Madrid — Španělský dopravce RENFE přepravil ve svých vlacích AVE na koridoru Madrid - Barcelona za 5 let od uvedení do provozu (20. února 2008) celkem 27,2 milionu cestujících. Ten byl tehdy zahájen se 17 spoji denně v každém směru a jízdním časem nejrychlejších vlaků 2 hodiny 38 minut mezi oběma největšími španělskými městy. Dnes RENFE nabízí až 29 spojů denně a cestovní čas non-stop vlaků se zkrátil o osm minut. Za poslední rok využilo služeb AVE na této trase nebo v její části více než 5 mil. cestujících, což činí podíl na trhu 51,2 %. Nejvíce pak láká relace Madrid - Barcelona, kde to bylo 2,7 milionu cestujících, což znamená meziroční nárůst o 5,6 %. Navíc od 8. února letošního roku je možné na daném ramenu cestovat za akční cenu 32 eur. Další v pořadí se umístily dílčí relace Madrid - Zaragoza s 1,08 mil., Barcelona - Zaragoza 446 tis., Madrid - Camp de Tarragona 280 tis. a Madrid - Lleida 223 tisíci cestujících.
Průměrné obsazení vlaků se pak pohybuje kolem 80 %, přičemž typický cestující je osoba ve věku 35 - 60 let (61,1 %), který vlak používá především z důvodů pracovních (65,3 %) nebo z důvodů rodinných a volnočasových (29,5 %) s průměrnou frekvencí 21 cest za rok. Z výsledků nedávného průzkumu by každý osmý klient z deseti doporučil služby AVE na tomto koridoru. Lidé si zde nejvíce cení spolehlivosti a s ní související přesnosti a také rychlosti.
Počty přepravených cestujících v hlavních relacích v období let 2008 až 2012
- Madrid - Barcelona: 12 941 321
- Madrid - Zaragoza: 6 543 121
- Barcelona - Zaragoza: 2 566 741
- Madrid - Camp de Tarragona: 1 553 345
- Madrid - Lleida: 1 278 619
Zdroj: Via Libre
No v tom je možná kámen úrazu. Já se sice za šotouše nepovažuji, zato jsem tento obor vystudoval a už pár let v něm pracuji, proto se snažím argumentovat technickými parametry. To, že Vy na ně neslyšíte je spíše Váš problém.
ziti na dluh je nejhorsi mozna varianta - osobne odzkouseno.
No měl byste ale v prvé řadě rozlišovat žítí na dluh = projedení peněz a investice do budoucna. Chcete snad říct, že když si podnikatel pujčí na nové zařízení, které pak bude splácet je špatně? Chcete říct, že je lepší platit vysoké účty za energie v nezatepleném baráku, než abyste si půjčil na zateplení?
1, máme na dánice a pod - máme? nejsou tak trrochu na dluh? Nejsou na špatných místech? nechybí v dopravě systém, který by leccos zlevnil a zjednodušil?
2,mají na to ostatní - ano, to je ta správná cesta do pekel. Když má soused, tak já taky. A se Švýcarskem se opravdu srovnávat nemůžeme:o)
3, kdy jindy? - no třebas až nebudeme dlužit prakticky nesplatitelné peníze.
rostoucí životní úroveň - hmm a proto rostou fronty u regálů s nápisem "sleva" a krachují hospody. stát nemá pomalu ani svůj provoz. Tak kde je ta rostoucí úroveň?
"které investice navrhnout" - no, především začít u tzv. úzkých hrdel. eliminovat rychlostní cimbuří, doplnit kapacitu kolem uzlů. No a ta alternativní pardubická studie se mi jeví jako relativně schůdnější - už první etapa má efekt.
Co se čistokrevné vrt týče, obávám se, že pro nás není moc vhodná i kdybychom na ni měli. Použití jednotek například vylučuje přímé vozy. Tzn. např. v Ově by ty vlaky končily asi na jednom místě (Svinov, nebo nové nádr?) zatímco konvenčním vlakem můžu jet bez přestupu do spousty míst na Ostravsku. A jestli konvenční vlak jede Pha-Ova za 3h (výhledově méně - 2,5h? tak vrt přes Brno za dvě? Kdo bude ochoten si za tu půlhoďku připlatit? Obávám se, že zdejší lidé jsou na cenu citlivější, než na ušetřenou půlhodinu.
S tím souvisí i poznámka k té hypotéce: záleží na tom, s čím srovnávám. Pokud budu mít nájemné 15000 a splátku 5000, budu se rozhodovat jinak, než když bude obojí 10000. A úplně jinak se bude rozhodovat úředník s vidinou stálého místa až do důchodu a úplně jinak osvč. Každopádně hypotéka na bydlení je docela výjmečný případ, kdy dluh je ještě akceptovatelný, jelikož jistina má relativně trvalou hodnotu. To se o jiných věcech říci nedá.
Cena BCN-MAD 254,50 za Club na této lince je tak nějak adekvátní ceně letenky v business při otočce v rámci jednoho dne. Ale AVE má oproti letadlu několik přidaných hodnot:
1) je rychlejší
2) dá se tam od začátku do konce pracovat
3) zpravidla nehorzí zpoždění generovaná různými příčinami v rámci celého řetězce cesty
Všeobecně, Španělé se rádi setkávají. A i když služebních cest kvůli krizi malinko ubylo, je generelně nemyslitelné, aby nějaké jednání probíhalo jen od stolu nebo skrze videotelefon. Společný oběd a osobní setkání je prostě něco, co žádná virtuální technologie nedokáže nahradit.
