Praha — Vlaky InterCity RegioJet podnikatele Radima Jančury přepravily v roce 2013 přes 1,6 milionu cestujících, což je ve srovnání s předchozím rokem nárůst o 42,5 %. Dopravce navíc uvádí, že nárůst není konečný: „V roce 2014 plánuje RegioJet další růst až o 30 % a chce se stát největším dopravcem na trase Praha – Ostrava.“ Aby dostál tomuto slibu, chce RegioJet nasadit na své vlaky až desetivozové soupravy. To vyvolalo diskuze ohledně schopnosti plnění jízdních dob, které jsou nyní plánovány pro vlaky s normativem hmotnosti do 400 tun. Zajímalo nás proto vyjádření Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). „S dopravcem Regiojet má SŽDC uzavřenou rámcovou smlouvu, která jasně stanovuje podmínky provozu po síti SŽDC. Platí to i pro hmotnost vlaků tohoto dopravce, která může mít vliv na dodržování jízdních dob. V platném jízdním řádu je tato hmotnost stanovena na 400 t, což přibližně odpovídá soupravě s osmi vagony. V souvislosti s Vámi uváděnými informacemi z tisku jsme se obrátili přímo na dopravce, jehož oficiální představitel nám oznámil, že s nasazováním delších než osmivozových v dohledné době nepočítá,“ dodává pro ŽelPage Pavel Tesař, tiskový mluvčí SŽDC. RegioJet se následně vyjádřil ve smyslu, že nasazení vozů na požadovaný počet bude postupné. Zatím bude aktuální rozšíření na osm vozů (ideálně od března t.r.) a ve chvíli, kdy bude potřeba překročit tuto hranici, tak dopravce začne se SŽDC jednat o úpravě příslušných náležitostí. Přitom ještě 7. ledna bylo uváděno v tiskové zprávě následující: „(RegioJet) Plánuje proto již od 1. 3. 2014 na trasu Praha – Ostravsko – Žilina nasadit až desetivozové soupravy.“
Například vlaky EC/IC Českých drah mají jízdní doby počítané pro normativ 650 tun a lokomotivy řady 380. Žlutý dopravce taktéž potřeboval pro další navyšování kapacity vlaků rozšířit svůj vozový park, a proto nakoupil další vozy od rakouského dopravce ÖBB. V současné době se tedy počet osobních vozů pohybuje kolem stovky. Vrátíme-li se ale zpět k plánům Radima Jančury, tak ten plánuje, že v roce 2014 se RegioJet stane největším dopravcem mezi Prahou a Ostravou s 2,1 mil. přepravených klientů a nejdelšími soupravami (jak RJ dnes doplnil). Po navýšení vozů v soupravách dopravce plánuje pokrýt poptávku i při pátečních a nedělních špičkách. Žluté vlaky se taktéž chlubí „transaprentní cenovou politikou“ tří palubních tříd Standard, Relax a Business, která se dle vyjádření dopravce setkala s kladnou odezvou zákazníků. Za úspěchem taktéž stojí aktivní prodejní politika pro firemní a další hromadné přepravy. Pro tyto přepravy byly původně plánovány vozy Amz (odkoupené od SBB), které měly fungovat ve známém modelu charterových přeprav, ale nakonec byly nasazeny do pravidelného provozu. Cestující se snaží dopravce nalákat také na novinky, kterými jsou zábavní portál ve většině vozů (mimo rekonstruovaných Amz, které zatím neposkytují ani Wi-Fi připojení) či rozšíření menu o snídaně, které je možné si objednat pro ranní spoje již při nákupu jízdenky přes internetové stránky.
Zdroj: RegioJet
Situace z dneška - pondělí (a to jsem vyloučil denní R):
ČD - Pha-OV:
R 441 Excelsior, EC 141 Beskyd, SC 501, EC 143 Odra, SC 503, EC 121 Hradčany/IC 531 Helfštýn (přestup v Hranicích), EC 145 Landek, SC 505, EC 147 Kysuca, SC 507, EC 149 Leoš Janáček, SC 509, EC 151 Hukvaldy, SC 511, EC 153 Jan Perner, IC 100 Moravia (přestup v Přerově), SC 515, IC 541 Hutník, SC 517, IC 543 Ostravan, R 443 Šírava
(19 přímých spojů denně, dva s přestupem = 21)
ČD - OV-Pha:
R 442 Šírava, IC 542 Ostravan, SC 518, SC 516, IC 540 Hutník, SC 514, IC 101 Moravia (přestup v Přerově), SC 512, EC 152 Jan Perner, SC 510, EC 150 Hukvaldy, SC 508, EC 148 Leoš Janáček, SC 506, EC 146 Kysuca, SC 504, EC 144 Landek, SC 502, EC 142 Odra, IC 530 Helfštýn/EC 120 Hradčany (přestup v Hranicích), R 440 Excelsior
(19 přímých spojů denně plus dva s přestupem = 21)
RJ – Pha-Ova:
IC 1001, IC 1003, IC 1005, IC 1007, IC 1009, EC 1011, IC 1013, IC 1015, IC 1017
Ova-Pha:
IC 1000, IC 1002, IC 1004, EC 1006, IC 1008, IC 1010, IC 1012, IC 1014, IC 1016
(9 přímých spojů tam i zpět)
děkuji za rozumný názor
Jste trochu mimo mísu, ale to nevadí.
O drátech jsem nic nepsal. Psal jsem o trakci, to znamená o vozidlech. Důvtipný to snad pochopil. Navíc slovo drát v trakční soustavě mi připadá nepatřičné.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.