Nedávný autorský text Zdeňka Šindlauera, ve kterém poutavě a čtivě prezentoval svou kreslířskou dráhu, mě přivedl k myšlence, že i já bych se mohl podělit se svou vlastní tvorbou, za jejímž vznikem stála právě železnice. Ač snad oplývám jistým kreslířským nadáním, nikdy jsem si netroufal ztvárnit nic jiného, než nehybné siluety krajiny, a tak mě železniční múzy musely vést jinou tratí, a to tratí spisovatele.
Berlín/Praha — Jenom a pouze z osobních a rodinných důvodů jsem poprvé od roku 2012, v sobotu 16. dubna 2016, vyrazil vlakem EC z Berlína do Prahy. Mým cílem bylo navštívit mámu v pražské Thomayerově nemocnici a přitom všecho stihnout za jeden den, tam i zpět do Berlína. K tomu mám omezení zdravotní – jsem chodící, leč pomalý invalida. K tomu patří i to, že v relativním dosahu potřebuji mít prostorné WC, bezbariérový nástup a výstup do vozu a pokud možno výtah. Cesty jsem se nebál, znám tu trasu dobře, poprvé jsem zde jel v roce 1967 jako desetiletý a pak stále a pořád až dosud. Konstatuji – lze to stihnout za jeden den.
23.5.2016 - 19:00 - Vše nejlepší novomanželům
Brandýs nad Labem - Stará Boleslav — Možná mnohé překvapíme, ale za světem fotografií, grafikonů a železnice ve všech svých podobách na ŽelPage jsou stále schovaní lidé. Když ji Karel Chýla jako žák osmé třídy ve velmi skromné podobě zakládal, nemohl tušit, co spustil. Minulý čtvrtek ale vědomě spustil projekt nový a vydal se na dráhu manželského života. Své „ANO“ si řekli krátce před polednem na zámku v Brandýse nad Labem. Členové spolku, redakce magazínu i dalších tvůrčích a zájmových skupin spadajících pod ŽelPage přejí i jménem čtenářů novomanželům hodně štěstí a sil na správně postavené a zabezpečené cestě životem.

To jsem nevymyslil já, to už takhle napsal Jan Werich. V padesátých letech se na Barrandově nějaký iniciativní blb splašil a zavedl filmařům a hercům píchačky a pracovní výkazy, stejně jako to měli dělníci ve fabrice. Nu a milý Werich s pečlivostí sobě vlastní sepsal úchvatný pracovní výkaz: 8:00 nástup do práce, otevření psacího stolu; 8:05 položil čisté papíry na stůl, ořezal tužku a začal přemýšlet; 8:05 - 11:15 přemýšlel; 11:15 dostal nápad; 11:15 - 11:32 napsal dobrý nápad na čistý papír; 11:33 přečetl po sobě napsaný nápad; 11:34 zjistil, že nápad je mizerný; 11:35 zahodil napsané do koše a připravil další čistý papír; 11:36 - 12:48 přemýšlel o dalším nápadu; 12:49 dostal nový nápad; 12:50 chtěl nový nápad zaznamenat na papír, ale musel jít na záchod; 12:51 - 12:59 na záchodě (cestou na záchod odmítl jít na oběd a tím ušetřil vzácnou pracovní dobu!); 12:59 návrat ze záchodu. Při té příležitosti zjistil, že napadnutý nápad zatím zapomněl; 13:00 - 13:25 vzpomínal, co ho napadlo od 11:36 - 12:48; 13:26 napadlo ho něco jiného, … atd. atd. Zkrátka, když blbost, tak s grácií.
Komentář — Spoločnosť LEO Express (ďalej len „LE“) zverejnila v týchto dňoch svoju výročnú správu za rok 2015. O propagáciu tohto počinu sa postarali niektoré média, ktoré čitateľov hneď informovali o vybraných faktoch. Napríklad na stránkach idnes.cz ste sa mohli okrem iného dočítať: „Leo Express loni snížil ztrátu, ztrojnásobil provozní zisk… Firma poprvé uvedla, kolik stojí jeden vlakokilometr: zhruba 90 korun. U konkurence ho odhaduje nejméně na 150 korun… Ukazatel EBITDA, tedy zisk před zdaněním, úroky a odpisy, stoupl na 25 milionů korun a provozně je společnost v zisku. Za pozitivními čísly stojí zejména stále vzrůstající oblíbenost našich vlakových spojů na východním Slovensku.”
Když jsem před 14 dny komentoval jednu z fotek, tak jsem si vlastně nepřímo řekl o to, abych dělal příští výběr já. Je to pro mě velká pocta. Když jsem zde začínal, tak jsem byl rád, když mi vyšla fotka. Kluci v práci si dělali srandu, že fotím vlaky. No a po pár letech, když jim ukážu fotky, které zde jsou, nejen moje, tak uznale kývají hlavou. Bedlivě jsem 14 dní sledoval fotky, výběr byl opravdu těžký. Tak tady máte, co jsem vybral. Snad se bude líbit většině.
Každý z návštěvníků portálu ŽelPage, ať je již aktivním přispivatelem, nebo běžným čtenářem, má jistě k železnici, která je tu zachycena z tolika pohledů, nějaký vztah. Najdou se zde tací, kterým se stala železnice profesí, a přesto ji nechápou jako pouhý zdroj obživy. Jsou zde pak i ti, pro které je možná celoživotním hobby, nebo třeba jen dočasnou náplní volného času. Není potřeba mezi nimi rozlišovat. Ať se totiž na železnou dráhu díváme z mnoha různých pohledů, vždy v ní najdeme velkou inspiraci. Vždyť byla námětem již tolika literárních děl, filmů, ale i obyčejných vyprávění: „Když děda dělal na dráze…“ Pro mě jsou zdrojem inspirace zejména příspěvky autorů fotogalerie, která, myslím, vždy tvořila jádro zdejšího portálu. Místo častých svárů o dokonalosti, či nedokonalosti určité fotky. I přes to všechno místo, na které se každý návštevník rád podívá a sám pro sebe si řekne: „Jo, tak to je fakt pěkný!“ Jestli dovolíte, tak i já bych se nyní rád ohlédnul za uplynulými dvěma týdny a pokusil se vybrat fotografie, které mě oslovily a považuji je ze svého pohledu za nejzdařilejší.
České Budějovice – Připravovaný jízdní řád pro rok 2017 přináší změny nejen u linek na Valašsko a Slovácko, jak jsme informovali před třemi týdny. Ještě výraznější novinku totiž Ministerstvo dopravy připravilo na lince R7 Praha–Tábor–České Budějovice–Linz. Stávající neúplný hodinový takt rychlíků doplní 4 páry vlaků EuroCity z Prahy do Lince, které na trase do Českých Budějovic zastaví pouze v Táboře. Cesta z Prahy do Tábora potrvá hodinu a čtvrt, do jihočeského krajského města pak asi 2 hodiny. Linecké vlaky však nebudou jedinými expresy na trati 220 – jeden pár IC zamíří do Českého Krumlova, další 4 páry v období špičky do Českých Budějovic.

