Legnica - V prvním dílu minisérie o novém polském dopravci jsme Vás seznámili s obecnými zásadami a principy nového dopravce, ve druhém dílu pak o minulosti i současnosti provozu na trati Kłodzko – Wałbrzych. Ve třetím a závěrečném pokračování se společně podívame na pozadí vzniku a zaměříme se především budoucí plány nově založené společnosti.
Založení na zelené louce
Průřez historií a okolnosti vzniku společnosti Koleje Dolnośląskie jsme Vám již přinesli v úvodním dílu. V krátkosti si připomeňme, že založení společnosti proběhlo dne 28.12.2007 s cílem zabezpečit provozování osobní dopravy v Dolnoslezském vojvodství. A jak založení nového dopravce probíhalo? "Vznik zcela nové společnosti nebyl jednoduchý", říká viceprezident společnosti, pan Mieczysław Czerpita. Dopravce se musel poohlédnout nejen po zaměstnancích vykonávajících provozní služby, ale i po lidech vykonávajících činnosti manažerské. První zaškolování provozního personálu započalo v červnu 2008. Během této přípravné fáze společnost nečerpala pouze z teoretických znalostí, nýbrž spolupracovala i s ostatními hráči na polském železničním trhu. Jmenujme zejména soukromou společnost Arriva PCC, která poskytla rady týkající se motorových vozů výrobce PESA a pomohla i se zácvikem strojvedoucích.
Možná poněkud překvapivě pomoc poskytl i národní polský dopravce PKP PR, který vyšel vstříc v zácviku průvodčích na tratích, po nichž nyní jezdí Koleje Dolnośląskie. Největší polský nákladní dopravce PKP Cargo zase poskytl pomoc v podobě podepsání smlouvy o užívání depa ve stanici Legnica. Zároveň se podařilo dohodnout se na zveřejnění jízd vlaků společnosti KD v jízdním řádu spravovaném společností PKP Informatyka. Zároveň bylo dohodnuto alespoň jednostranné uznávání jízdních dokladů vydaných PKP PR ve vlacích KD. Tím se podařilo snížit dopad problémů, které provázely vstup společnosti Arriva PCC na trh osobní dopravy v prosinci 2007.
Koleje Dolnośląskie - vznik nového železničního dopravce v datech | |
---|---|
28.12.2007 | Založení společnosti rozhodnutím Sejmiku Dolnoslezského vojvodství |
6.2.2008 | Faktický začátek činnosti = registrace do KRS (Obchodní rejstřík) |
jaro 2008 | Nabírání vedoucích pracovníků a kvalifikovaných zaměstnanců |
červen 2008 | Přijímání širšího technického a provozního personálu (průvodčí) |
1.12.2008 | Převzaty vozidla Dolnoslezského vojvodství od dopravce PKP PR |
14.12.2008 | Zahájení provozu na trati Legnica - Świdnica - Kłodzko - Międzylesie |
6.1.2009 | Zahájení provozu na trati Wałbrzych - Głuszyca - Nowa Ruda - Kłodzko |
Nejbližší plány do budoucna
Aktivity nového dopravce však s obnovením provozu na tratích Kłodzko - Wałbrzych a Legnica - Międzylesie neskončily. Nejbližším cílem společnosti je reaktivace trati Świdnica – Kobierzyce – Wrocław – Trzebnica. Zde ovšem kromě obnovení provozu dochází i k částečné rekonstrukci kolejiště či přejezdů. Podle Mieczysława Czerpity mají být stavební práce hotovy v květnu 2009 a termín zahájení provozu by mohl padnout na září 2009. "Určitě to bude v letošním roce", dodává Czerpita.
Trať prý patří k nejhezčím v regionu a byť se na ni o letošních letních prázdninách provozu nedočkáme, dopravce jí prezentuje jako turistický cíl. Nově reaktivovaná trať zároveň ve městě Świdnica naváže na již provozovanou trať Legnica - Świdnica - Kłodzko - Międzylesie.
Vlakem Koleje Dolnośląskie do Čech
Aktivity dopravce se však neomezují pouze na provoz vnitrostátní, ale v plánu je i průnik do přeshraniční dopravy. Dolnoslezské vojvodství přímo sousedí s Německem (spolková země Sasko) i s Českou Republikou (Liberecký, Královehradecký a Pardubický kraj). A právě do Čech mají směřovat první zahraniční kroky KD.
