Praha/Malá Morávka — V úterních večerních hodinách 4. ledna 2010 uvedl Dopravní web, že nákladní dopravce ČD Cargo vyhlásil tzv. zákaz nakládky (ZAN) na tratích, kterým v současnosti hrozí zrušení a následná fyzická likvidace na základě běžících nebo pozastavených správních řízení ministerstva dopravy. „Je to tak, nepoptali jsme tam nákladní dopravu. Ale kdyby tam byl nějaký obchodní případ, pro který se vyplatí dojet, můžeme tam pořád podle potřeby zajet,“ potvrdil nepřímo existenci takového nařízení tiskový mluvčí ČD Cargo Roman Jandík ve čtvrtek 6. ledna pro ČTK. Agentura dále cituje anonymní zdroje, které z celé situace viní Správu železniční dopravní cesty a její snahy tyto tratě zrušit. Takové rozhodnutí je zajímavé v kontrastu se snahou ministra dopravy Víta Bárty podpořit nákladní železniční dopravu. Právě kvůli této iniciativě byly v listopadu 2010 sníženy poplatky SŽDC za dopravní cestu pro některé druhy nákladních vlaků.
Lze předpokládat, že na tzv. sporných tratích vlak ČD Cargo již nepotkáme. Obsluhu převezmou buď konkurenční firmy, nebo silniční dopravci. Pro samotné tratě to znamená jen další zhoršení ekonomiky jejich provozu. Cargo tvrdí, že ruší již nevyužívané dopravní trasy; přesto ČTK citovala současného zákazníka, kterému ČD-C minimálně jednou měsíčně dopravuje vozovou zásilku do stanice Libouchec. Pokud by nemohl materiál přepravit vlakem, má rezervní řešení: dovést materiál několika kamiony. Celkem bylo do zákazu nakládky zahrnuto na 17 železničních stanic, mezi které patří například Jílové u Děčína, Libouchec a Malé Chvojno, ležící na trati 132 – takzvané Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova, kde se ještě loňské jaro proháněla pronajatá desira společnosti RegioJet v rámci akce Žluté jaro na železnici. Provoz části spojů byl navíc realizován na objednávku místních obcí. Dalšími stanicemi, figurujícími na seznamu, jsou Rohozec a nedaleký Vilémov u Kadaně, ležící na trati 164, kde každoročně probíhá nakládka a vykládka vojenských transportů, mířících na cvičení do Doupovských hor.
První trať byla zrušena
Fyzické rušení regionálních tratí má první výsledek – svůj osud má zpečetěn trať 312 Bruntál – Malá Morávka, na kterou jste mohli zavítat i v rámci zvláštních jízd, pořádaných naším magazínem. Dne 7. ledna 2011 Ministerstvo dopravy ČR ukončilo správní řízení č.j. 54/2010-130-SPR/13 a zrušilo tuto trať na základě žádosti SŽDC. Proti byly okolní obce, které zde objednávají občasnou výletní dopravu. Ta však nebyla shledána dostatečným důvodem pro zachování kolejí. Po změně územních plánů na pozemky pod tratí může SŽDC přikročit i k její fyzické likvidaci. Podle Sdružení železničních společností představují náklady na snesení 1 km trati asi 6 milionů korun, což při délce 17 km dohromady činí přibližně 105 milionů. Navzdory slibům ministra ani tato trať nebyla před zrušením vůbec nabídnuta k odprodeji nebo převzetí jiným subjektům za účelem jejího zachování.
Zdroj: ČTK/Finanční noviny, Z1 TV, Ministerstvo dopravy ČR, Sdružení železničních společností
Někde bude asi velká chyba...hlavně ať mi tu nějakej chytrák nezačne tvrdit,žen JEN a JEN v železnici samotné.
Může mi někdo vysvětlit proč je taková eminetní snaha o zrušení téhle tratě a trať Litovel město - Mladeč o té není slyšet, že by tam bylo víc turistů jak na morávce?.... Nebo je tam tak silná nakládka? Je to snad dokonce stejný kraj....(mám ten pocit:-)
A teď k tomu rušení - zásadní nedostatek je v tom, že SŽDC neplní úlohu správy a rozvoje železniční sítě, ale dělá vlastně likvidátora a je jen otázka, na čí přání či příkaz. Neexistujue totiž u žádné z uvedených tratí hodnověrný důkaz, který by umožňoval likvidaci nebo zastavení provozu a jeho nahrazení silniční dopravou. údaje o vynakládané údržbě jsou nesmyslem a jak by si mnozí třeba mohli zjistit, i v minulosti byly vykazovány milionové náklady na údržbu na některé tratě, kde se po desítky let nic nedělalo - tedy investice ani větší údržba. Dodnes za to nikdo nebyl pohnán k odpovědnosti, i když snad byly podány žaloby. Jen pro zajímavost, když u Jemnické tratě snad SŽDC uvádělo jako roční údržbu kolem 10 - 12 mil. Kč, pak by ta trať už musela bý postavena za pár let nová. Čísla o nákladech v provozu také nejsou bjektivní, a tam, kde jezdí 810 jen se strojvedoucím, nejsou stanice a jejich obsluhy, je provoz levnější než autobusu.ˇSŽDC, stejně jako MD a kraje nehledají řešení a využití, nezajímá je vůbec doprav ní oblsuha jako taková, to je jen přítěž, nezajímá je, čím se lidé budou živit v místě, nezajímá je třeba peřstavba tratě, její dostavba, propojení atd. A to i přesto, že u řady už byly nějaké studie v miunulosti udělány - třeba právě u Morávecké tratě, platné ještě v roce 2008. najednou nic? další záhadou je nákladní doprava, která se (stejně jako soboní) různý mi způsoby cíleně utlumuje a likviduje. Obce samotné by chtěly provozovat a zachovat, ale nemají na to, ale hlavně to neumějí.
A jen namátkou třeba k trati 132- před náslinými redukcemi i 16 párů os vlaků za den, s obratem kolem 80 cestujících na spoj, odklonová tratť pro nákladní dopravu, řada podniků a vleček. Dnes je snah vše likvidovat, i vojenské přepravy. Že by v tom byly věci kolem pozemků, výstavby dálnice na Lípu apod. ? Aco třeba ty nově plánované průmyslové zony, kde se měly přepravy dělat po železnice, ale zase to velmi rychle zapadlo, protože si to "někdo nepřál". Opravdu máte dojem, že jde otratě, kde nic nemůže jezdit abyly by nevyužívané? Už jen jaký je zde tursitický potenciál, napojení velkých měst atd. jen t o provázat.
No a stejně jsou na tomi jiné tratě, všude je dostatečný potenciál a zejména, pokud se konečně platby za silnič ní dopravu začnou měnit. již jsem tu uváděl, že kamion by měl mít mýto min. 20 Kč/km. Že by pak přeci jen nedošlo k přesunu na koleje? Dalo by se toho napsat strašně moc i ke kon kretním tratím. Mnohým by z toho nebylo dobře (zejména novým mladým teoretikům, kteří toho zatím moc nedokázali, ale dopravu rádi organizují, zejména ze svéh služebního auta). Fakta a pravdy jsou někde úplně jinde. Pokud však si lidé nebudou od státní správy, samosprávy a politiků, které si platí, vyžadovat jasné údaje a nebudoíu chtít diskusi, jinak že je odvolají, lépe nebude.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.