Tak jsem v neděli ráno vstal a koukal na závod formulí. Milovníci rychlostí to mají v Česku těžké – o formuli na brněnském Masarykově okruhu si mohou nechat jen zdát, vždyť tu málem skončily i motocykly. A rychle se pohybující železnice? Naše koridory nejsou všude ani na 160 km/h, a to jsou přitom rychlosti, které jsou na západ od nás běžné i pro některé osobní vlaky. Škoda, že pan prezident je spíše příznivcem vodní dopravy a své čínské přátele směřuje do výstavby kanálu DOL. Kdyby byl příznivcem železnice, možná by zde čínské firmy mohly začít budovat vysokorychlostní tratě. Vždyť ta naše republika je oproti Číně tak malá, to by měly raz dva. Ale dost snění – jsem na řadě ve výběru šotoklubu. Jdu si připomenout, co dvoutýden dal, ale pro jistotu počkám s konečným výběrem až do nedělího večera na poslední fotku, abych pak své rozhodnutí už neměnil. Tak tady jsou moje volby.

Komentář — Poslední březnový den ČTK zveřejnila stručnou tiskovou zprávu, že expresy na trase mezi Prahou a Hamburkem se od prosince tohoto roku dočkají nových třísystémových lokomotiv s provozní rychlostí 200 km/h, které od nového jízdního řádu umožní jízdu bez přepřahání. České dráhy, které expresy na této trase zajišťují, se k jízdě bez přepřahu zavázaly smluvně a za nesplnění této podmínky jim hrozí pokuta. Avšak pozor – novými stroji, kupodivu, nebudou lokomotivy řady 380, které byly, mimo jiné, i kvůli této trase kdysi dávno objednány, ale půjde o jiné stroje, které si České dráhy budou muset pronajmout. Jak potvrdil mluvčí ČD Radek Joklík, Řídící výbor ČD již schválil vypsání soutěže na desetiletý pronájem 10 lokomotiv, přičemž předpokládaná hodnota pronájmu přesáhne 1 miliardu Kč.

V otevřeném okně vlaku IC 561 Šohaj, jedoucím na blok za osobním vlakem před Pardubicemi, v již jarně probouzející se přírodě, přemýšlím nad finální podobou výběru šotoklubu na 13. a 14. týden. Vlak po popojíždění pomalu přijíždí do stanice a já vám přináším onen článek.