Ještě v tomto roce je v plánu zahájení provozu na tratích (Jelenia Góra –) Szklarska Poręba – Harrachov a Wałbrzych – Mieroszów – Meziměstí (- Hradec Králové). Partnerem pro tato nová spojení nebudou na české straně ČD, nýbrž společnost Viamont. Již v současnosti probíhá mezi Viamontem a KD čilá spolupráce spočívající mj. ve školení českých strojvedoucích na motorových vozech výrobce PESA. Tato spolupráce by měla vyústit v dohodu o provozování těchto přeshraničních spojení.
Dále se hovoří také o trati Marciszów – Kamienna Góra – Lubawka – Královec, kde již Viamont v letní sezóně mezistátní dopravu provozoval. Tehdy ovšem vozba probíhala ve spolupráci s PKP PR, avšak byla zajišťovány jednotkami SA135 (s nimiž nyní jezdí právě Koleje Dolnośląskie). "V současnosti provádí firma PKP PLK provádí rekonstrukci úseku Legnica – Marciszów - Kamienna Góra – Lubawka", dodává Czerpita.
Ani ve styku s Německem společnost nechce zahálet. Cílem KD je provoz přímých vlaků mezi městy Wroclaw a Dresden přes hraniční přechod Zgorzelec – Görlitz. Zde ovšem také zaleží na příslušných polských úřadech. Vozidla RS1 (RegioShuttle) německého dopravce, s nimiž je na tyto výkony počítáno, totiž nejsou zatím pro provoz v Polsku schválena. Tím by tak vznikla obdoba přímých vlaků Dresden – Liberec, které s vozidly RegioSwinger dopravce DB Regio provozují ČD (v úseku Zittau – Liberec).
Příměstská doprava ve Wroclawské aglomeraci
Přestože se dosavadní síť tratí provozaných KD vyhýbá hlavnímu městu dolnoslezského vojvodství (Wrocław), v budoucnosti by tomu tak být nemělo. Společnost chce provozovat do roku 2011 příměstskou dopravu celkem 8 radiálními směry ze stanice Wrocław Główny. Zároveň s tím připravuje i městská spojení Nowy Port Lotniczy (letiště) – Wrocław Główny a Leśnica – Wrocław Swiebodzki.
V roce 2012 se totiž Wrocław stane jedním z míst konání Mistrovství Evropy ve fotbale, čímž spojení na letiště rozhodně získá na významu. Na tratích má být každý den od 5 do 22 hodin zaveden interval 60 minut. Celý projekt nazvaný "Wrocławska Kolej Aglomeracyjna" (WKA) by měl být zapojen do systému veřejné dopravy po boku tramvají a městských autobusů. Projekt WKA bude zajímavé i nadále sledovat, neboť integrované dopravní systémy jsou v Polsku obecně v plenkách a zpravidla se omezují jen na vzájemné uznávání dlouhodobých jízdenek.
Na tento, ale i ostatní projekty však dopravce bude potřebovat další vozidla. Opět by se mělo jednat o nově vyrobená vozidla (nikoliv rekonstrukce či modernizace). Na nákup 6 motorových jednotek za spoluúčasti EU v současnosti již Dolnoslezské vojvodství vypisuje výběrové řízení. Samotná společnost Koleje Dolnośląskie hodlá pořídit dalších 6 až 8 motorových jednotek. "Základní parametry jsou: leasing v trvání 20 let, zajištění servisu vozidel, nízkopodlažnost - ale především: rychlá doba realizace kontraktu. Ideální by bylo dodání ještě v letošním roce," vysvětluje Mieczysław Czerpita.
