Praha — Postupně se na veřejnosti začínají objevovat první oficiální informace o grafikonu vlakové dopravy pro rok 2018, který začne platit druhou prosincovou neděli letošního roku. Ačkoliv například německé železnice přišly s kompletní zprávou o novinkách v dálkové dopravě o něco dříve, České dráhy s touto informací vyčkávají na přelom října a listopadu, s regionální dopravou dokonce až na přelom listopadu a prosince. První uveřejněná informace jsou však změny názvů vlaků, které jsou v příštím jízdním řádu poměrně rozsáhlé – dojde k jednotnému pojmenování celých linek.
Tento krok má cestujícím usnadnit orientaci, protože si již nebudou muset pamatovat přesné názvy vlaků a jejich časové polohy, které se navíc v některých případech poměrně často měnily (např. expres Leoš Janáček/Petr Bezruč) a z marketingového pohledu půjde mnohem lépe propagovat změny či samotné linky, než jak tomu bylo či mohlo být doposud. Nutnou podmínkou pro tento krok je homogenizace vozového parku, tedy jeho sjednocení, aby si byl cestující vědom toho, že vždy, když pojede například Slováckým expresem, čekají ho vozy Aee, Bmz a Bdpee a stejně tak jednotná a garantovaná kvalita služeb, ať už pojede ráno z Prahy do Luhačovic, odpoledne z Uherského Brodu do Přerova nebo večer z Olomouce do Zlína.
Šohajem či Kafkou letos naposledy
„Každodenní zkušenosti z provozu ukazují, že lidé při jedno- nebo dvouhodinovém intervalu vlaků už spoje příliš neodlišují podle konkrétního názvu, jako tomu bylo v minulosti. Spíše se řídí směrem své cesty a časem odjezdu. Proto jsme si letos vyzkoušeli marketingové označení některých linek jednotným názvem pro více spojů a osvědčilo se to. Cestujícím to usnadnilo orientaci s vyhledáním spojení a zároveň se naučili, že v dané skupině takto pojmenovaných spojů jim nabízíme určitou úroveň služeb. Proto jsme se rozhodli tento koncept dále prohloubit,“ vysvětluje smysl změn Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu.
Z kolejí tak zmizí mnoho názvů vlaků, ať už se jedná o novinky, či legendární názvy. Na trase z Prahy na jih Čech půjde například o vlaky F. A. Gerstner či Josef Seidel, které dostanou jednotný název Jižní expres. V případě vlaků z Prahy přes Brno a Bratislavu do Budapešti dojde k přejmenování spojů Slovan či Jaroslav Hašek na jednotný název Metropolitan. Na trase z Prahy na Slovácko (Zlín, Luhačovice a Veselí nad Moravou) nahradí názvy jako Šohaj nebo Hradišťan jednotný název Slovácký expres a na trase z Prahy do Chebu a Mnichova dojde ke zrušení názvů, jako jsou např. Franz Kafka či Karel Čapek a nahradí je jednotný název Západní expres. Ten na českých kolejích již kdysi dávno provozován byl, avšak jako jeden pár spojů dojezdil na konci roku 1993 a poté byl na několik let nahrazen bezejmenným rychlíkem 1250/1251. Vybrané názvy vlaků pak zůstanou i nadále, avšak jejich jména se objeví u rychlíků, vedených po stejné trati, tedy do Plzně nebo do Českých Budějovic.
I tento systém bude mít své výjimky. Těmi budou na jižní větvi expres Budvar a na trase vlaků do Budapešti spoje Hungaria a Slovenská strela. Hungaria se oproti jednotným vlakům Praha – Budapešť a zpět odlišuje poněkud výrazněji a navíc jde o tradiční spoj s bohatou historií, posledně jmenovaná výjimka pak bude o něco složitější – vlak si ponese přídomek Metropolitan, jeho kompletní název tedy bude Metropolitan Slovenská strela. I tento vlak se bude svou soupravou od ostatních spojů linky odlišovat, i nadále totiž bude veden v soupravě vlaků Praha - Hamburg, i nadále tedy půjde o fakticky přímý spoj Berlín – Bratislava, resp. Bratislava v Hamburg.
Stejný systém použily německé železnice ve spolupráci s polskými železnicemi od 29. září 2002, kdy spoje Varsovia, Posnania či Berolina, vedené mezi Varšavou a Berlínem, začaly provozovat pod jednotným názvem Berlin-Warszawa-Express. Oproti českému systému byly vozy v jednotném barevném provedení. Již v dobách Československa se v první polovině osmdesátých let expresy Tatran a Ostravan oproti ostatním spojům odlišovaly malým logem s názvem vlaku na bočnici. Tehdy se však jednalo o jednotlivé spoje, celá linka, která byla marketingově výrazně odlišena od ostatních, byla před více než deseti lety linka SC Pendolino z Prahy do Ostravy, která se oproti ostatním vlakům v této trase odlišovala nasazením naklápěcích jednotek řady 680.
V následujících dnech přineseme podrobný popis nově označených expresních linek a především také mnoho článků o nastávajících změnách v dálkové i regionální dopravě od prosince letošího roku.
Zdroj: TZ ČD
1 2 | Zpráv na stránku: |
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.