Praha — Od 6. března letošního roku začíná platit první změna jízdního řádu 2010/2011. Jak je zvykem, správce infrastruktury a tvůrce jízdních řádů Správa železniční dopravní cesty vydala přes tři desítky stránek změn a přelepek, které můžete do svého výtisku aplikovat. Některé změny jsou pouze kosmetické, například doplnění tratě 063, na které byla doprava objednána Středočeským krajem „za minutu dvanáct“ a SŽDC to již nestihla zapracovat do jízdního řádu. U některých vlaků přibyly symboly kola, invalidy či první třídy, což bylo způsobeno dodávkami dalších kusů jednotek Regionova a CityElefant k Českým drahám. Na Slovensku zatím nedochází k plánovaným škrtům v regionální dopravě tak, jak je odhalily začátkem roku slovenská média. S první změnou dojde pouze k úpravě JŘ u některých vlaků, ale očekávat lze i příchod nových vozidel.
Mezistátní doprava
V mezistátní dopravě jsou změny především na cestách do sousedního Polska. Rychlík 251/2 Orlice bude místo do Vratislavi jezdit pouze z Pardubic do Lichkova a bude také jezdit ve změněném řazení bez vozu 1. třídy či úschovy během přepravy. Důvodem je redukce vlaků z polské strany. Výrazně se také ulehčí cestování na trati 036 z Tanvaldu do polské Sklářské Poreby, kde budou upraveny časové polohy vlaků tak, aby byly v Harrachově či Kořenově zajištěny přípoje mezi vlaky Českých drah od Tanvaldu a vlaky dopravce Viamont Regio/Przewozy Regionalne do Polska. A na základě požadavků PKP se rovněž zruší dva osobní vlaky na trati Bohumín – Katovice. Pokud se přesuneme z Polska jinam, uvidíme že budou zrušeny sezónní přímé vozy Praha – Thessaloniki, což bylo způsobeno výrazným útlumem drážní dopravy v Řecku. Naopak pokud se přesuneme na naši jižní hranici, zjistíme že ranní vlak 2281 Znojmo – Retz a jeho přípoj do Vídně budou zrušeny, stejně jako večerní vlak zpět do Znojma.
Přímý lůžkový vůz České Budějovice – Praha – Košice, který vyjma svátků denně spojoval Jihočeskou metropoli s východem Slovenska, bude od první změny na čas zrušen. Nově pojede jen v období letních prázdnin od konce června do začátku září.
Vnitrostátní doprava v ČR
Ve vnitrostátní přepravě nás čeká změn více. Kromě již zmíněných „kosmetických“ změn, jako například poznámky o výstupu pouze prvním vozem u zastávky Desná–Riedlova Vila, se dočkáme například omezení na trati 342 Bzenec – Moravský Písek, která každé nedělní dopoledne osiří — první vlak zde pojede až po jedné hodině odpolední. Na trati 196 bude v neděli veden nový podvečerní osobní vlak z Rybníka do Horního Dvořiště, který bude navazovat na Sp 1762 ČD YETTI od Lipna nad Vltavou a který dosud jezdil pouze jako vlak soupravový. Naopak samotný ČD YETTI bude zkrácen do Českých Budějovic, místo něj pojede do Tábora na základě požadavků obcí jiný osobní vlak. Zrušen bude večerní osobní vlak 4286 z Hodonína do Břeclavi. Dalšího posílení se dočká Praha, konkrétně trať 122, na které byly ještě minulý rok vedeny pouze tři páry vlaků denně. Osobní vlaky 25932 a 25939, nyní jezdící jen z Řep do Hostivic, pojedou nově až Na Knížecí. Dále dojde k mírným časovým úpravám na trati Rakovník - Mladotice, jelikož bylo zavedeno několik nových pomalých jízd u přejezdů. Na trati 250 bude zrušeno několik výdejen jízdenek, konkrétně ve stanicích Hradčany, Pouzdřany a Popice, stejně jako v Bořeticích na trati 255, Lužicích na trati 330, Křižanovicích na trati 340 či ve stanici Vnorovy na trati 343.