Koleje Dolnośląskie - shrnutí budoucích plánů společnosti | |
---|---|
Vratislavská aglomerace | 8 příměstských linek: Legnica, Wałbrzych, Kłodzko, Oleśnica, Jelcz, Oława, Wołów, Żmigród |
Městské linky: Nowy Port Lotniczy – Wrocław Główny, Leśnica - Wrocław Świebodzki | |
Polské regionální tratě | Świdnica - Kobierzyce - Wrocław – Trzebnica |
Polanica Zdrój - Kłodzko (- Legnica - Świdnica) | |
Stronie Śląskie - Kłodzko (- Nowa Ruda - Wałbrzych) | |
Česká republika | Harrachov - Szklarska Poręba - Jelenia Góra |
Hradec Králové - Náchod - Meziměstí - Wałbrzych | |
Trutnov - Lubawka - Kamienna Góra - Jelenia Góra | |
Německo | Dresden - Görlitz - Zgorzelec - Legnica - Wrocław |
Zittau - Liberec - Jelenia Góra - Wałbrzych - Wrocław |
Závěrem
Tímto článkem dospěla naše série "Koleje Dolnośląskie" ke svému konci. O tom, zda se novému dopravci podaří zmíněné plány uskutečnit, rozhodne až budoucnost... Účelem série nebylo čistě jen popsat aktivity KD, ale zároveň alespoň zvýšit povědomí o železničním dění u našich sousedů a o možnostech k návštěvě, které Polsko nabízí. Obzvlášť v době, kdy kurz polského zlotého vůči české koruně setrvale klesá, je určitě návštěva Polska zajímavou alternativou.
Pokud se komukoliv zmíním o své návštěvě našich severních sousedů, zpravidla nejsem tázán na to, kde jsem byl, nýbrž na to, co jsem nakupoval. Pod cestou do Polska si většina české veřejnosti obvykle představí pouze hodiny strávené na tržnicích ve městech Kłodzko, Kudowa-Zdrój či Cieszyn. Jen málokdo se však do Polska vydá obdivovat zajímavosti zdejšího pohraničí.
Přitom řada turistických cílů je pro jednodenní výlety z ČR jako stvořená. Z nejzajímavějších cílů jmenujme například celé horské pásmo Sudet - zahrnující Karkonosze, Góry Kamienne, Suche, Sowie, Stołowe (s romantickými skalními bludišti) a Masiw Snieżnika. Přiznivce železnice pak můžou oslovit scénické tratě jako například Szklarska Poręba Górna – Jelenia Góra – Wałbrzych, Wałbrzych – Kłodzko či Kłodzko – Kudowa Zdrój.
Zdroje: Transinfo, Koleje Dolnośląskie

Sakra, sotva jsem to dopsal, tak se to tam objevilo :D Takže přímý link... http://dsdik.wroc.pl/przetargi/roboty-budowlane/40-roboty-budowlane/445-rewitalizacja-linii-kolejowej-nr-311-jelenia-gora-szklarska-porba-gorna-granica-pastwa.html
Jinak odkazovaný rozhovor na TransInfo vřele doporučuji k přečtení - obsahuje i řadu informací, na něž už v samotném článku prostor nevyzbyl. Například o alianci KD s autobusovým dopravcem (byť je především kvůli obejití maršálkova nařízení, což je u organizace spadající pod maršálka poněkud paradoxní:)). Hodně zajímavá je také pasáž věnovaná tomu, jaké mají Koleje Dolnośląskie názor na dopravce PKP PR...
Nápad se sázkovou kanceláří je určitě na místě :-) ... každopádně KD mají můj respekt za to, co za ten necelý rok dokázaly (zajímám se dost o projektové řízení a moc dobře tuším, co všechno práce a nervů za tím stálo). Je výborné, že mají jasný plán / vizi, co chtějí dál, což je první krok k úspěchu. Osobně myslím, že v horizontu 3 - 5 let by se mohlo podařit většinu plánů zrealizovat, ovšem podotýkám, že ve hře je spousta neznámých...
Jinak jsem nečekal, že ten článek bude tak brzy- samozřejmě je to zase vysoce kvalitní (jinak to snad ani Rasťa s Alešem neumí:-) ), jen ty plány do budoucna bych asi bral dost s rezervou. Ono varšavské metro se stavělo půl století, krakovská podzemní tramvaj skoro 40 let... Prostě Polsko má zcela jiné časové dimenze a navíc plány mají tu krásnou vlastnost, že jsou zadarmo (jen za plat plánovače).
Kdesi se tu psalo, že se kvůli mistrovství v Liberci zrekonstruhuje úsek Harrachov - Sklarzska Poreba, nemáte informace jestli se to povedlo, jestli Poláci na MS mohli přijet vlakem přes Jakuszyce nebo jestli vůbec začali něco dělat? Díky za odpověď ;)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
