Bečov nad Teplou — Zatímco se asi první žlutý vlak do tohoto malebného městečka podívá již tento víkend v podobě zvláštní jízdy dopravce RegioJet, už zanedlouho ho budou pravidelně následovat další žluté vlaky. Tentokrát ale již jiného dopravce. Tím je společnost GW Train Regio, dříve Viamont Regio, která osobní vlaky na trati 149 provozuje již několik let na základě dlouhodobé smlouvy s Karlovarským krajem. A zatímco doposud zde jezdily zahraniční motorové jednotky RegioSprinter pronajaté od dopravce Vogtlandbahn, již zanedlouho se zde objeví žlutočerné motorové jednotky řady 813.1, vzniklé přestavbou starších motorových a přípojných vozů. Německý dopravce na svých linkách totiž vozy RegioSprinter vzhledem k jejich stáří vyřazuje a nahrazuje modernějšími vozy RegioShuttle od společnosti Stadler.
Na co se tedy cestující na trati, spojující dvě významná západočeská lázeňská města, Karlovy Vary a Mariánské Lázně, mohou těšit? Na první pohled vypadá jednotka řady 813.1 podobně, jako Regionova Českých drah. Už na pohled druhý ale spatříme řadu odlišností. Tou nejmarkantnější je čelo vlaku, které je narozdíl od Regionovy téměř stejné, jako u motorových vozů řady 810 a přípojných Btax, ze kterých byla jednotka vyrobena. Výrobce vlaku, slovenská společnost ŽOS Zvolen, vycházela totiž hlavně ze svých předchozích produktů, motorových jednotek řady 813 pro Železničnou spoločnosť Slovensko (ZSSK). Už i ty jsou oproti Regionovám výrazně tišší a mají i vyšší rychlost, která činí 90 km/h. Oproti jednotkám pro ZSSK však mají vlaky pro GW Train Regio dosazenou navíc klimatizaci a také nízkopodlažní část v řídícím voze. Samozřejmostí jsou pak i další věci, jako audiovizuální informační systém či bezbariérové WC. Spojení obou částí jednotky je realizováno pevným spřáhlem Shaku-Voith, prostory pro cestující jsou propojeny přechodem Hubner. Kapacita vlaku je 67 míst k sezení.
I díky tomu představitelé dopravce i kraje shodně tvrdí, že tato vozidla kvalitu vlaků na trati oproti minulým vozidlům ještě zvýší. Vozy dopravce Vogtlandbahn totiž například klimatizaci či bezbariérové WC neměly. Proti změně vozidla se však ohradili někteří regionální představitelé Odborového sdružení železničářů v článku ve svém periodiku Obzor. Zde tvrdí, že GWTR změnou vozidla porušilo podmínky desetileté smlouvy s krajem a že nejlepší by bylo, kdyby celou dobu na trati jezdily tradiční České dráhy. GW Train Regio má však s krajem vyjednaný dodatek smlouvy, navíc rozdíl ve vozidlech co se týče parametrů není nijak zásadní. První vyrobená jednotka byla již veřejnosti představena při příležitosti karlovarského Dne železnice, druhá jednotka je také již vyrobena. Případný nákup dalších vlaků dopravce zváží po zkušenostech a výsledcích z provozu.
Zdroje: GW Train Regio, OSŽ


takže RN jsou z hlediska bezpečí opravdu lepší než originál 810? tj. čelo není jen design?
Také hnaná náprava je "uprostřed" soupravy, což vidím hlavně v zimě jako přínos. Tady jsou prostě oželené mimikry vyvážené přínosem pro cestujícího a koneckonců i provozovatele...
Jediný pro mě platný argument by byl kdyby řekli že by tam odteď s tím stejným (zase pomíjím klímu) mohli jezdit citelně (ne o desetník) LEVNĚJI, anebo stejně draho s něčím výrazně lepším, ale to oni neříkají že ne?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
