ke kolejím. Celou oblastí se klikatí trať 180 z Plzně do německého Furth im Waldu. Trať není elektrifikovaná, tudíž jsou zde nasazována vozidla motorové trakce. Cestující a železniční fotografové se tak zde setkávají s lokomotivními řady 754, 742 ale i 749. Dále jsou zde v provozu i motorové vozy řad 854 a 810. Přednost blížejovského oblouku je jeho poměrně zvláštní úhel, kdy je z něho lokomotiva již vyjetá a vozy se však ještě vinou v oblouku. Toto místo do značné proslavily i jízdy Orient Expresu, kdy je v čele tohoto historického vlaku řazena přípřež krásně udržovaných plzeňských brejlovců řady 754 a celá souprava tak v krajině perfektně vynikne.
- Další fotografie z oblasti Blížejova a Osvračína naleznete ve fotogalerii ŽelPage.
- Oblouk Osvračín - Blížejov - Mapy.cz
Červený Kostelec, ráj "brejlovců"
Červený Kostelec a jeho okolí můžeme znát díky fotkám, na jejichž většině dominují lokomotivní řady 754. Velmi známé místo je například u mechanického vjezdového návěstidla ve směru od Rtyně v Podkrkonoší. Město samotné bychom hledali v Královéhradeckém kraji necelých 10 km severozápadně od Náchoda. Široké okolí je zasazeno do malebné krajiny podhůří Krkonoš, které tak díky tomu můžeme vídávat i na fotografiích. Celou oblastí vede trať 032 z Jaroměře do Trutnova. Dalo by se říci, že tato trať je fotogenická na většině svých míst a Červený Kostelec s nedalekou Rtyní v Podkrkonoší to vše jen podtrhují. Jak jsem již naznačil v začátku, této oblasti vévodí zejména motorové lokomotivy řady 754 známé jako brejlovec. Za zmínku však rozhodně stojí i nasazení motorových vozů řady 854 a lokomotiv 749, které se po brejlovcích stávají další velmi fotogenickou lahůdkou z této podkrkonošské trati. Do Červeného Kostelce se člověk dostane relativně snadno, neboť zde zastavuje převážná část projíždějících rychlíků.
- Další fotografie z oblasti Červeného Kostelce a okolí naleznete ve fotogalerii ŽelPage.
- Červený Kostelec - Mapy.cz
Dolní Loučky
Při vyslovení tohoto názvu se většině z nás vybaví impozantní viadukt, nacházející se severozápadně od Brna, který se klene přes hluboké údolí, kudy protéká říčka Libochovka. Po něm je vedena trať 250 z Havlíčkova Brodu právě do jihomoravské metropole. Dalo by se říci, že právě okolí mostu je do značné míry „provařené“. Zejména místo nacházející se na nedaleké skále, odkud se naskytá výhled na celý most a okolní členitou krajinu.
Samotná stavba viaduktu trvala 3 roky. Do provozu byl uveden v roce 1953 a železniční dopravě tak letos slouží již 55 let. Hlavní mostní oblouk měří neuvěřitelných 110 metrů a jeho výška činí 40 metrů. S délkou 300 metrů ho lze právem považovat za jeden z největších ve Střední Evropě. Nedaleko od něj koleje ústí do stejnojmenného Dolnoloučského tunelu, ve kterém byla na sklonku 2. světové války umístěna jedna z částí továrny Diana GmbH - skryté továrny výrábějcí stíhací letouny Messerschmitt Bf 109G.
- Další fotografie z oblasti Dolnoloučského viaduktu naleznete ve fotogalerii ŽelPage.
- Dolní Loučky - Mapy.cz
Zde náš výčet "foto-fleků" prozatím ukončíme. Již brzy se však můžete těšit na pokračování, kde Vám přiblížíme několik dalších neméně zajímavých míst, které často zachycují objektivy železničních fotografů. Pro další díl z miniseriálu Šotoušova průvodce po Česku sledujte ŽelPage.
Zdroje informací k Bezpráví: Encyklopedie Seznam.cz, oficiální stránky obce Orlické Podhůří
Zdroje informací k Blížejovu: Oficiální stránky OÚ Blížejov, Wikipedie
Zdroje informací k Červenému Kostelci: Oficiální stránky města Červený Kostelec
Zdroje informací k Dolním Loučkám: Oficiální stránky obce Dolní Loučky, Encyklopedie mostů

Objeví se i článek o šotomístech v Evropě? Na evropské č. 1 bych měl hned dva favority. I Slovensko má své "nej" místo, že?
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/art096.jpg
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/742677.jpg
V prvním případě jsem měl místo dopředu obhlídnuté, dokonce jsem si den předtím stopoval, kolik trvá standardní 714+3x021 cesta zdola až na ten přejezd, ze kterého jsem fotil. Je to kolem minuty, jezdí se tam dost pomalu a navíc jsem byl u přejezdu, ze kterého se dalo krásně odejít. A druhý případ je rovnou vlak stojící v zastávce. V obou případech minimálně několik desítek sekund na bezpečné opuštění místa.
Pokud člověk nad focením přemýšlí a má dost dlouhé sklo, dá se to udělat velmi bezpečně. Druhá věc je, že to může ponouknout spoustu cvoků, kteří budou to samé zkoušet s mýdlovou krabičkou. Tady bych už kvůli jakési "výchovnosti" nad zveřejněním podobné věci hodně přemýšlel.
primo v hlavicce ve fotogalerii uvest, ze to je focene dlouhym sklem v oblouku a fotograf stoji mimo koleje a neceka, ze stihne uskocit (pokud si tedy pamatuji diskusi k te fotce). Uz jsem si malem vyslouzil Darwinovu cenu tim, ze jsem se snazil podobne fotit Barcu na Posazavskem pacifiku. Zdalo se mi, ze casu na uskoceni bude dost, ale nastesti jel napred vlak opacnym smerem a ten me vyvedl z omylu. A to je mi uz 33 let. Radsi nebudu nerozvadet nektere pubertalni fotonapady na leteckych dnech. To, ze jsme malem odleteli do Polska na palube sovetskeho An-24, bez penez a bez dokladu, zato s nekolika filmy a fotaky, je jeste prikladem celkem neskodne akce.
Blbec jsem ja, o tom zadna, ale myslim, ze tema bezpecnost pri foceni by stalo za clanek.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