Myslím, že ta čísla zveřejněná v článku hovoří za vše. Lidé do 25 let postupně do 30 let nemají ani na autobus. Ale pak je tu generace starších lidí, kteří měli štěstí a ještě mají práci a pak důchodci, kteří mají svůj důchod od státu garantovaný. Dokonce nyní důchodci podporují své nezaměstanené potomky...
Významnou skupinou cestujících, zvláště v sezóně, jsou zahraniční turisté, převážně Britové, Rusové a Japonci. Zprovoznění přímých TGV/AVE v dubnu 2013 Francie - Barcelona - Madrid ještě o něco přileje na této skupině cestujících. Protože když už někdo navštíví Barcelonu, tak zpravidla i Madrid nebo opačně. Britové se po kontinentální Evropě pohybují o dovolené vlakem ve významných počtech, protože pokud nevezmou letadlo, mají problém s naším prvostranným provozem na silnici a není tolik lidí, kteří se odhodlají půjčit si auto pro cestu na vzdálenost, kam se lze pohodlně dopravit vlakem.
A tady je ten kámen úrazu. Kdo tvrdí, že na to ČR nemá?
1) Máme na dálnice a měli jsme na koridory (přinejmenším srovnatelnost nákladů považuji vzhledem k předchozí diskusi za prokázanou)
2) Mají na to i ostatní. A to nemyslím ani Francii ani Španělsko, jako spíš Nizozemsko, Belgii, Švýcarsko (srovnatelné velikostně), Polsko, Uzbekistán, Maroko, Turecko, Indie (přinejlepším srovnatelné ekonomicky - ano, ti všichni chystají stavbu VRT) a spousta dalších.
3) Kdy jindy na to máme mít když ne teď. Peníze z EU pomalu klesají s naší rostoucí životní úrovní (buďme za to rádi), takže už nikdy nebudou tak vhodné podmínky jako teď.
A vezměme to odjinud. Tvrdíte VRT nestavět. OK. Které investice do dopravní infrastruktury tedy navrhujete? Tvrdit, že potřebujeme koordinaci veřejné dopravy na celostátní úrovni a celoplošné IDS je sice pěkné (sám to tvrdím již řadu let), ale patří to do jiné diskuse. Preferujete tedy stavbu dálnic, další přestavbu koridorů (za stejné peníze s mnohem menším efektem na jízdní doby a neřešící kapacitu, ba právě naopak) nebo co teda. Nebo nemáme v ČR stavět vůbec nic, dokud korupce nebude potlačena?
A poslední poznámka k tomu, "když na to nemám, nekupuju to". Dovolím si oponovat. Třeba taková hypotéka na dům je poměrně standardní i v ekonomicky fungujících rodinách. Důvod je prostý: něco potřebuju a teď na to nemám, ale mám udržitelné řešení financování té věci. Potom se vyplatí to radši koupit hned a akceptovat vícenáklady půjčky, protože náklady na pronájem bytu než si na jeho koupi našetřím by mě vyšly mnohem dráž. Stejně tak se vyplatí půjčit si na pořádné řešení v podobě VRT a splácet to, protože záplatování dopravy podle aktuálního rozpočtu by mělo mnohem větší celkové náklady než ta půjčka a jednou tu VRT stejně postavit musíme (nebo tu vyhlásíme skanzen a budeme na hranicích vybírat vstupné - taky možnost).
nevim to, protoze nejsem sotous. ale moje presvedceni nevychazi ze znalosti technickych indicii parametru VRT. vychazim z blbe logiky, ze pokud na neco nemam a nebudu na to mit ani za dvacet let, tak si to proste neporizuju.
ziti na dluh je nejhorsi mozna varianta - osobne odzkouseno.
ja tuhle logiku miluju (kdyz voni zijou na dluh, tak my budeme taky!).
vliv VRT na zamestnanost. ale jo, mel by. nejakej. v anglii nam taky tvrdili, ze na jednu mili VRT vychazi 110 pracovnich mist! tvrdili to do doby, nez je nejakej student poucil o matematice a logice. ted se resi, jak z ty patalie ven...
jen zakladni dotaz: a ty vis, kolik lidi stahnes do VRT, kdyz neznas cenu jizdneho? nebo bude taky regulovane aby bylo dostupne "pro vsechny"? cesta do pekel, priteli.
precti si prosim te poradne, o cem a jak argumentuju, a pak reaguj. ja o voze, ty o koze.
kdyz nejsou penize, tezko neco udelas.
a to, ze nejsou ani v UK, jsem popsal dostatecne. ideologii nepouzivam, to neni muj sport. ale cenu nakladu za automobil versus cenu jizdneho ve VRT v CR asi opravdu srovnavat nelze (neb srovnani neexistuje).
A jak se vyvíjí ten spor o územní plán, který prý může znemožnit vrt na Benešov? Zaregistroval jsem, že Praha má docela bobky...
Turista: 125,90
Preferente: 212,10
Club: 254,50
nevím jestli to je zrovna konkurence pro aerolinky :-/
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.