4.4.2016 - 6:00 - Expresní autobusy Deutsche Bahn nově dojedou až do Paříže
Praha — Od dnešního dne, tedy pondělí 4. dubna, se dále rozšiřuje síť dálkových autobusů Německých drah v Evropě. IC Busem, tedy červenobílým autobusem v barvách dálkových vlaků Deutsche Bahn (DB), se nově budou moci svézt cestující z Prahy nejen do Norimberka, Mnichova nebo Štrasburku, ale také do francouzské metropole Paříže. Přímé autobusy, ve kterých však platí železniční tarif a obvyklé slevy, na které jsou cestující ve vlacích zvyklí, mají nahradit chybějící odpovídající přímé spojení po kolejích. To s přestupy je v současné době bohužel především cenově absolutně nekonkurenceschopné. Jízdenka z Prahy do Paříže či zpět IC Busem vyjde při včasném nákupu na 950 korun a lze ji zakoupit v eshopech DB a Student Agency, ode dne vyhlášení by to pak mělo být možné i na webu Českých drah.
Zdroj: Student Agency

Praha — Služby v jídelních a bistro vozech Českých drah bude i nadále zajišťovat společnost JLV. To je výsledek výběrového řízení, ve kterém státem vlastněný dopravce již od loňského května vybíral poskytovatele gastronomických služeb na kolejích. Nová rámcová smlouva, kterou obě strany podepsaly v pátek, je na dobu dalších až šesti let a na rozdíl od smlouvy předchozí nemá žádný finanční limit, po kterém by bylo nutno tendr opakovat. České dráhy se rozhodovaly mezi dvěma uchazeči, výběr probíhal formou jednacího řízení s uveřejněním. Vítězství firmy JLV, ve které mají České dráhy menšinový majetkový podíl, není pro zasvěcené žádným překvapením a všeobecně se očekávalo. Jméno druhého uchazeče dopravce z obchodních důvodů nezveřejnil, spekulovalo se však o některém z provozovatelů jídelních vozů v sousedních zemích.

Nábřeží — Současný neúplný počet jednotek Pendolino výrazně komplikuje oběhy souprav. Nutnost nasazení vozů klasické stavby posouvá značku „SC“ v očích veřejnosti níže, než by marketingoví pracovníci ČD očekávali. Souprava, která byla výrazně poškozena po střetu s nákladním vozidlem přepravujícím ocelové plechy na železničním přejezdu ve Studénce, se vrátí do provozu nejdříve v závěru roku 2017 nebo během jara 2018. Rovněž nelze počítat s tím, že by se v nejbližší době rozšířil počet souprav railjet. Nemalé problémy totiž Českým drahám působí měnová politika České národní banky, kdy je uměle držen velmi vysoký kurz koruny; jak vůči dolaru, tak i vůči euru. (Někteří ekonomové tvrdí, že správně nastavený kurz koruny by měl níže než 20 Kč za 1 americký dolar a euro by nemělo být výše, než za 24 Kč.) Zdánlivě nesmyslný a již delší dobu držený kurz 1 EUR = 27 CZK výrazně prodražuje Českými drahami emitované dluhopisy v eurech a komplikuje nákup či leasing strojů ze západní Evropy. Vedením ČD byla proto 29. února ustavena pracovní skupina, která měla za úkol posoudit stávající využití jednotek Pendolino a případně navrhnout nová řešení. Přesto, že na tiskovou konferenci k těmto závěrům pracovní skupiny se teprve čeká, přinášíme vám exkluzivně, nač se můžete nejbližším období těšit. Znáte to – vše, co se v Česku označí jako „tajné“, se stejně hned vykecá.
22.3.2016 - 19:01 - Protikorupční policie zasahovala nejen na SŽDC
Praha — Hlavními českými médii v úterý 22. března rezonovala v rubrice domácího zpravodajství zpráva o policejním zásahu na SŽDC i několika dalších místech. Podle státního zástupce Ondřeje Trčky jsou předmětem protikorupční razie podvody spojené s veřejnými zakázkami. Trčka dále uvedl, že bylo zahájeno trestní stíhání šesti lidí a tří firem za skutky spáchané v loňském roce – pletichy při zadání veřejné zakázky, sjednání výhody při zadání veřejné zakázky a poškození finančních zájmů Evropské unie. Zásah se nevyhnul ani ministerstvu dopravy, kde byl zabaven počítač ředitele odboru strategie Luďka Sosny, Aktuálně.cz pak uvádí i zadržení generálního ředitele VUZ Antonína Blažka. Hledáčku policie neunikly ani projektantské firmy SUDOP PRAHA a Valbek nebo stavební společnost Strabag Rail.
Více informací naleznete v přiložených zdrojích.
Zdroje: Aktuálně.cz, Neovlivní.cz, iDNES.cz, E15.cz

ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Public use not allowed without explicit permission of author.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2025 Spolek ŽelPage