Vnitrostátní doprava na Slovensku
Ačkoliv železniční odbory na Slovensku vynesly do médií a veřejně kritizovaly plánované razantní škrty v regionální osobní dopravě na Slovenku, první změna jízdního řádu ŽSR platná taktéž od neděle 6. března žádnou z nich neobsahuje. Naopak, expres 531 Hron spojující Bratislavu a Banskou Bystrici pojede v pátek a vybrané další dny s částí soupravy až po stanici Brezno. V neděli relaci v opačném směru obslouží rychlík 1530. Na cestě mezi Breznem a Banskou Bystricí zastaví také v Podbrezovej a Brusnu kúpele. U mnoha regionáních vlaků dojde k úpravám jízdních časů, aby byly vytvořeny chybějící, nebo zkráceny současné přestupy. Po první změně by měla do provozu kolem Nových Zámků zasáhnout i první netrakční souprava s řídicím vozem řady 951 od Škoda Vagonky, která byla nedávno převezena z testovacího okruhu ve Velimi. Původní plán nasazení do testovacího provozu počítal právě s termínem 6. března.
Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, České dráhy, Železničná spoločnosť Slovensko
Aneb zastanci zastavovani v Trebove uz jsou ohrani, ter se bude resit zastavovani v Usti :-D ... a to nejlepe vsech vlaku, vzdyt Usti sice nema zeleznicni koreny, ale bude mit historickou budovu :-P
Nikdo vam nevnucuje Sp nebo Os Usti - Praha. Ale pozadovat primy spoj pro Usti pod zaminkou toho, ze "to tam vzdy bylo" a ted nebude ... no, proc mam pocit, ze pro vas bude opravdu lepsi zeleznici vubec nepouzivat, zejmena tu moderni, ktera je urcena zejmena tem, kteri se chteji slusne prepravovat a pritom nebazirujou nad tim, kde presne maji prestupovat, pokud jim nekdo garantuje prestupy.
Jojo, neni nad uprednostnovani vlastnich zajmu pred zajmem vetsiny, zvlast kdyz to nemusim platit ja, ale skoro vsechno to zaplati prave ta vetsina.
Když už tak už ať železnice slouží pouze krajským městům a ostatní zavezeme a srovnáme se zemí - asi nejlevnější řešení.
Miropiro: Jo, ten tunel tam už měli prokopnout dávno. Co si pamatuju, tak byly nějaké problémy se žabkami v tůních kolem Tiché Orlice. Kdyby to byl silniční tunel, tak neceknu, ale v tomhle se ochráncům přírody divím, že brojí proti ekologické železniční dopravě. Vláčky mám prostě radši než žabky.
:-)
To by ovšem vyžadovalo vážnou systémovou změnu, která drasticky rozbourá celý železniční systém od Madridu po Vladivostok – prvně po 150 letech by écéčka stavěla v Ústí místo v Třebové :))
SYN: Ano, plně souhlasím, že pročistit to v neděli ráno není zase taková hrůza. Ovšem až takovým způsobem, že za celé dopoledne nepojede ani jeden vlak?! To sa člověk nedostane pak ani do kostela. Jde o 810 a 4km, ale poměrně vyznamné pojítko mezi dvěma vcelku důležitými tahy.
Tak nevím, to bych možná být v roli objednavatele taky nějak "proředil", možná ne tak drasticky...
Co samozřejmě nevím - jak to jezdilo plné?
Ad provázání EC s vlaky do Wroclawi: co bych za to dal, kdyby se dalo z Brna jet nějak rozumně do Poznaně (respektive s vazbou na Bydhošť (kamarádka) a já nemusel jezdit přes Varšavu).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.